Vandrande löv och pilgift

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Banderad
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 aug 2014, 20:19
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Vandrande löv och pilgift

Inlägg av Banderad » 14 maj 2017, 11:03

Jag vet att man i normalfallet ska vara försiktig med att blanda, men fick en tanke häromdagen. Jag har ett Exo Terra (45-kub). Det är lite litet, men har fler terrarier om jag behöver flytta djuren sedan. I det går (eller snarare hänger) för tillfället 3 Phyllium giganteum (Vandrande löv). Det borde fungera klockrent med ett par eller en trio av någon markbunden pilgift. Om det blir för trångt mellan grodorna kan jag alltid flytta dem, håller nämligen på att bygga upp ett terrariumrum i källaren. Löven och grodorna bör i princip inte lägga märke till varandra med en sådan setup. Tacksam för reflektioner och tankar :)

//Jocke

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk


Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Vandrande löv och pilgift

Inlägg av TobiasB » 14 maj 2017, 16:57

Storleken borde funka för 2-3 grodor, beroende på art och inredning. Ju mindre burk ju viktigare är det att grodorna kan gå in och gömma sig någonstans. T.ex. att du har mycket växter, eller rötter och annat så grodorna känner sig trygga. Vad gäller samvaron med de vandrande bladen så bör de funka så länge du håller dig vårda från typ Phyllobates terribilis som klipper det mesta :) Är de fullvuxna eller nymfer? Bladen lär gilla miljön med god luftfuktighet och ventilation :)

Banderad
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 aug 2014, 20:19
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vandrande löv och pilgift

Inlägg av Banderad » 14 maj 2017, 17:32

TobiasP skrev:Storleken borde funka för 2-3 grodor, beroende på art och inredning. Ju mindre burk ju viktigare är det att grodorna kan gå in och gömma sig någonstans. T.ex. att du har mycket växter, eller rötter och annat så grodorna känner sig trygga. Vad gäller samvaron med de vandrande bladen så bör de funka så länge du håller dig vårda från typ Phyllobates terribilis som klipper det mesta :) Är de fullvuxna eller nymfer? Bladen lär gilla miljön med god luftfuktighet och ventilation :)
Bladen är halvvuxna, men större än många pilgiftsarter redan nu. De blir ju över 10 cm.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk


Har inga grodor just nu!

Banderad
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 aug 2014, 20:19
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vandrande löv och pilgift

Inlägg av Banderad » 14 maj 2017, 18:40

Jo, tänkte precis så med vad det gäller fuktigheten i terrariet. Jag kommer definitivt ha mycket gömställen i terrariet. Jag funderar lite på azuerus, har alltid gillat dem. Någon som har fler bra förslag på grodor? De ska som sagt vara en art som inte klättrar.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk


Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Vandrande löv och pilgift

Inlägg av Cloud » 16 maj 2017, 06:23

Har haft vandrande blad och de är ju mycket rara små kreatur. Kan inte tänka mig att det skulle bli någon konflikt mellan dem och någon pilgiftsart som håller sig mest på marken. Om grodorna får för sig att sätta sig på ett blad för att chilla lite kan det ju uppstå viss förvirring om bladet plötsligt vandrar iväg, därför är det nog bäst med grodor som föredrar att böka runt bland torra löv på botten.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Vandrande löv och pilgift

Inlägg av BengtO » 16 maj 2017, 09:52

Iofs så är väl ett 45 cm högt terrarie marknivå för alla pilgiftsgrodor. Så du får nog räkna med lite "löv" klättrande grodor. Dom kanske lägger ägg på "lövet", ha ha.

Banderad
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 aug 2014, 20:19
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vandrande löv och pilgift

Inlägg av Banderad » 16 maj 2017, 09:59

Haha, vi får se. :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk


Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster