Orolig!! Va är detta??

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av FrankD » 28 mar 2021, 18:59

Gusaverhed skrev:
28 mar 2021, 17:56
Bra idé! Fick tips om att tejpa igen burken och fylla den med CO2 och låt stå i två dygn...
Ja, det har berättats om på en del ställen men jag tror inte på det. Maskarna dör säkerligen men jag har väldigt svårt att tänka mig att det också gäller äggen. Jag kan ju förstås ha fel men skulle förvänta mig att de dyker upp igen efter någon månad eller så.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 928
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 256 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av Jolo » 28 mar 2021, 19:09

FrankD skrev:
28 mar 2021, 18:59
Gusaverhed skrev:
28 mar 2021, 17:56
Bra idé! Fick tips om att tejpa igen burken och fylla den med CO2 och låt stå i två dygn...
Ja, det har berättats om på en del ställen men jag tror inte på det. Maskarna dör säkerligen men jag har väldigt svårt att tänka mig att det också gäller äggen. Jag kan ju förstås ha fel men skulle förvänta mig att de dyker upp igen efter någon månad eller så.

Vad vet vi egentligen om deras livscykel? Lägger de ägg? Är det konstaterat?
/ Johan

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av Gusaverhed » 28 mar 2021, 19:25

Har också svårt att tro CO2 tar ihjäl äggen. Jag har bestämt mig för att sanera allt nu. Känns bäst att göra så, lika bra att börja innan grodorna kommer. Växter går lätt att doppa i klorvatten, men mina långa vinrankor blir svårt. Har inte läst hur jag ska avgöra med dessa. Sen har jag bestämt att köpa nya xaxim plattor... Tryck på köp, betala och glömma 🤭🤭

Jag har försökt läsa på men hittade inget bra.. 🤔.

Tänker att äggen behver väl ha det ganska fuktigt som masken? Funderade om ägg skulle kunna följa med xaximet. Ska se om jag kan hitta något om livscykeln...

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 928
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 256 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av Jolo » 29 mar 2021, 13:03

Har gjort lite efterforskningar. De förökar sig på 2 sätt. Genom delning. Plattmasken fäster baken mot underlaget och släpper en liten del av bakkroppen. Ur denna del växer det fram en ny komplett plattmask. De kan också föröka sig med könlig förökning. De är hermafroditer, varje individ har både hanliga och honliga könsdelar och befruktar varandra. De lägger en kokong med 5-10 ägg som kläcks efter 21 dagar. Denna fakta verkar vara liknande för alla landlevande plattmaskar. Hittade även information om att plattmaskar har stamceller över hela kroppen vilket möjliggör förökning genom delning. I experiment har det visats att det krävs så lite som 1/179 (om jag inte minns siffran fel, kan ha varit en ännu mindre del tillochmed) av en plattmask för ett bilda en ny och inom 10 dagar har det bildats en helt ny mask. Vilket väcker frågan vad som händer om man krossar en plattmask mot terrariets glas och lämnar den där. Har man bidragit till att öka mängden maskar i terrariet då istället för att utplåna en? Observera att mycket av informationen är allmän för plattmaskar och forskningen verkar ta förgivet att alla arters förökning fungerar likvärdigt. De är däremot känsliga för uttorkning och om kokongen med ägg inte är tåligare mot uttorkning än själva masken så borde uttorkning av terrariet och dess innehåll vara effektivt för att bli av med dessa. Men har inte hittat någon information om kokongen/äggens motståndskraft mot uttorkning.
/ Johan

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av FrankD » 29 mar 2021, 14:26

Mycket intressant!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1808
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av BengtO » 29 mar 2021, 19:43

Skulle sanera. De är fruktansvärt irriterande. Man tvingas oftast utfodra mer och oftare i en sån burk med effekten att det bara blir mer och mer mask. Jag kastade allt som inte gick att torka. Sen lät jag allt bli snustorrt och sedan ännu torrare. Om jag köper växter så spolar jag bort all substrat alternativt tar väl sköljda sticklingar från den köpta plantan. Sen karantän.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av Gusaverhed » 29 mar 2021, 20:40

Sanering pågång. Alla växter ur, noga skjölning, sen dricka sig mätta, sen klorinbadas 8äoch torka upp. Nu i karantän. Smårötter, stenar kommer jag koka. Nytt substrat, man behöver ju byta i bland så det är väl likabra att göra det nu. Det stora vinrankorna ska skrubba, sen kokhet vatten på och få torka upp.
Det med torkning är intressant, har väggarna täckta i xaxim som är 5 mån gamla. Skulle de gå att bara låta de torka upp rejält? Har sett många maskar i xaximet och kan tänka mig att det även finns en del ägg i där.

Jobbiga jäklar det där asså!!!!!! Vill ju inte gärna göra om detta.... Men vad gör man inte grodorna 🙈

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av FrankD » 29 mar 2021, 20:47

Bengt: Japp, så gör jag med. Tar helst bara sticklingar från nya växter om jag inte med säkerhet vet att de kommer från ett rent terrarium. Går inte med bromelior men de tål att bli rejält torra. Spolar bort all jord o.dyl. och sedan lägger jag dem på ett torrt ställe i flera veckor tills de ser ganska döda ut. De brukar återhämta sig förvånansvärt snabbt.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av Gusaverhed » 29 mar 2021, 21:10

De sura är att jag har sköljt alla nya växter noga, tgait bort allt substrat mm. Men det där med stickling va väldigt bra... 👍.
Jag tänker att masken framför allt rör sig i substratet och i bakgrunden, där maten finns, oxh som alltid är fuktig. Åker masken upp bland grenar och växter? En fundering när jag titta in i terraiet nyss....

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Orolig!! Va är detta??

Inlägg av FrankD » 29 mar 2021, 21:16

Ja, masken rör sig på alla ställen som är fuktiga. Efter att regnsystemet har varit igång brukar de gå på jakt i hela terrariet när de har blivit tillräckligt många.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster