Vart kan man se var lokaliteter kommer från?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 34 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Vart kan man se var lokaliteter kommer från?

Inlägg av emanuelkarl » 31 okt 2019, 08:47

Tjena. Jag ska ha auratus och vittatus i mitt nästa bygge. Funderar dock på vilken auratus och vill ha en från Costa Rica, helst som finns på samma område som vittatus. Gärna inte någon blyg, och om den är modig(are) så blir tydligen också vittatusarna modigare?

Vissa (t.ex anthonyi Rio Daule) kan man ju bara googla på lokalitetens/variantens namn och så får man upp t.ex att Rio Daule är ett vattendrag i Ecuador. Vissa (typ amazonica Arena Blanca) får man inte upp ett vist ställe.

Finns det något ”register” där alla lokaliteters ursprung står med? Och vilka är ”terrariestammar”? Är det typ som leucomelas att terrariestammar är mindre skygga (mina Guyana banded är jätteskygga). Eller är det lokaliteter som odlats så länge som möjligt i fångenskap är snäppet modigare (i så fall är ju den klassiska auratus Costa Rica ett alternativ, känns som att den måste ha odlats länge för att bli en sån klassiker) och i så fall vilka är det?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 34 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Vart kan man se var lokaliteter kommer från?

Inlägg av emanuelkarl » 31 okt 2019, 14:24

Jag menar inte vilket dike utan är mer ute efter vilket land, den nivån vill jag ha rätt på djuren och rätt världsdel på (de flesta) växterna (utom ficus pumila, vill ha typ övervuxet med sånna).
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vart kan man se var lokaliteter kommer från?

Inlägg av tropfrog » 31 okt 2019, 15:29

Om man googlar ett vetenskapligt namn plus distribution så brukar det finnas kartor för utbredningsområde för många arter.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 34 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Vart kan man se var lokaliteter kommer från?

Inlägg av emanuelkarl » 31 okt 2019, 17:00

tropfrog skrev:
31 okt 2019, 15:29
Om man googlar ett vetenskapligt namn plus distribution så brukar det finnas kartor för utbredningsområde för många arter.

Mvh
Magnus
Vill ha att lokaliteterna är från samma land, även om vittatus knappt har några. Ibland kan man ju skriva lokalitetens/variantens specifika namn och få upp, t.ex om du googlar "Rio Daule" (visserligen en anthonyi men ni fattar) står det att det är ett vattendrag i Ecuador. Vissa (som är döpta till typ Blue on Bronze) fungerar inte det på eftersom det inte är ett område.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vart kan man se var lokaliteter kommer från?

Inlägg av tropfrog » 31 okt 2019, 19:38

Precis. Det är inte ett område och därmed inte en lokalitet. Det är ett handelsnamn. Den verkliga lokaliteten verkar hållas hemlig. Kan finnas goda anledningar till det, antingen affärsmässiga eller ur bevarande perspektiv.

Det skulle också kunna vara en färgavvikelse vid en redan känd lokalitet som avlat på, sånt händer.

I vilket fall bara spekulationer från min sida. Frågan om just den har tagits upp innan utan tillfredsställande svar.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster