Nästan en månad med grodor. Reflektioner!

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Nelum
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 okt 2017, 21:18
Började med grodor år: 2018
Ort: söderhamn
Har gillat: 88 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Nästan en månad med grodor. Reflektioner!

Inlägg av Nelum » 16 maj 2018, 15:26

Hejsan, på groddagen i Stockholm 21/4 fick jag äntligen mina t. Dendrobates Azureus. Dessa skulle vara lite mer mark levande tyckte jag att jag läste. Men min hona sover 125cm över marken i terrariumet och hanen på 45cm.
Han kommer ner på botten varje dag, men honan värkar använda allt över 40 cm över marken. Har bara sätt henne nere ett par gånger. Jag som hade tänkt ha de två dendrobatesena i botten och ett någon klättrande sort.😅
Ja ja det är väll bra att dom värkar trivas.

Men dom går och lägger sig för tidigt....tycker jag. 7-19 är de vaken.... Jag som jobbar då.... men när jag kommer hem på lunchen så är båda i gång.
De är fantastiskt roligt att stå och titta på dem....har tittat och filmat Hur mycket som helst....Alla på jobbet börjar bli trött på att titta på alla "barn bilder".😊

En liten fundering finns det någon i Söderham, Gävle, Bollnäs eller Hudiksvals trakterna som har pilgiftsgrobor?
Det är inte nå roligt med flugorna.... Jag vill hitta något jag kan köpa färdiga kulturer av. Det är för geggigt och luktar illa att ha flera på gång samtidigt.

Skulle villja vissa mitt terrarium för er... Jag är ju riktigt stolt över mitt vinterprojekt. Hur gör jag för att lägga upp bilder här?

Det har börjat bli varmt i lägenheten men det är alltid kallare i terrariumet.... men jag är lite orolig inför sommaren....isklampar?

Ja du... nu har jag skrivit av mig lite.... det kommer nog mer.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nästan en månad med grodor. Reflektioner!

Inlägg av FrankD » 16 maj 2018, 15:45

Ja, det kan inte sägas tillräckligt ofta att "marklevande" betyder allt mellan 0-2 m i naturen. Beroende på inredning, andra omständigheter och inte minst individen utnyttjar grodorna även ett högt terrarium till fullo.

När det gäller grodor som lägger sig tidigt hjälper det att tända ljuset senare och släcka senare, åtminstone om du inte har allt för mycket dagsljus där terrariet står. Annars hjälper det bara på vintern. ;)

Om dina kulturer luktar illa är det nog bara att experimentera lite med olika recept. Men se till att du inte byter recept helt utan att också ha igång kulturer med det gamla, ifall det går överstyr.

Användarvisningsbild
pelleg
Inlägg: 294
Blev medlem: 04 apr 2017, 19:31
Började med grodor år: 2017
Ort: Skillinge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 85 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Nästan en månad med grodor. Reflektioner!

Inlägg av pelleg » 17 maj 2018, 06:00

Sedan jag började med träull + kanel i mina flugodlingar så luktar det betydligt mindre mugg runt odlingarna.
Kanelen blandas i smeten och träullen är för flugorna ska ha något att klättra på.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster