Osmos vs vattenreningskanna

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Necrophagist
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 sep 2009, 11:39
Började med grodor år: 2009
Ort: Solna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Osmos vs vattenreningskanna

Inlägg av Necrophagist » 27 sep 2023, 12:16

Hej,

Efter flera års uppehåll från hobbyn är jag (kanske.. läs förmodligen) tillbaks. Det har hänt en hel del spännande på teknikfronten som jag håller på att läsa in mig på.

Till frågan: någon som testat dessa eller liknande som alternativ till osmos vatten?
https://www.apohem.se/hushall/hushallst ... UmEALw_wcB

Enl beskrivningen: Kannan används tillsammans med en filterpatron och ser till att ditt vatten är fritt från klor, kalk, tungmetaller, läkemedelsrester samt spår av bekämpningsmedel.

Tankar?

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Osmos vs vattenreningskanna

Inlägg av Azul Oso » 27 sep 2023, 19:53

Köpte en sådan!

Men fick inte med något filter!!! Hehe.

Har förövrigt väldigt bra vatten hemma så har inte haft behov. Men läste om någon som använde just en sådan.

Vet inte vad jag ska ha min till hör hemma så du får köpa om du vill?

Användarvisningsbild
Necrophagist
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 sep 2009, 11:39
Började med grodor år: 2009
Ort: Solna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Osmos vs vattenreningskanna

Inlägg av Necrophagist » 27 sep 2023, 20:36

Haha, ja, utan filter gör den nog inte så mycket mer än att fungera som en ganska kass karaff.

Har en liknande på landstället för att öka kvalitén på dricksvattnet, för det syftet fungerar det ju bra. Kapaciteten lär ju inte vara något problem för regnsystem till 1 terrarium och osmos är ju inte direkt snabbt heller, men kanske ger bättre kvalitet.

Tack för erbjudandet men är i planeringsstadiet så det lär dröja innan jag börjar köpa saker (behöver nog framförallt sälja in hela idén här hemma).

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Osmos vs vattenreningskanna

Inlägg av Azul Oso » 28 sep 2023, 07:26

Hajar.

Jag lyckades sälja in idén i slutet av sommaren. Partnern fick vara med och välja sort osv.

Talade lite snirkligt och fick bygga fram viss info löpande… Gråsuggor och hoppstjärtar omnämns som ”clean up crew”… flugkulturer har jag i källare och mitt arbetsrum. Kulturer som kommit igång och luktar minsta tråkigt flyttar jag ner i källaren.

Allt man kan ses som jobbigt, göra fluggröt osv görs när jag är ensam hemma.

Stora bakslaget har varit rymmande flugor… kämpar fortfarande med att säkra med nya filter och ska montera lite silikonslang idag… men jag var inte så noga med den biten från början. Borde dragit silikon för att täta alla öppningar till under 1mm. En sådan grej riskerar att flytta på hela projektet. När jag matar nu tappar jag upp flugor med tratt och pudrar i en liten men hög burk i källaren och lägger in i burken när jag är själv eller med ungarna.

Men får ha kvar det för att:

Grodorna är väldigt bold och personliga. Alla uppskattar Azureusarnas sociala beteende, typ hur de hänger ihop och beter sig tillsammans, lätta att gilla.

För att burken är vacker! Det trumfar det som upplevs äckligt! Alla i familjen sitter och kollar och gläds för vår lilla regnskog!

Ungarna har skrivit och berättat om grodorna och deras liv i skolan. Så verkligen varit positivt och stärkande där.

Har gjort lita av en kul gemensam grej av projektet och bjudit över lite vänner på grodfika osv.

——

Kort och gott man får hålla det så rent och snyggt det bara går och tona ner ”baksidorna”…

——

Stort lycka till!!!!
Alla kommer gilla det när du fixat snyggt och de får se hur fantastiska dom hör små varelserna är!

Användarvisningsbild
Necrophagist
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 sep 2009, 11:39
Började med grodor år: 2009
Ort: Solna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Osmos vs vattenreningskanna

Inlägg av Necrophagist » 06 okt 2023, 20:09

Det är precis bananflugorna som hela tiden varit orsaken till motståndet. Det roliga är, att hon nu lagt sig och jag har köpt det mesta som jag behöver för att starta ett terrarium (fingret låg redan på avtryckaren). Det var definitivt inte min övertalningsförmåga som gjorde det.

Jag satt och tittade på Youtube videor på olika pilgiftgrodor tillsammans med ena dottern (3 år). Hon fick totalt glädjefnatt, samtidigt min äldre (7 år) blev väldigt intresserad och sen var saken klar. :geek:

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster