pilgift vatten räkor

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

pilgift vatten räkor

Inlägg av huckerby » 27 okt 2021, 11:50

Jag har förstått det som att man ska undvika vatten som grodorna kan drunkna i.
Jag är dock sugen på att skapa en burk med en mindre vattensamling i framkant, fast relativt grunt. Har inte tänkt än om & vilka djur jag ska ha i men det kanske bara blir jungfrugeckos.
Men om jag vill ha groddjur tror ni att det kan funka om man dessutom har stenar som sticker upp, rötter likaså samt kanske ngn växt som befinner sig på ytan. Kan inga namn på växter.
Eller är det likväl ett BIG NO?
Jag hade ju även velat ha fiskar men det blir nog för liten volym för dem men räkor, vad kräver de för volym?
Hade vart roligt med några små räkor.

Om det kan funka får ni gärna ge lite tips samt bilder om ni har.
Jag hade tänkt försöka göra ett litet vattenfall på ngt sätt. Blir ett kul projekt så får vi se vad ni säger om invånarna framöver.

Angående vilket djup jag tänkt på vattnet så vet jag inte men först tänkte jag typ 10-15 cm men har även tänkt att det kanske får bli lägre typ 5cm. Det ska ju funka med grodor men vore även kul räkor eller firrar.

Bomba med tips. Jag kan såklart gå ännu lägre med vattnet om det krävs men helst så högt det går. Jag inser som sagt att rekommendationerna är inget vatten, men om jag nu ändå vill testa vore det intressant att se om fler gjort så med goda resultat.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av FrankD » 27 okt 2021, 15:12

Det brukar inte vara några problem med vatten. Pilgiftsgrodor är inga vattenälskare och långsimmare men de kan simma för att ta sig ur vattnet om de har hoppat eller trillat i. Det viktiga är bara att du inte har några överhängande delar som hindrar dem från att kliva upp på land igen. Bara djur som redan är ganska svaga eller sjuka dör av det. Mitt stora terrarium har en 20 cm djup vattendel som är rätt stor. På numera 14 år har inte en enda groda drunknat och vissa arter hoppar t.o.m. i vattnet för att gömma sig en stund om man skrämmer dem och de råkar sitta bredvid vattnet.

Det viktiga är dock att övriga terrariet inte blir för blött. Det ska, beroende på art, finnas tillräckligt stor bottenyta och torra ställen grodorna där grodorna kan hålla hus. Det knepiga med vattendel och vattenfall är att det är svårare att hålla terrariet fint. Det är enkelt att göra det fint i början men det kräver mer energi att hålla det i gott skick.

Vad gäller räkorna vet jag inte vad de kräver.

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av Kalle_G » 28 okt 2021, 12:47

Det enda jag vet som fungerar på längre sikt utan att skapa översvämmat substrat eller dylikt är att ha hela substratet OVANFÖR vattenytan så att vattnet i stort sett kan rinna in under substratet utan att orsaka någon skada. Finns ju lite olika sätt att lösa det på men poängen är att inte försöka med någon form av vertikal avdelare mellan vatten och substrat då det med tiden ofelaktligen kommer att sluta med att vatten svämmar in i substratet.
Räkor kan jag inte så mycket om men det behöver vara räkor som trivs i mjukt vatten med lägre pH. Tror att just det skiljer sig åt lite mellan de räkor som normalt sett hålls.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av FrankD » 28 okt 2021, 14:43

Ja, det kan jag bara hålla med om.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av RicardH » 28 okt 2021, 15:03

Hej!
Som sagt. Vatten. Inga problem så länge kanter och annat tillåter grodan att klättra ur, och att, som Frank skrev, det inte hänger saker ner över kanterna så de inte tar sig ur sitt arma tillstånd. Gällande räkor och vatten finns en poäng här. Regnskogens vatten är mjukt och surt, eller lätt surt. Räkor behöver en del mineraler och hårdare vatten. Annars är inte räkorna något hot mot grodorna. Vet dock inte hur ett räkgäng skulle hantera grodyngel, men jag har svårt att se en körsbärsräkling ge sig på ett grodyngel ...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av huckerby » 28 okt 2021, 19:38

Oj vad mkt bra tips! Och kul att det finns bra möjligheter till en vattendel.
Tror ni även det funkar utan ngn tappning undertill? Jag vill inte borra i glaset. Kan däremot lägga en slang som man kan suga ut lite vatten. Men det blir ju inte lika effektivt.

I övrigt har jag snappat upp era tips. Jag ska försöka skapa en vattendel på ett sätt att det går att bygga bort det om det blir tex för blött eller för skitigt i vattnet eller av ngn annan anledning.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av tropfrog » 28 okt 2021, 20:13

Om du kör på Kalles förslag på land över vattendel så behövs ju ingen tappning. Överskottsvatten från dusch systemet rinner ju ner i vattendelen.

Mvh
Magnus

huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av huckerby » 30 okt 2021, 20:51

Kalle_G skrev:
28 okt 2021, 12:47
Det enda jag vet som fungerar på längre sikt utan att skapa översvämmat substrat eller dylikt är att ha hela substratet OVANFÖR vattenytan så att vattnet i stort sett kan rinna in under substratet utan att orsaka någon skada. Finns ju lite olika sätt att lösa det på men poängen är att inte försöka med någon form av vertikal avdelare mellan vatten och substrat då det med tiden ofelaktligen kommer att sluta med att vatten svämmar in i substratet.
Räkor kan jag inte så mycket om men det behöver vara räkor som trivs i mjukt vatten med lägre pH. Tror att just det skiljer sig åt lite mellan de räkor som normalt sett hålls.
Ok jag har funderat, det får nog bli på detta sätt.
Ett par frågor. Jag har i framkant tänkt ha vattendelen . I bakre delen där lägger jag leca.
Vad har jag dels mellan frontvattnet & lecakulorna för att inte lecakulorna kommer framåt?
Sedan undrar jag även vad jag ska ha mellan toppen av leca & substratet? Vertikalt skikt emellan.
Funkar typ polyesterfilter på båda ställena?

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av Kalle_G » 31 okt 2021, 15:59

huckerby skrev:
30 okt 2021, 20:51
Kalle_G skrev:
28 okt 2021, 12:47
Det enda jag vet som fungerar på längre sikt utan att skapa översvämmat substrat eller dylikt är att ha hela substratet OVANFÖR vattenytan så att vattnet i stort sett kan rinna in under substratet utan att orsaka någon skada. Finns ju lite olika sätt att lösa det på men poängen är att inte försöka med någon form av vertikal avdelare mellan vatten och substrat då det med tiden ofelaktligen kommer att sluta med att vatten svämmar in i substratet.
Räkor kan jag inte så mycket om men det behöver vara räkor som trivs i mjukt vatten med lägre pH. Tror att just det skiljer sig åt lite mellan de räkor som normalt sett hålls.
Ok jag har funderat, det får nog bli på detta sätt.
Ett par frågor. Jag har i framkant tänkt ha vattendelen . I bakre delen där lägger jag leca.
Vad har jag dels mellan frontvattnet & lecakulorna för att inte lecakulorna kommer framåt?
Sedan undrar jag även vad jag ska ha mellan toppen av leca & substratet? Vertikalt skikt emellan.
Funkar typ polyesterfilter på båda ställena?
Ja ett grovt polyesterfilter skulle kunna funka som vertikal avdelare. Ännu bättre är nog matala men har knappt sett det tillgängligt nånstans och det är ofta ganska dyrt. Ovanför lecakulorna kan du använda något nät eller markduk för att förhindra substratet att rinna ner i lecan.

huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: pilgift vatten räkor

Inlägg av huckerby » 02 nov 2021, 11:29

Kalle_G skrev:
31 okt 2021, 15:59
huckerby skrev:
30 okt 2021, 20:51
Kalle_G skrev:
28 okt 2021, 12:47
Det enda jag vet som fungerar på längre sikt utan att skapa översvämmat substrat eller dylikt är att ha hela substratet OVANFÖR vattenytan så att vattnet i stort sett kan rinna in under substratet utan att orsaka någon skada. Finns ju lite olika sätt att lösa det på men poängen är att inte försöka med någon form av vertikal avdelare mellan vatten och substrat då det med tiden ofelaktligen kommer att sluta med att vatten svämmar in i substratet.
Räkor kan jag inte så mycket om men det behöver vara räkor som trivs i mjukt vatten med lägre pH. Tror att just det skiljer sig åt lite mellan de räkor som normalt sett hålls.
Ok jag har funderat, det får nog bli på detta sätt.
Ett par frågor. Jag har i framkant tänkt ha vattendelen . I bakre delen där lägger jag leca.
Vad har jag dels mellan frontvattnet & lecakulorna för att inte lecakulorna kommer framåt?
Sedan undrar jag även vad jag ska ha mellan toppen av leca & substratet? Vertikalt skikt emellan.
Funkar typ polyesterfilter på båda ställena?
Ja ett grovt polyesterfilter skulle kunna funka som vertikal avdelare. Ännu bättre är nog matala men har knappt sett det tillgängligt nånstans och det är ofta ganska dyrt. Ovanför lecakulorna kan du använda något nät eller markduk för att förhindra substratet att rinna ner i lecan.
Perfekt! Jag hade faktiskt ett par bestickslådor till diskmaskin som jag skar sönder på mitten & silikonade fast. Blev perfekta fack för vertikala filtret.
Riktigt stabilt. Ja ovanpå leca lägger jag en duk som vanligt bara. Tack! Ska bli spännande detta.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster