Arter av pilgiftsgrodor

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av Gusaverhed » 17 nov 2020, 16:24

Hej alla. Jag är ny här på detta forum. Jagg har köp ett stort (90x45x90) terrarium och kommer använda dusk bevattning system. Jag undrar vad ni har för tips på bra nybörjar grodor? Jag skulle gärna om det går ha en grupp grodor, men förstår att det helst ska vara ett par och man inte ska blanda olika arter. De får gärna vara grodor som klättrar då jag kommer ha så pass högt terrarie.
En annan fråga, vad har ni för bakgrund till era? Vill gärna ha en hel del epifyter som orkider monterade.
Tack
Gustav

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av FrankD » 17 nov 2020, 17:19

Hej och välkommen!

45 cm är djupet, antar jag? Inte det enklaste måttet. Normalt skulle jag föreslår ett par Dendrobates tinctorius eller D. leucomelas till en nybörjare med ett större terrarium. Det skulle också vara bra med tanke på att de är orädda. Grodorna kan annars känna sig utsatta i ett terrarium med lite djup i förhållande till längd och höjd. Tyvärr brukar just dessa arter inte klättra överdrivet mycket (leucomelas mer än tinctorius, men mindre när de blir äldre). Därför är ett alternativ i det här fallet att avvika från den generella rekommendationen och börja istället med en grupp oterritoriala Ranitomeyor, t.ex. Ranitomeya variabilis. Jag skulle t.o.m. gissa att det går bra med ett par tinctorius och en grupp variabilis, men det rekommendera jag inte att börja med när man aldrig tidigare har haft pilgift. Möjligen kan du börja med antingen tinctorius eller variabilis och efter ett tag fundera på att komplettera med den andra, beroende på hur terrariet utnyttjas.

Bakgrund är en knepig fråga, det finns väldigt många olika svar. En del (som jag) kör utan bakgrund alls. I varje fall skulle jag rekommendera att välja den bakgrund som tar minst plats eftersom 45 cm är lite att börja med i relation till övriga storleken.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av Gusaverhed » 17 nov 2020, 17:46

Okej. Stort tack för svar. Terrariet var frön början till att i hysa orkider av olika slag, men har länge funderat på pilgift och tänkte det blir bra. Är 45 för liten bredd kanske?
Tanken var att kanske ha kokosfiber som bakgrund och pensla på mossa. Man kanske inte ska klä insidan längst ner för att spara plats.
Det låter klokt att börja med en art och se hur det fungerar och att jag känner mig trygg i det jag gör innan jag kompletterar med någon annan art. En grupp, skulle det kunna vara 4-5 st? Jag är väldigt förtjust i ranitomeya så det skulle fungera för mig.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av FrankD » 17 nov 2020, 18:11

Vänta, vad menar du med bredd? Visst är det djupet? Eller är frontskivan 45 x 90?

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av Gusaverhed » 17 nov 2020, 18:24

Ja, sorry. Fel av mig. exo terra 90x45x90...

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av emanuelkarl » 17 nov 2020, 19:14

Gusaverhed skrev:
17 nov 2020, 17:46
Okej. Stort tack för svar. Terrariet var frön början till att i hysa orkider av olika slag, men har länge funderat på pilgift och tänkte det blir bra. Är 45 för liten bredd kanske?
Tanken var att kanske ha kokosfiber som bakgrund och pensla på mossa. Man kanske inte ska klä insidan längst ner för att spara plats.
Det låter klokt att börja med en art och se hur det fungerar och att jag känner mig trygg i det jag gör innan jag kompletterar med någon annan art. En grupp, skulle det kunna vara 4-5 st? Jag är väldigt förtjust i ranitomeya så det skulle fungera för mig.
Kokosfibermatta suger inte åt sig vatten och håller knappt något heller. Mossmixen måste konstant vara fuktig för att börja gro. Om du väljer kokosfiber, så ska den inte ner i substratet för då ruttnar den snabbt. Jag har hygrolon i mitt senaste och tycker det funkar mycket bättre än kokosfibermatta, men den burken har ju inte varit igång så länge så jag är inte helt säker på om det är det bästa alternativet. Xaxim är bra har jag hört, men dyrt.

Par regeln gäller, som jag har tolkat det, bara för tinctorius, oophaga (vet inte om det gäller exakt alla) och ranitomeya (med undantag från amazonica, variabilis och kanske några fler). Exempel på grupptoleranta grodor är leucomelas, auratus, Epipedobates, Phyllobates samt vissa Ranitomeya. På vissa arter, t.ex leucomelas, kan det dock orsaka problem med att honor äter varandras ägg om man har flera honor, men inga allvarliga aggressivitetsproblem.

Jag har ett med samma mått och jag har just nu fyra juvenila Phyllobates vittatus och ska troligen skaffa någon Ranitomeya amazonica som håller till lite högre upp.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av FrankD » 17 nov 2020, 20:26

Ja, 5 variabilis (eller amazonica, men jag tror variabilis brukar vara lite mindre blyga) skulle du säkert kunna ha i den storleken.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av Gusaverhed » 17 nov 2020, 20:33

Ok, Phyllobates vittatus är också en art jag spanat in, nått du rekommenderar? Är den högljud?
Hygrolon verkar intressant, har du en bil på terrariet som man kan få titta på? Verkar som man kan göra en del med det materialet, har även sneglat på epiweb.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av FrankD » 17 nov 2020, 21:21

Vittatus hade jag länge. Den är en trevlig groda som låter mycket fint (och rätt högljutt). Jag gillade den lika mycket för sitt läte som för sitt utseende. Dock är den förhållandevis skygg, så jag skulle inte rekommendera den för ditt terrarium.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Arter av pilgiftsgrodor

Inlägg av Gusaverhed » 18 nov 2020, 09:40

Tack alla för input. Ska fundera på grodor, kommer dröja innan jag sätter in grodor, måste få i gång terrariet först. När jag ändå har er på tråden, vad använder ni för bevattningssystemnsamt underlag på botten. Jagg kommer nog att köra hygrolon som bakgrund.
Tack
Gustav

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster