Lite frågor innan jag börjar.

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Zhes
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jun 2017, 21:20
Började med grodor år: 2017
Ort: Norsborg
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av Zhes » 03 jun 2017, 22:03

Hej allihopa.
Är i startfasen för mitt terrarium och har lite frågor och funderingar.

Dom arter som inte räknas som nybörjar grodor, vad gör dom svårare? Är det att dom är mer revirhävdande, känsligare mot förändringar i deras miljö eller svårare att få reproducerande? Mest nyfiken eftersom jag inte vill köpa en "lättare" art och sedan omplacera dom för att det egentligen inte var den arten jag ville ha från början.

Hur högt låter dom egentligen? Dom grodor som har ett riktigt högt läte, hur långt utanför terrariet hörs dom? Är det så att man ligger vaken om nätter eller blir det bara ett biljud som bilvägen utanför eller grannen i lägenheten bredvid?

På många sidor står det att det är lättast att köpa en grupp juveniler att börja med och sen behålla paret eller gruppen som man vill ha. Men när man köper en grupp gör man kanske det på samma gång och samma ställe. Riskerar man då inte att dom är syskon och hur känsliga är pilgiftsgrodor för inavel? Undrar det för jag har fött upp en massa olika fiskarter i mitt liv och iaf med guppy och kampfisk så har inaveln gjort dom känsliga för sjukdomar, små och allmänt i dålig kvalite.

Lite konstiga nybörjarfrågor jag vet. Men det är sånt jag har funderat på och som jag inte hittat svar på någon annanstans. Jag hoppas ni kan hjälpa mig och om jag uttryckt mig oklart så får ni säga till så ska jag försöka förklara bättre.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av FrankD » 03 jun 2017, 22:56

Hej och välkommen!

Mycket bra att du börjar med att informera dig istället för att direkt sätta igång. Jag antar att du har läst nybörjarsidan (i menyn längst upp).
Zhes skrev:
03 jun 2017, 22:03
Dom arter som inte räknas som nybörjar grodor, vad gör dom svårare? Är det att dom är mer revirhävdande, känsligare mot förändringar i deras miljö eller svårare att få reproducerande? Mest nyfiken eftersom jag inte vill köpa en "lättare" art och sedan omplacera dom för att det egentligen inte var den arten jag ville ha från början.
Pilgiftsgrodor är egentligen genomgående inte särskilt svåra att hålla, men vissa är särskilt robusta, matglada, förökar sig lättare, och framför allt är det lättare att få deras ungar att utvecklas bra. Men om du går tillväga med lite större omsorg kan nog mer eller mindre vilken som helst art fungera. Om man börjar med en lite mindre enkel art är det förstås extra viktigt att man först ser till att ha ett välfungerande terrarium och – ännu viktigare – fungerande foderodlingar, åtminstone Drosophila melanogaster och hoppstjärtar.
Zhes skrev:
03 jun 2017, 22:03
Hur högt låter dom egentligen? Dom grodor som har ett riktigt högt läte, hur långt utanför terrariet hörs dom? Är det så att man ligger vaken om nätter eller blir det bara ett biljud som bilvägen utanför eller grannen i lägenheten bredvid?
Risken att du ligger vaken om nätterna är liten eftersom de vill sova precis som du. ;) Pilgiftsgrodor är ju dagaktiva, även om vissa arter kan vara rätt morgonpigga när det i den svenska sommaren blir ljust ute. Hur högt de låter är väldigt olika. En del hörs i hela lägenheten (fast troligen inte av grannen), bl.a. leucomelas, anthonyi, pumilio, vittatus medan andra hörs knappt när man sitter direkt framför terrariet, t.ex. tinctorius och diverse Ranitomeyaarter. Andra ligger någonstans i mitten, t.ex. imitator. Men de flesta har ett rätt trevligt läte. Bara Oophagaarterna låter lite tråkigt (tycker jag).
Zhes skrev:
03 jun 2017, 22:03
På många sidor står det att det är lättast att köpa en grupp juveniler att börja med och sen behålla paret eller gruppen som man vill ha. Men när man köper en grupp gör man kanske det på samma gång och samma ställe. Riskerar man då inte att dom är syskon och hur känsliga är pilgiftsgrodor för inavel?
Inavel kan diskuteras fram och tillbaka (och det har gjorts) men pilgiftsgrodor verkar vara ovanligt okänsliga för det. Hittills har mig veterligen ingen upptäckt negativa effekter även efter flera generationer av inavel. Vi tycker att en annan aspekt är viktigare, nämligen att hålla de naturliga lokalvarianterna rena istället för att riskera blanda ihop dem. Om man vet att obesläktade grodor härstammar från samma lokalitet ger det förstås en bra möjlighet att pytsa in lite färskt blod men det är inga problem att köpa en grupp ungdjur för att se vilka individer fungerar ihop.

Hoppas det hjälper. Ställ gärna fler frågor och fråga t.ex. efter specifika arter du kan vara intresserad av.

Zhes
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jun 2017, 21:20
Började med grodor år: 2017
Ort: Norsborg
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av Zhes » 03 jun 2017, 23:16

Kanske ska berätta lite om mig själv och hur långt jag har kommit med terrariet. Jag har haft akvarium i hela mitt liv, har just nu "bara" 5st kvar + sköldpaddans akvaterrarium och parksniglarna övervuxna nanopaludarium. Har haft andra grodor, salamandrar, afrikanska jättesniglar, jungfrugecko, vandrande pinnar/blad/spökskräckor och krabbor så är inte helt noob på terrarium. Har även ett stort intresse för växter.

Terrariet som ska bli grodterrarie är ett panorama 50 x 50 x 30. Tänkte göra en bakgrund av fogskum, redmoor rötter och korkbark. Rötterna, korkbarken, exo terra plantationsoil, hygro/termometer, sphagnummossa, torkade terrarie/akvarielöv, en hoppstjärtskultur och en kultur med panama gråsuggor och lite växter jag köpte på mässan i södertälje och några jag haft sedan tidigare. Har även lite andra terrariegrejer om det skulle behövas typ cirkulationspump för vattenfall, värmematta, T5 lysrörshållare, vattenskålar och en exo terra fogger. Det jag behöver köpa är fogskum, någon form av ledbelysning, lecakulor eller liknande för dränering och nät för att separera jordlagret från dräneringslagret, ett R/O system och ett regnsystem. Och självklart starta upp lite bananflugor.

Tänkte sätta upp terrariet så snart som möjligt och hålla igång det i några månader för att se så allt fungerar som det ska. Terrariet ska stå i min pojkväns kök (därav konstiga frågor om ljudvolymen på grodorna ;) ). Jag bor där på halvtid och när jag inte bor där så ligger det 5min från mitt jobb så jag är där iaf och kollar till växter och djur.

Så det var lite mer om mig och mitt blivande terrarium. :)

Har inga grodor just nu!

Zhes
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jun 2017, 21:20
Började med grodor år: 2017
Ort: Norsborg
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av Zhes » 03 jun 2017, 23:36

Oj då, FrankD du hann svara medans jag skrev mitt andra inlägg. :) Har letat info om grodor (inte bara pilgift) i några månader nu men kom fram till att det verkligen är pilgift jag vill ha och varför inte. Tack för dina svar nu vet vad jag ska tänka på. Kommer säkert på fler frågor sen.
Måste också bara säga att det är väldigt intressant det du sa om inavel. Att man vill behålla dom olika lokaliteterna rena förstår jag helt och hållet. Men det är den typen av avel som är så skadlig för andra djur. Är det någon som vet varför dom är så tåliga mot inavel? Tror du väckte nörden i mig :D

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av BengtO » 04 jun 2017, 11:35

Med dom måtten du tänker ha på burken skulle jag inte ha mån tjockare bakgrund. Blir nästan inget djup kvar åt inredning, växter o grodor då.
Utan att vilja fördjupa mig i inavalsdiskussion(igen), så är det så att flera av de vanligaste o populäraste grodorna i hobbyn är extremt inavlade ( i vissa fall sen 80-talet) men fortfarande friska o välmående.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av FrankD » 04 jun 2017, 11:59

Som Bengt säger är ett djup på 30 cm väldigt lite, egentligen för lite. Det kräver att du är noga med inredningen så att grodorna ändå känner att de har något de kan dra sig tillbaka till. En möjlighet kan vara att utifrån måla baksidan och minst en sida mörkt (t.ex. mörkbrunt) och sedan reda in det så att grodorna har ett utrymme mellan inredningen och väggen de kan dra sig tillbaka till utan att bli sedda. Inte lätt men möjligt. Det gäller också att vara noggrann med urvalet av växter.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av LarsÖ » 04 jun 2017, 12:51

Zhes skrev:
03 jun 2017, 22:03
Dom arter som inte räknas som nybörjar grodor, vad gör dom svårare?
Ett argument som inte nämnts är att ALLA misslyckas någon gång(*), och nybörjare misslyckas rätt ofta.
Så det känns dumt att börja med de svåraste (och därmed sällsyntaste och dyraste) grodorna och efter ett halvår sitta med en ensam groda av en sort som det är svårt att finna en partner till.
Terrariet du beskriver är mycket litet. Ha det till vandrande pinnar och sådant, men låt pilgiftsgrodor få lite större bottenyta att jaga på. Det är också bra om terrariet kan innehålla någon skapligt stor behållare för levande kompost; där kan hoppstjärtar och gråsuggor föröka sig och därmed finns det alltid något att äta för grodorna den gången du måste lämna dem utan bevakning någon vecka.

En annan sak: Besök någon erfaren pilgiftsnörd - man lär sig mycket av det.
/Lars

(*) Det finns faktiskt en Osterdahl's Lag: "Experience is directly proportional to frogs lost"

Zhes
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jun 2017, 21:20
Började med grodor år: 2017
Ort: Norsborg
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av Zhes » 04 jun 2017, 16:50

Tack för alla svar. Vill först bara säga att jag inte ville trampa någon på tårna med inavelsfrågan. Var bara nyfiken. Och det med lite svårare arter hade jag absolut inte tänkt skaffa det allra svåraste utan tanken var kanske att det kanske gick att kompromissa med en art som är steget upp från nybörjar arter. Tycker personligen mer om Ranitomeya arterna än vad jag gillar t ex. Dendrobates auratus. Men det verkar som att terrariet i grund och botten är för litet så jag hoppar nog över att starta upp det tills jag har plats att skaffa ett större.
Tack för hjälpen.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av TobiasB » 04 jun 2017, 17:34

Jättebra frågor du ställer och frågor du har! Mycket ansvarsfullt :) Jag tycker nog du skulle kunna ha grodor där inne trots djupet, om du verkligen funderar på inredningen som Frank beskriver. T.ex. 2-3 fina Ranitomeya amazonica eller så.

Eller så kan du köra det som ett fint växtterrarie ;) Det kan man aldrig få för många av.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av FrankD » 04 jun 2017, 18:30

Håller med Tobias där. För Dendrobates eller Oophaga är det för litet men R. amazonica skulle kunna funka. De är inte speciellt kinkiga heller.

Och nej, med frågor om inavel kan man inte trampa någon vettig människa på tårna. Att fundera på det visar ju bara att man är ansvarsfull.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster