Konkret hjälp?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Xara
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 sep 2019, 22:46
Började med grodor år: 2019
Ort: Södermanland
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Konkret hjälp?

Inlägg av Xara » 15 okt 2019, 21:47

Jag får börja med att beklaga att jag missade årets Groddag, där jag hade tänkt ställa följande nybörjarfrågor (om inte handledarutbildning inför äldsta sonens körkortsutbildning hade kommit emellan: prioriterat åtminstone enligt honom ;-) ) ... Jag har ett skåp på 375 liter up-and-running sedan flera år, då jag odlar bland annat orkidéer. Nu tycker jag att det skulle vara jättekul, spännande, intressant och utvecklande om några grodor fick flytta in! Men efter att ha läst nybörjartipsen här och på terrariedjur.se och på FB och på andra håll, inser jag att jag ännu inte hittat 'rätta tråden', även om jag fick jättebra tips av 'Tropfrog' på terrariedjur.se (tack!). Insektsnät och rymningsskydd har jag därmed nu klarat själv (fast extra tips är förstås alltid välkomna!). Jag vill dock 1. kunna mata ev. grodor, men då ska ens hoppstjärtskulturer oxå vara livskraftiga sedan åtminstone tre månader, har jag förstått. Men när jag läser här om sådana i nybörjartipsen, hänvisas det till 'videoaffärer', 'gamla kryddburkar' och allt möjligt som jag inte har tillgång till/vet vad det är. Fråga: måste en mata grodorna dagligen enligt en separat procedur, eller kan jag 'odla mat' kontinuerligt i skåpet och i så fall hur? Vinglösa bananflugor har oxå nämnts, samma där. (Inklusive inköpstips, tack ;-) ! ) 2. Tropiska gråsuggor ska vara bra oxå. Lyckas inte googla svenska inköpsställen : var hittar jag sådana? Samt: vad har jag glömt? Inga djur flyttar förstås in hos mig om jag inte har helt klart för mig hur de ska tas om hand och må bra.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Konkret hjälp?

Inlägg av FrankD » 15 okt 2019, 22:53

Hej!

Försöker svara lite, men det vore bra att få veta lite mer om burken. Mått, inredning och sådant. Du kanske kan lägga upp någon bild?
Xara skrev:
15 okt 2019, 21:47
1. kunna mata ev. grodor, men då ska ens hoppstjärtskulturer oxå vara livskraftiga sedan åtminstone tre månader
Det är förstås att föredra att ha fungerande hoppstjärtskulturer på gång innan du skaffar grodor, men när de har börjat ge avkastning kan du sätta igång, om det nu tar 4 veckor eller tre månader. Jag skulle dock gissa på att det ligger närmare 4 veckor. Åtminstone bananflugor behöver du hur som helst för att komplettera, och om du har fått igång dem gör det inget om du i början inte har den perfekta hoppstärtsodlingen. Jag kan lova dig att smärre katastrofer också kommer att hända senare, t.ex. att hoppstjärtsodlingarna pajar pga kvalster eller att du helt enkelt har väntat för länge med att sätta nya. Inga problem så länge det finns annat att mata med tills det har kommit igång igen.
Xara skrev:
15 okt 2019, 21:47
Fråga: måste en mata grodorna dagligen enligt en separat procedur, eller kan jag 'odla mat' kontinuerligt i skåpet och i så fall hur?
Att "ympa" burken med hoppstjärtar och gråsuggor är definitivt bra, men man behöver ändå stödmata. Normalt inte varje dag (beroende på en massa faktorer som antalet grodor, art, burkstorlek, inredning, ...), men ganska regelbundet. Den enkla regeln är: Om grodorna smalnar av får de för lite mat. ;) Lyckligtvis dör de inte omedelbart när de känner sig hungriga ett par dagar.
Xara skrev:
15 okt 2019, 21:47
Vinglösa bananflugor har oxå nämnts, samma där.
Du kan ställa små burkar (t.ex. filmburkar) med flugsmet eller banan i själva skåpet för att alltid ha ett "flugförråd" i det, men det kräver lite erfarenhet för att få det att funka bra. Separata flugkulturer behöver du nog ändå eftersom dessa "skåpodlingar" inte fungerar i all evighet även om man regelbundet fyller på med t.ex. banan. Med andra ord, de måste startas upp på nytt lite då och då. Eller så gör du som de flesta gör, struntar i det och matar regelbundet med flugor utifrån. Hoppstjärtar och framför allt gråsuggor klarar sig mycket bättre i själva terrariet utan hjälp. Gråsuggor behöver du verkligen bara slänga in en gång och sedan kan du glömma dem. De etablerar sig allt eftersom utan din hjälp och är dessutom bra städare som tar hand om allt som ramlar ner.
Xara skrev:
15 okt 2019, 21:47
Lyckas inte googla svenska inköpsställen : var hittar jag sådana?
Du bor i närheten av många grodnördar som kan förse dig med startkulturer. Dessutom kan det vara lärorikt att titta förbi någon gammal räv och titta och snacka lite. Om du har möjlighet att ta dig till Södermalm rekommenderar jag BengtO. Där kan du lära dig mer inom två timmar än genom att läsa fem tjocka böcker om ämnet.
Xara skrev:
15 okt 2019, 21:47
Samt: vad har jag glömt?
Inget speciellt. Du behöver förstås fundera på art, men det hänger ihop med hur burken ser ut och är inredd samt vilka arter du tycker om, så det är det svårt att ge tips om så länge vi inte vet mer.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster