Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av Gusaverhed » 27 feb 2021, 07:27

Hej,
Börjar snart känna mig redo för en grupp grodor. Men det får gärna dröja ett tag till så det hinner växa in sig lite.
Väntar på några storbladiga philodendron, verrucosum och Atabapoense.

Har nu mkt mini orkider som inte kommer växa på sig särskilt mycket. Några är på gång med blomning, bland annat haraella 😃.

Vilken groda skulle ni vilja se i detta terrarium?
IMG_20210226_200742.jpg

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av FrankD » 27 feb 2021, 08:41

Oj vad fint! Ranitomeya variabilis vore mitt tips. Och ett till tips är att inte sätta in ännu fler växter. Det är redan rätt ypperligt som det är. Växter har nämligen egenskapen att växa. ;) Du verkar redan ha en Philodendron/monstera/... däri på vänstersida som jag misstänker kommer att bli alldeles för stor.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av Gusaverhed » 27 feb 2021, 09:41

Tack! Ja variabilis sounthern el highland skulle funka 👍.

Ja, det är en monstera, den kommer jag antagligen byta ut mot en verrucosum. Vill ha några större blad i terraiet. Är tyvärr också väldig växtintresserad så det bli lätt för många 🙈

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av emanuelkarl » 27 feb 2021, 10:10

Variabilis och amazonica har du ju verkat intresserad av i tidigare trådar, så tycker du ska köra på det, båda fantastiska grodor som är framme mycket, går att ha i större grupper och skulle utnyttja varenda hörn. Amazonica lär vara billigare men variabilis är enligt många vackrare (jag måste ändå säga att amazonica Franska Guyana ser mycket bättre ut i verkligheten på grund av dess metallglans, jag tyckte den såg väldigt trist ut på bild tills jag såg några irl på groddagen, samma med de flesta tumnaglarna)

Ett annat alternativ om du gillar variabilis är imitator Cainarachi, som härmar variabilis i utseende (sk. Müllers mimikry), och kanske är lättare att få tag på. Generellt (baserat på research, jag har inga själv) ska man dock hålla imitator i par, men du har också ett stort terrarium och då borde det få plats med några fler. De är dessutom enklare att föda upp då honan sköter yngelmatning via obefruktade foderägg till skillnad från de två övriga som nämnts.

Sedan finns det många fler Ranitomeya. Gå in på grodinventeringen här på sidan och kolla listan. Högst upp på min önskelista är reticulata och imitator Cainarachi.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av emanuelkarl » 27 feb 2021, 10:15

Gusaverhed skrev:
27 feb 2021, 09:41
Tack! Ja variabilis sounthern el highland skulle funka 👍.

Ja, det är en monstera, den kommer jag antagligen byta ut mot en verrucosum. Vill ha några större blad i terraiet. Är tyvärr också väldig växtintresserad så det bli lätt för många 🙈
Ingen Monstera, utan en Rhaphidophora tetrasperma, felaktigt såld som Monstera minima (ett hittepå-namn) ibland. Bra att du tar ut den, de växer explosionsartat, men de nya du har på väg är inte så farliga när det kommer till sånt (även om du kanske får ta en hel del sticklingar på verrucosum när den kommer igång). Jag hade också tagit ut Alocasia Dragon Scale, den blir också för stor snabbt och inte lika lätt att trimma ned som Philodendron är.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av Gusaverhed » 27 feb 2021, 11:06

Intressant det med franska guyana, har o kså tyckt att den ser lite tristare ut jämfört med andra. Synd att det inte är någon goddag så man kan se dem i verkligheten
Imitator är också fin, och behändigt attt hon matar yngeln själv.
Jag har inte lagt ner så mkt funderingar kring imitator då den skulle vara revirhävdande. Hur många tror du skulle passa i denna storlek, 4?
Svårt med alla dessa vackra grodor, förstår att folk att fler burkar 😃.
Mna får se vad som dyker upp först!.viktigast är att de inte är för blyga.
Okej, bra att jag tar ut den.
Tack för svar

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av FrankD » 27 feb 2021, 11:48

Gusaverhed skrev:
27 feb 2021, 11:06
Jag har inte lagt ner så mkt funderingar kring imitator då den skulle vara revirhävdande. Hur många tror du skulle passa i denna storlek, 4?
Nej, bara 2 (iaf efter en första fas som tjänar till att ett par hittar varandra, som du då behåller). Burken är större än vad som skulle krävas för 2 imitator men deras revir är nog 10-100 gånger större än så. Men jag är inte den största imitatorexperten här. Om jag har fel bör @BengtO kunna korrigera mig.

Däremot kan det ev. fungera att ha ett par imitator tillsammans med något par D. auratus eller så. Inte optimalt att ha olika arter tillsammans men troligen bättre än fler än 2 imitator.

Hur som haver, om du frågar mig är det bäst att antingen ha 2 imitator eller en liten grupp av en art som kan hållas i grupp. R. amazonica är ju en annan sådan.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av Gusaverhed » 27 feb 2021, 12:12

Jag förstår. Jag får mig satsa på att vänta tills det dyker upp någon amazonica eller Southern. Jag har skickat till Bengt 👍

Jag har ett äldre terrarium som står i garaget så kanske får böja nreda den också 😀. Min förstta tanke va att ha en art som klättrar och någon snällt par av en annan art på botten men har mer eller mindre släppt den idén.

Måste säga att detta forum är trevlig. Fått mkt hjälp som nybörjare.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av Gusaverhed » 27 feb 2021, 16:55

Frank, hur är ranitomeya Arena Blanca?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Burken börjar reda sig, redo för invånare.

Inlägg av FrankD » 27 feb 2021, 18:37

Gusaverhed skrev:
27 feb 2021, 16:55
Frank, hur är ranitomeya Arena Blanca?
Den skulle trivas mycket bra i den burken. En av de få som jag verkligen tycker fungerar utmärkt i grupp. Det gäller dock inte bara Arena Blanca utan såvitt jag vet alla amazonica.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster