Kan man använda silikon i grodrummet?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Kan man använda silikon i grodrummet?

Inlägg av emanuelkarl » 02 nov 2019, 14:05

Tjenare. Jag bygger bakgrunder i cellplast utanför terrariet och stoppar in dom i terrariet sedan och måste sätta fast dom med silikon i terrariet. Kom på att mitt nuvarande tomma terrarium som jag bygger bakgrund till för tillfället står på samma byrå som mitt grod- och husgeckoterrarium. Använder vanligt akvariesilikon, måste jag flytta det till ett annat rum när jag sätter fast dom?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kan man använda silikon i grodrummet?

Inlägg av FrankD » 02 nov 2019, 15:06

Jag antar att det bli rätt mycket silikon, och mycket silikon luktar mycket. Jag skulle tänka så här: Det är troligen inte livsfarligt för dem, men är säkert mindre farligt för dig än vad det är för dem. Du skulle alltså kunna flytta det till ditt sovrum under tiden det luktar som värst. Om den tanken känns för oangenämt för att vilja göra det borde inte djuren utsättas för det heller eftersom de troligen kommer att uppleva det ännu starkare.

Med andra ord, även om de mest troligen kommer att dö av det skulle jag flytta karet till ett rum där det får lukta som det ville.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Kan man använda silikon i grodrummet?

Inlägg av emanuelkarl » 02 nov 2019, 16:09

FrankD skrev:
02 nov 2019, 15:06
Jag antar att det bli rätt mycket silikon, och mycket silikon luktar mycket. Jag skulle tänka så här: Det är troligen inte livsfarligt för dem, men är säkert mindre farligt för dig än vad det är för dem. Du skulle alltså kunna flytta det till ditt sovrum under tiden det luktar som värst. Om den tanken känns för oangenämt för att vilja göra det borde inte djuren utsättas för det heller eftersom de troligen kommer att uppleva det ännu starkare.

Med andra ord, även om de mest troligen kommer att dö av det skulle jag flytta karet till ett rum där det får lukta som det ville.
Tack, får bli så. Ett helvete att bära ut med andra ord men vad gör man inte för dom små liven?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kan man använda silikon i grodrummet?

Inlägg av tropfrog » 02 nov 2019, 16:46

Jag använder superstrong fix and seal när jag behöver göra jobb i terrarie med djur i eller i närheten. Luktar inget och skall vara giftfritt. Men ganska så dyrt. Som du själv sa. Vad gör man inte för de små liven.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Kan man använda silikon i grodrummet?

Inlägg av emanuelkarl » 02 nov 2019, 17:09

tropfrog skrev:
02 nov 2019, 16:46
Jag använder superstrong fix and seal när jag behöver göra jobb i terrarie med djur i eller i närheten. Luktar inget och skall vara giftfritt. Men ganska så dyrt. Som du själv sa. Vad gör man inte för de små liven.

Mvh
Magnus
Tror jag ber min pappa bära det :D
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster