Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Maddog
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 sep 2019, 14:29
Började med grodor år: 2019
Ort: Sverige
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Inlägg av Maddog » 02 sep 2019, 14:37

Tjena, vi har just lagat ett stort Paludarium på 200x130x60cm og funderar på hvilke arter vi kan ha i dette? Det er 720 liter vann, Noe landdel samt røtter i overflaten hele veien. Legger opp bilder senere idag :) Vi har fått tips om Korallfingergrodor men leser at disse ikke er spesielt gode svømmer.

Ps: Det går diverse fisk her som feks : Altum, Kongotetra, maller, små oscar osv.

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Inlägg av tropfrog » 02 sep 2019, 16:31

Hmm. Du bor i Norge? Finns det ens några pilgiftsgrodor som är lovliga att ha i Norge? Jag trodde att samtliga var förbjudna.

Edit: japp samtliga amfibier är förbjudna som husdjur i Norge:

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyreh ... 2017.27196

Mvh
Magnus

Maddog
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 sep 2019, 14:29
Började med grodor år: 2019
Ort: Sverige
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Inlägg av Maddog » 02 sep 2019, 17:22

Kommer ifra Norge, bor i Strømstad:)

Har inga grodor just nu!

Maddog
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 sep 2019, 14:29
Började med grodor år: 2019
Ort: Sverige
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Inlägg av Maddog » 02 sep 2019, 17:26

PS hvordan laster jeg opp bilder her?

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Inlägg av tropfrog » 02 sep 2019, 18:04

Jag tror att det blir riktigt svårt att hitta en art som funkar i en så stor burk hemma hos en nybörjare. Matningen brukar bli lite problematisk. Det bästa är att sätta eventuella grodor i en mindre burk och träna däri. När du är mogen för det går det ju att flytta över dem.

Jag slänger ur mig två som jag inte har erfarenhet av själv, men som jag läst mig till kanske kan funka.

Epipedobates anthony.....Skall vara duktiga simmare och lever naturligt i närheten av vattendrag. Ett stort frågetecken är dock om Altums kan se dem som mat. Några yngel lär du inte se, de blir garanterat mat.

Ranitomeya vanzolinii.......lever högt uppe i grenverk och går i princip aldrig ner på marken. Om de mot förmodan skulle ramla ner i vattnet är det nog kört.

Det finns säkert många bättre svar, men detta är mina funderingar som nybörjare.

Mvh
Magnus

Maddog
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 sep 2019, 14:29
Började med grodor år: 2019
Ort: Sverige
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Inlägg av Maddog » 02 sep 2019, 18:11

Jeg har hatt mye reptiler tidligere men bare ikke grodor. Så kjenner mye til foring problematik.

Takk for svar jeg skal sjekke ut disse 2 artene👌

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 34 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Inlägg av emanuelkarl » 03 sep 2019, 16:51

P vittatus kanske är simkunnig eftersom den likt anthonyi har yngel tillsammans i större vattendrag. Eller tänker jag fel? Mina två drömarter är just dessa, och skulle vara sjukt häftigt att ha dom i respektive terrarium och låta dom föröka sig själva. Btw finns det fler arter som kan föröka sig själva förutom oophaga, vissa ranitomeya samt dessa två (hela Epipedobates?)
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Tips til arter i ett stort Paludarium (Mycket vatten)

Inlägg av tropfrog » 03 sep 2019, 19:04

emanuelkarl skrev:
03 sep 2019, 16:51
P vittatus kanske är simkunnig eftersom den likt anthonyi har yngel tillsammans i större vattendrag. Eller tänker jag fel? Mina två drömarter är just dessa, och skulle vara sjukt häftigt att ha dom i respektive terrarium och låta dom föröka sig själva. Btw finns det fler arter som kan föröka sig själva förutom oophaga, vissa ranitomeya samt dessa två (hela Epipedobates?)
Några ranitomeya är "icke obligata ägg matare" (kanske dålig översättning? I princip så sköter hannen ansvaret för matningen av ynglen genom att locka med sig en hona till platsen och få henne att tro att det är dags igen. Fast i själva verket lockas hon att lägga ägg som blir mat till de redan kläckta ynglen. Icke obligat innebär att de mycket väl går att dra ur dem ur burken och mata med annat. Troligtvis går det att få mycket mer avkomma av dessa arter om man tar hand om avkomman själv, men man missar att kunna studera ett spännande beteende.

Vanzolinii som jag nämnde som ett exempel ovan är en icke obligat äggmatare. Men det finns fler. Anledningen att jag funderade över just denna art till detta terrariet är just att de kan ge avkomma utan inblandning och lever i övre delarna av grenverken. Men jag har ingen egen erfarenhet av arten, så mitt svar får ses som högst teoretiskt.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster