Mitt projekt

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Parabola » 14 jul 2020, 19:43

emanuelkarl skrev:
Parabola skrev:
14 jul 2020, 16:21
Fick två askar hoppstjärtar idag. De hade stått ganska länge och när jag kollade lite närmre i askarn hitta jag en liten vit mask av något slag. Plockade ut denne men antar att det finns fler.
Vågar man använda sig av dessa odlingar?
Vad för vit mask? Bild?

Kolla in enkyträer. Jag fick med dessa (tillsammans med tre sorters kvalster och någon mask som såg ut som en daggmask i miniatyr) i hoppstjärtskulturer från herpers choice (miniatyrdaggmasken och två av dessa kvalstersorter var dock bland gråuggorna). Jag slängde allt, men enkyträerna i sig skadar inte hoppstjärtarna och är helt ofarliga. Tror de föds upp som foder i akvariehobbyn om jag inte minns fel. Googla enkyträer, du kommer känna igen dem om det är dem du har.

Värsta scenariot är nemertiner. Dessa känner du igen på tre saker: De äter upp dina hoppstjärtar och bananflugor (de äter dock bara melanogaster, hydei lämnas i fred hos mig iaf.), deras snabelaktiga framdel och deras framdel rör sig i svajande rörelser för att fånga nästa offer med sin "snabel". Visst, de rör sig inte så när de förflyttar sig, men definitivt när de sätter sig för att jaga. Ta en fluga och en mask i en bytta och se om flugan blir mat. Detta är nog det jobbigaste du kan få in i terrariet som inte är direkt farligt för grodorna. De utrotar snabbt alla hoppstjärtarna och lämnar massa döda flugor överallt. Inte farligt för grodan men fortfarande inget någon står ut med att ha i terrariet.

Jag skulle inte använda kulturen förrän du vet vad det är för något, om ens då.
Har fått svar på fb som beskriv samma som du, men ditt svar var banne mig utförligt! Det är troligtvis nemertiner. Så de är slängda nu.

Kommer troligtvis mötas upp med en snäll kvinna från Danmark nästa vecka och köpa mina första kulturer av både suggor, hoppare och flugor. Så då drar vi igång!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4766
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mitt projekt

Inlägg av FrankD » 14 jul 2020, 21:37

Nemertiner är inte vita utan mörk-rödbruna. De där vita är med högst sannolikt oproblematiska, framför allt om hoppstjärtarna verkar må OK. Själv skulle jag använda dem och åtminstone sätta nya hoppstjärtskulturer med dem.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av emanuelkarl » 15 jul 2020, 00:03

FrankD skrev:Nemertiner är inte vita utan mörk-rödbruna. De där vita är med högst sannolikt oproblematiska, framför allt om hoppstjärtarna verkar må OK. Själv skulle jag använda dem och åtminstone sätta nya hoppstjärtskulturer med dem.
Mina nemertiner är vita, men knappast oproblematiska. De har utrotad en väletablerad hoppstjärtskultur i min azureusburk och lämnar döda flugor efter sig över allt. Har sett dem attackera flugor flertalet gånger. Har beställt stora bruna gråsuggor som nämndes i nemertintråden och ger dem ett försök innan jag dödar alla djur (tyvärr inklusive hoppstjärtar och gråsuggor) med kolsyreis. Från och med nu blir det alltid klorinbad på nya växter så jag slipper kräken.

Finns ju trots allt ett dussin landlevande nemertiner, alla kanske inte är rödbruna. Någon stor växtkedja typ Bens Jungle (där mina kommer ifrån) kanske råkat få in en ny tidigare oupptäckt art i sina odlingar, som skiljer sig från de rödbruna du nämner, som sedan spridit sig med deras växter och kommit in i hobbyn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Parabola » 15 jul 2020, 05:04

Efter att ha läst vad ni skrivit så plockade jag fram de två askarna igen (hade ställt de snyggt ner i soppåsen för att inte få hoppisar överallt). Och så utförde/utför jag ett test.

Tog en större och djupare burk än den befintliga, fyllde med lekakulor och fuktade ordentligt (i brist på annat, ska testa grillkol sen) och ställde ner hopp-asken i denna, hällde vatten i hopp-asken och tittade på när hoppisarna hoppade över till den stora burken sen strödde jag lite torrjäst lite här och där.
Nu står den förseglad och så får vi se.

Edit: Är ganska säker på att det inte kom med några maskar. Det var ca två cm från vatten ytan upp till kanten och jag tittade nogrant på tills inga fler hoppstjärtar hoppade över.
Men! Kan hoppstjärtar bära med sig ohyra på kroppen som man inte vill ha med i odlingen?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4766
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mitt projekt

Inlägg av FrankD » 15 jul 2020, 09:03

De kan bära med sig kvalster. Troligen också vissa maskar, nämligen just maskar som lever i hoppstjärtarna, men de du har är ju tydligen inte sådana. Det ger ingen hundraprocentig säkerhet eftersom det finns allt mellan himmel och jord, t.ex. maskar som lever i vissa djur som larver men fortsätter sedan utanför eller i andra djur. Men det är extremt osannolikt att det är något du behöver bekymra dig om eller ens kunna upptäcka. Visst kan det vara så att något ägg av de där maskarna råkar sitta på någon av hoppstjärtarna och utvecklas vidare i en ny kultur, men sådant kan alltid hända.

Förresten, jag kom på att beskrivningen "vit mask" passar larverna av sorgmyggen (kallas också blomfluga). De är besvärliga eftersom de konkurrerar med hoppisarna men är inte farliga i sig. Om du ser pyttesmå svarta flugor så är det de.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av emanuelkarl » 15 jul 2020, 09:57

FrankD skrev:De kan bära med sig kvalster. Troligen också vissa maskar, nämligen just maskar som lever i hoppstjärtarna, men de du har är ju tydligen inte sådana. Det ger ingen hundraprocentig säkerhet eftersom det finns allt mellan himmel och jord, t.ex. maskar som lever i vissa djur som larver men fortsätter sedan utanför eller i andra djur. Men det är extremt osannolikt att det är något du behöver bekymra dig om eller ens kunna upptäcka. Visst kan det vara så att något ägg av de där maskarna råkar sitta på någon av hoppstjärtarna och utvecklas vidare i en ny kultur, men sådant kan alltid hända.

Förresten, jag kom på att beskrivningen "vit mask" passar larverna av sorgmyggen (kallas också blomfluga). De är besvärliga eftersom de konkurrerar med hoppisarna men är inte farliga i sig. Om du ser pyttesmå svarta flugor så är det de.
Mina är inte sorgmyggslarver, utan 100% nemertiner (eller annan köttätande mask som beter sig exakt likadant och ser exakt likadan ut).

Men till TS så är det ju värt ett försök sålänge du håller kulturen långt bort från allt annat. Det värsta som kan hända är att du får nemertininvasion i den burken och får slänga det sedan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4766
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mitt projekt

Inlägg av FrankD » 15 jul 2020, 13:07

Usch, det är första gången jag har hört talas om vita nemertiner. Men visst, det är möjligt eftersom det i varje fall verkar vara oklart vilken art de "vanliga" bruna nemertinerna egentligen tillhör och naturen har säkert producerat flera arter som livnär sig på ett liknande sätt. Det är bara oroande att vi alltså numera inte bara har fått in en av dem i våra terrarier utan minst två. Suck.

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Parabola » 16 jul 2020, 20:08

Lite nytt och lite nymöblerat. I helgen åker hoppisar och suggor in.
20200716_153741.jpg

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mitt projekt

Inlägg av Parabola » 21 jul 2020, 11:30

Första omgångarna hoppstjärtar, tropiska suggor och flugor är satta.
Var lat och beställde nektons flugmix.
Dessa tre har jag inte äppelcidervinäger i men ska testa det i nästa omgång jag gör.

I två burkar starta jag med ca 20-30 flugor och i en testar jag med 10 flugor. Den med 10 i gjorde jag smeten lite lösare.
Har jag för lite träull tro?
Hur går processen igentligen till här nu. Lägger flugorna ägg i smeten som sen blir larver och kryper upp? Hur lång tid tar det om det funkar som det ska?
20200721_105527.jpg

Terrariet frodas. Växer ordentligt och fort.
Har slängt in en omgång hoppstjärtar och snart åker det in suggor också.
20200721_112142.jpg

Byggde en liten damm på en träbit till en anubias. Så får vi se hur det funkar.
20200721_112050.jpg
20200721_112121.jpg

Fläkt med varvtals reglage kopplat till digital timer för att öka luft cirkulationen (knäpptyst på halv fräs). Tänkte testa med 5 minuter var timme på 5-6 volt.
20200721_112029.jpg

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4766
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mitt projekt

Inlägg av FrankD » 21 jul 2020, 14:39

Om några dagar borde du se larverna, om det är melanogaster. Var de lägger sina ägg vet jag inte, troligen på eller nära smetens yta. Mängden träull borde räcka till. Tycker själv att barngröt tillåter lika mycket lathet som nekton. Det är ju i grunden samma sak, mixa pulver med vinäger och vatten (och ev. lite jäst) och färdig är smeten.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster