Rekkomendera mig ARTER! :D

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
tiger01vincent
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 dec 2018, 22:42
Började med grodor år: 2018
Ort: Nynäshamn
Har gillat: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Rekkomendera mig ARTER! :D

Inlägg av tiger01vincent » 05 dec 2018, 22:52

Hej. Jag har kommit till den delen i mitt liv osm alla kommer till förr eller senare. Jag vill ha grodor :D
Jag är dock kluven på om jag ska satsa på trädgrodor eller pilgiftare, men söker information på båda sidorna för att vara säker på mitt val :)

Jag undrar detta: Vilka arter utöver 3 big three (bumbelbee, azuril blå, green and black) är "nybörjarvänliga" samt vad skiljer sig nybörjarvänliga med "inte" nybörjar vänliga?

Jag vill helt enkelt bli bombad med arter som passar minst i ett av följande krav!
(kan alltså till ex. vara jätte tyst, men dyr som fan. Behöver med andra ord inte ticka i alla ;) )

-"tyst" alltså att päronen inte vill döda dem haha. allra hällst att man kan vara i samma rumm utan att bli tokig :lol:

-"budget" vill hällst hålla mig under 300kr styck då det som sagt är mina första grodor :P Men nämn som sagt även skit dyra om ni vill :D

-"snygga" ah ganska oklart vad jag tycker är snyggt, men om du gillar den, skriv den arten :D

tack för ALLA svar på arter som kan intressera mig! Nämn gärna säljare också, samt kanske tips om ni har arten själv!


TACK <3



ps: om det inte frammgick är detta mina första grodor/amphibier. Jag har erfarenhet av vivarium och tänker gå storslaget 180L akvarium antagligen till dessa, med vattenfall kanske ;)
hope this made you much hoppier..........
vincent.bystrom@gmail.com

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Rekkomendera mig ARTER! :D

Inlägg av FrankD » 06 dec 2018, 02:53

Hjärtligt välkommen! Först och fråmst: Välj pilgift, för då kan du bli medlem i SDS. Bortsett från det slående argumentet är pilgiftsgrodor aktiva när du är det (om du är ett någorlunda vanligt exemplar av Homo sapiens). Skämt åsido, här kommer några kommentarer och tips. Inte riktigt det du hade tänkt dig kanske, men men...

Nybörjarvänlig: Egentligen är de flesta ganska oproblematiska även för nybörjare om man ser till att man kör in terrariet ett tag (inte viktigt för grodorna utan för att själv få lite koll och ha ett stabilt system) och ser till att man har fungerade foderkulturer innan man skaffar grodor. En del Ranitomeyaarterna kommer man i så fall knappast att misslyckas med, t.ex. amazonica, sirensis, variabilis. Vissa Oophagaarter kan vara svårare men de passar kanske ändå inte så bra (se nedan). Samtliga Phyllobates skulle jag också räkna som ganska enkla.

Tyst: Personligen tycker jag att deras läten är trevliga. Oophaga pumilio är en som låter minst trevligt tycker jag, men även den gillar jag att lyssna på. Alla andra har jag svårt att tänka mig att någon skulle kunna bli tokig på. Hos de som hörs väl är det lätet som jag tycker är lika fin som utseendet. Men om du vill ha tysta: D. tinctorius och R. amazonica hörs knappt. R. sirensis hörs men det kan omöjligt uppfattas som högt och störande. E. anthonyi, D. leucomelas, P. vittatus är några av de som låter mest (bortsett från Ameerega), men trevliga. Har haft alla tre och gett bort leucomelas och vittatus eftersom man inte har oändligt med plats. Det jag saknar mest är deras läten.

Budget: Under 300 kr förenklar saken. Välj mellan Phyllobates vittatus och Epipedobates anthonyi. ;) Jag tycker det är ingen idé att spendera ett antal tusenlappar för terrariet, tekniken och inredningen och sedan inte köpa de grodor man vill ha. De är ju ändå inte så dyra i jämförelse, om man inte köper riktigt ovanliga (vilket du inte vill). Men Ranitomeyaarterna jag nämnde ovan är inte så mycket dyrare än 300 kr. Oophaga brukar vara dyrare, fast inom rimliga gränser om man inte satsar på de ovanliga.

Snygga: Blunda och peka. ;) Inget skämt. De är snygga allihop – i alla fall de som är vanliga i hobbyn. Intressantare frågor är: Är det viktigt för dig att de är kaxiga eller får de vara lite blyga? Vill du hellre ha större eller mindre? Tinctorius är helt orädda som vuxna djur och även leucomelas är oftast framme. Oophaga pumilio brukar inte gömma sig speciellt mycket heller medans R. amazonica kan vara ganska skygga. Men det beror alltid på omständigheterna, t.ex. på hur terrariet är inrett och hur vanligt det är med folk i närheten av terrariet.

Hoppas det hjälper lite.

Användarvisningsbild
tiger01vincent
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 dec 2018, 22:42
Började med grodor år: 2018
Ort: Nynäshamn
Har gillat: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Rekkomendera mig ARTER! :D

Inlägg av tiger01vincent » 06 dec 2018, 14:40

FrankD skrev:
06 dec 2018, 02:53
En del Ranitomeyaarterna kommer man i så fall knappast att misslyckas med, t.ex. amazonica, sirensis, variabilis. Samtliga Phyllobates skulle jag också räkna som ganska enkla.

Snygga: Blunda och peka. ;) Inget skämt. De är snygga allihop – i alla fall de som är vanliga i hobbyn. Intressantare frågor är: Är det viktigt för dig att de är kaxiga eller får de vara lite blyga? Vill du hellre ha större eller mindre? Tinctorius är helt orädda som vuxna djur och även leucomelas är oftast framme. Oophaga pumilio brukar inte gömma sig speciellt mycket heller medans R. amazonica kan vara ganska skygga. Men det beror alltid på omständigheterna, t.ex. på hur terrariet är inrett och hur vanligt det är med folk i närheten av terrariet.

Hoppas det hjälper lite.
Hej Frank! Tack för det långa och bra svaret, tack tack tack! Lite svårt att fatta när du skriver förnammnet med en bokstav XD, men det är lungt brukar också göra det när jag pratar om myror (min specialitet :P). Fick en massa nya rter på radarn nu, super roligt! Det är ju svårt att veta vilka som finns, om man inte vet liksom, men nu gör jag det! Tack igen!

Du rekkomenderade "en del Ranitomeyaarterna" arter, "t.ex. amazonica, sirensis, variabilis." Sökte på alla tre och fyfan va vackra!! Gillade speciellt Ranitomeya variabilis. Ranitomeya sirensis dock, det fanns liksom 2 stycken resultat på bilderna som kom upp då, en röd och en grön/svart randig.... Båda hette samma sak men olika grodor, eller va? Gillade dock den röda mest av dem två som båda tydligen hette Ranitomeya sirensis.

Sedan sa su att "Samtliga Phyllobates skulle jag också räkna som ganska enkla.". Sökte på släktet och såg Phyllobates terribilis!!! O_O Är det "golden dart frog" som är giftigaste i det vilda?? Om det är den vill man ju ha den bara för det haha, plus att den ser ju himmelsk ut!

Av dem många arter du föreslog, tyckte jag mer om dessa än dem andra, men som du sa är det bara blunda och välja vilken som är snyggast haha.
Ranitomeya variabilis
Phyllobates terribilis
Ranitomeya sirensis (både den som är röd, men också den gul/svart-randiga som också visades på googelsökningen :) )

Min fråga nu är om du har erfarenhet om dessa, samt kostnaden för dem (antar att Terriblis är gaaanska dyr XD) och hur dem låter :) tack!

(Du frågade frågan om jag letade efter stora/små kaxiga/skygga, svar till det är att jag inte riktigt bryr mig, kommer vara mycket gömmslen ändå, så jag tror dem skygga ändå kommer känna sig hemma ;) Dock är det ju ett plus om dem är lite mer kaxiga :P Samt kanske lite mindre då jag antar att dem då äter mindre :D Men inget som påverkar sååå mycket tror jag)


tack igen för ditt långa svar, riktigt snällt! :)
hope this made you much hoppier..........
vincent.bystrom@gmail.com

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Rekkomendera mig ARTER! :D

Inlägg av FrankD » 06 dec 2018, 17:06

Kort svar, eftersom jag egentligen borde jobba. ;)

Ja, terribilis är den mycket giftiga. En del info om t.ex. R. sirensis och dess varianter finns ju i grodförteckningen. (Klicka på "Mera information" för att komma till beskrivningen.)

Har varken haft variabilis eller terribilis men så dyra är de inte om man inte är ute efter en ovanlig variant. Terribilis är mycket glupska och tar betydligt större foderdjur än andra pilgiftsgrodor. Variabilis låter inte speciellt intressant och inte högt alls, ungefär som amazonica. Se t.ex.

För många arter är det ganska enkelt att kolla hur de låter: Skriv in "xyz calling" i sökrutan och vips får du några Youtubelänkar av varierande kvalitet. Sirensis har jag själv först sedan någon vecka tillbaka. De låter lite högre (precis så att man inte behöver anstränga sig för att höra dem) och mer intressant (se

där dock ljudstyrkan är ganska uppskruvad). Sirensis ligger kanske kring 400-500. Vet inte riktigt variationsbredden.

Användarvisningsbild
tiger01vincent
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 dec 2018, 22:42
Började med grodor år: 2018
Ort: Nynäshamn
Har gillat: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Rekkomendera mig ARTER! :D

Inlägg av tiger01vincent » 06 dec 2018, 22:07

Tack! Jo jag kollar lätena på youtube, men man vet aldrig om ljudet där är sängt, höjt etc jämfört med i verkligheten, bara frågar då man inte kan få en bra uppfattning oftast på hur högt ljudet är genom en video :)

Okej, så Terriblis kan ta typ dubia nympher? Medans variabilis är bananflugor bara typ?

För det är dem två det nog står mellan. Dock verkar terriblis låta mycket, vet du om det? Vill ju kanske ha någon som man hör 10m från terrariumet, men inte längre ifrån...

men vad menar du mer "sirensis ligger kanske kring 400-500? Decibell? :P

tack för all info du ger mig, riktigt snällt :)
hope this made you much hoppier..........
vincent.bystrom@gmail.com

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Rekkomendera mig ARTER! :D

Inlägg av tropfrog » 06 dec 2018, 22:56

Det finns en funktion här på pilgift där man kan klicka på djuret och se både vilka som har den och vilka som har till salu.

Den första kan du använda för att söka upp någon som har arten i närheten av dig. Då kan man höra av sig och fråga om man kan göra ett besök. De flesta medlemmar gillar att få besök av likasinnade.

Den andra funktionen kan du använda för att få koll på vad grodorna kostar.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Rekkomendera mig ARTER! :D

Inlägg av FrankD » 07 dec 2018, 08:30

tiger01vincent skrev:
06 dec 2018, 22:07
men vad menar du mer "sirensis ligger kanske kring 400-500? Decibell? :P
Nej, kronor. ;)

Har som sagt ingen erfarenhet av terribilis, så det är bättre om andra svarar mer specifikt, för att undvika missvisande info. Sirensis passar iaf rätt bra. Precis som du skriver är det bananflugor som gäller, och dessutom hoppstjärtar, bladlöss och annat i den storleken.

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Rekkomendera mig ARTER! :D

Inlägg av tummen » 06 jan 2019, 15:31

D.auratus? Räknas väl som en riktig nybörjargroda, finns många färgvarianter/morpher beroende på var de kommer ifrån, ska väl vara hyfsat tysta också. Inte jättedyra heller....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster