Luftfuktare

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Dogge
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 okt 2018, 10:06
Började med grodor år: 1987
Ort: Hisings Kärra
Har gillat: 17 gånger
Blivit gillad: 16 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Luftfuktare

Inlägg av Dogge » 03 nov 2022, 22:05

Mitt största problem som jag har haft tidigare är att min lägenhet har väldigt torr luft (ca: 20% RF) trots 12 terrarium och 2 akvarium. Det som jag har gjort är att jag har prövat med lite olika luftfuktare för att få upp luftfuktigheten.

De luftfuktare som jag provade med i början visade sig ha problem med att det rann kondensvatten överallt så att man fick ställa dem i plastbytta med distanser för att inte få vattenskador. Kombinera detta med att det var små vattenbehållare så var det bara jobbigt, blött och tidskrävande.

För två år sedan så hittade jag en luftfuktare "Eva från Stadler"
Exempelvis från:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/ ... 0639.9402/

Luftfuktaren Eva har 6.3 liters tank vilket gör att man får rejält med vatten jämfört med andra produkter på marknaden. Vattenångan som den skickar iväg blåser iväg en bra bit från golvet vilket gör att man INTE får stora kondensfläckar under denna luftfuktare, vilket jag har fått från alla andra luftfuktare som jag har provat.

Eva har också en luftfuktighetssensor som man placerar på valfri plats i rummet, vilket gör att man får ett betydligt bättre värde än på billigare luftfuktare där sensorn sitter på själva luftfuktaren, och då luftfuktighet fort blir hög just runt luftfuktaren så blir det väldigt missvisande värden om sensorn sitter på luftfuktaren.

Eva kan man koppla upp mot nätverket och styra från sin telefon/surfplatta. Detta gör att man kan ställa in önskad luftfuktigheten mellan 30-75% RF (5%-enheters steg) samt möjlighet att styra när på dygnet som man vill att den skall vara aktiv. Det finns även ett antal andra inställningar som man kan göra via appen.

För mig så har jag ställt in den på 70% RF då jag har haft problem med att välja 75 av någon anledning. Jag får fylla på Eva morgon och kväll i mitt terrarierum (ca: 20 m2) under vintermånaderna och en gång per dag under sommarhalvåret, men som jag skrev ovan så har jag väldigt torrt i min lägenhet.

Sedan jag började med Eva så har jag inte längre haft problem med låg luftfuktighet i mitt terrarierum.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Luftfuktare

Inlägg av RicardH » 03 nov 2022, 22:16

Intressant! Själv har jag fört samtal med detta företag och skall så småningom ta hem ett par modeller för test. Intressant att läsa om dina erfarenheter!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Luftfuktare

Inlägg av RicardH » 04 nov 2022, 06:01

Läste lite om Eva. Verkar vara en jättebra produkt du hittat Dogge! Smidigt med den externa sensorn! Och att den skickar upp fukten så bra. Under anno terribele (2020 - the year of C19) var jag hemma. (riskgrupp) Eller ja, jag bodde i ett torp i skogen, helt avskild från familj (alla de andra jobbar eller går i skolan med hundratals människor runt sig). En sak som inte det där viruset gillade var luftfuktighet. (det är största skälet till att viruset spreds snabbare under vinterhalvåret, då vårt inomhusklimat är så torrt). En fuktighet på +60% minskade chansen för viruset att överleva med en hög procentsats. Skaffade tre maskiner. Men de hade de problem du lyfter: 1. fukten hamnade på golvet om man hade dem lågt 2. vattentank på 5l gjorde att man fick fylla på ett par gånger/dygn. 3. De mäter där de är (sensorn sitter på dem på apparatsladden) Så Eva verkar bra.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Dogge
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 okt 2018, 10:06
Började med grodor år: 1987
Ort: Hisings Kärra
Har gillat: 17 gånger
Blivit gillad: 16 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Luftfuktare

Inlägg av Dogge » 04 nov 2022, 09:55

Ser intressant ut med företaget du länkade. Skall kolla närmare på det.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Luftfuktare

Inlägg av RicardH » 05 nov 2022, 10:20

Det de gör som är bra, är framför allt tre saker:
1. Deras fläktar är förseglade så de funkar i extremt fuktiga miljöer. Bl.a i rum där man odlar svamp. Där är man uppe i 90-100% och fläktarna bara går och går.
2. Man kan göra egna lösningar där man exv har en reservoar med flottör som styr magnetventil som kantar osmosfilter som fyller på reservoaren. Väldigt bra!
3. Membranen har en större yta och genererar därmed mer dimma. Dessutom är det en torr dimma. Det är en standard inom industrin jag inte kan vetenskapen bakom, men du kan pumpa ut enormt mkt utan att det blir blött.

Jag skall som sagt ta hem två modeller. Den största, och en singel eller trippel och sedan bygga några olika applikationer. Spännande!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster