Mitt första vivarium

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Golsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 nov 2021, 20:15
Började med grodor år: 2021
Ort: Göteborg
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Mitt första vivarium

Inlägg av Golsson » 30 nov 2021, 10:55

Hej! Efter en lång tids undersökande på forum och youtube börjar det äntligen bli dags att sätta igång med mitt allra första vivariumprojekt med antingen azureus eller terribilis pilgiftsgrodor i. Men innan jag sätter igång har jag några frågor:

1. Jag har kikat på en Exo Terra Monsoon Multi ll som regnsystem. Mäter denna luftfuktigheten i vivariet och ställer in sig därefter? Eller mäter jag luftfuktigheten själv med hygrometer och får ställa in regnsystemet själv?

2. Grodorna vill ha varmare än vad vi har i vardagsrummet. Vad använder ni för att reglera värmen i era vivarium? Vad hade passat till en grodburk?

3. Jag funderar på att hämta grenar från skogen. Ek känns lämpligt då det är hårt och beständigt när barken lossnat. Bör jag koka hela grenen eller kan det räcka att hälla kokande vatten över den i flera omgångar?

Har tänkt mig detta terrarie: Repti-Zoo RHK08 - Terrarium - 60x45x60 cm. Bakgrund av foam + kokosfiber. False bottom enligt SerpaDesign.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mitt första vivarium

Inlägg av FrankD » 30 nov 2021, 18:15

Golsson skrev:
30 nov 2021, 10:55
1. Jag har kikat på en Exo Terra Monsoon Multi ll som regnsystem. Mäter denna luftfuktigheten i vivariet och ställer in sig därefter? Eller mäter jag luftfuktigheten själv med hygrometer och får ställa in regnsystemet själv?
Den verkar inte vara ett regnsystem utan en dimmaskin som producerar dimma mha väldigt fina dysor. Det du behöver är ett riktigt regnsystem bestående av en dunk (större än bara 8 liter), diafragmapump och bra dysor. Rekommenderar att kontakta @LarsH som har bra grejer och ger gratis råd. Om du för optikens skull dessutom vill ha dimma bör det vara utöver regnet, men det är inget grodorna tycker är viktigt. (Och nej, den där Monsson mäter inte luftfuktigheten utan är tidsstyrd, men mer behövs inte heller.)
Golsson skrev:
30 nov 2021, 10:55
2. Grodorna vill ha varmare än vad vi har i vardagsrummet. Vad använder ni för att reglera värmen i era vivarium? Vad hade passat till en grodburk?
Det finns många sätt, t.ex. en värmekabel i en kanal längst fram, en värmematta under terrariet, uppvärmning via belysningen om du kör lysrör. Vad som blir bäst beror mycket på hur du har det, så det är svårt att ge allmängiltiga råd.
Golsson skrev:
30 nov 2021, 10:55
3. Jag funderar på att hämta grenar från skogen. Ek känns lämpligt då det är hårt och beständigt när barken lossnat. Bör jag koka hela grenen eller kan det räcka att hälla kokande vatten över den i flera omgångar?
Nej, antingen tar du risken och behandlar den inte alls eller så bakar du den i ugnen, säg 90 min vid 100 grader.
Golsson skrev:
30 nov 2021, 10:55
Har tänkt mig detta terrarie: Repti-Zoo RHK08 - Terrarium - 60x45x60 cm. Bakgrund av foam + kokosfiber. False bottom enligt SerpaDesign.
Vet inte om ventilationen framme räcker till och inte heller om det är flugtätt. De flesta färdiga terrarier som inte är speciella pilgiftsterrarier är inte det. Men jag har inga erfarenheter av just den typen. Tycker att det är skoj att bygga själv, och då får man det också exakt som man vill.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster