Nivåvakt med larm i dunk

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av jsl » 02 sep 2021, 12:33

Är det nån som byggt en nivåvakt med larm på något sätt. Vore smidigt om man fick ett meddelande i mobilen när det är dags att fylla på vatten i vattendunken till regnsystemen.

Om inte finns det några tips på vad man skulle kunna använd i ett sånt bygge?

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av tropfrog » 02 sep 2021, 15:52

Under tiden jag hade saltvattens akvarium använde jag en nivåvakt från Tunze i osmosbehållaren. Tysk kvalitet rätt igenom men kostar en del. Min var kopplad till en magnetventil på ro enheten så det helt enkelt fyllde på automatiskt. Men det skulle lika gärna gå att koppla till ett larm.

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av Kalle_G » 02 sep 2021, 20:17

Det finns gratis mjukvara för en kontroller för saltvatten som baseras på Raspberry Pi som har funktion för detta. Kan skicka epostmeddelanden när diverse värden slår i taket eller passerar någon inställt tröskelvärde. Sitter precis och pular med en som ska samla lite sensordata i min burk. Det behövs en Raspberry Pi Zero, ett SD-kort, lite kabel och en nivågivare. Reef-Pi heter kontrollern. Helt gratis och är ganska kraftfull med många funktioner.

Har även sett hobbybryggare använda en tryckmätare och en Arduino tror jag det var för att räkna ut och hålla koll på exakt vätskeinnehål i kärl. Det finns ju billiga sensorer för det mesta idag och färdig kod att i stort sett bara klippa och klistra.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av jsl » 03 sep 2021, 14:16

De nivåvakterna är väl avsedda för att fylla på automatiskt, så fort nivån sjunkit bara lite. I mitt fall så skulle den vara dränkt hela tiden i botten på dunken vilket jag inte tror den är avsedd för. Jag är inte heller helt säker på att de går in genom öppningen på dunken som är rätt så smal.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av tropfrog » 03 sep 2021, 15:25

Den jag hade från tunze var både dränkbar och gick att ställa in på normally off eller normally on. Så därvidlag skulle den funka. Däremot finns det inte en chans att den skulle gå ner genom skruvkorken på en normal dunk.

Jag skulle inte lita på billiga givare till elektronikprojekt typ arduino eller rasberry till en sån användning.

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av Kalle_G » 05 sep 2021, 17:58

Nej billiga skitgivare finns det många av men det finns också billiga bra givare från välrenommerade tillverkare. En optisk sensor skulle funka bra i det här fallet tror jag. Inga rörliga delar, fullt dränkbar. För extra säkerhet kan man ju koppla in två givare, men om det bara är för att påminna om att det är dags att fylla på och den inte styr någon automatisk påfyllning så är ju riskerna förhållandevis små.

Jag använder en halvtransparant 25l bryggerihink med graderad sida så det är enkelt att se nivån med blotta ögat när man går förbi.

Bild

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av HåkanP » 07 sep 2021, 14:51

En "flottörbrytare" kanske kan vara nått att koppla till Reef-Pi som Kalle_G skrev om?
Tills skillnad mot en nivåvakt som oftast har väldigt liten nivåskillnad och monteras i sidan på kärlet så hänger flottörbrytaren i kabeln.
Finns ett antal varianter och funktioner, problemet är kanske storleken på vissa av dem.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av Kalle_G » 08 sep 2021, 11:22

Som Håkan skriver så spelar det nog inte så stor roll exakt vilken typ av brytare som används. De fungerar ju alla principiellt på samma sätt. Öppen eller sluten. Är den nedsänkt så är den väl normalt sluten och ska larma när den är öppen.
Med en enklare mikrokontroller typ Arduino är det nog väldigt enkelt att styra typ en varningslampa/ljud eller liknande. Dem har nog inte stöd för kommunikation via epost däremot. En R-Pi har det däremot men är lite dyrare och lite mer komplex. Är dock långt ifrån expert på utbudet.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nivåvakt med larm i dunk

Inlägg av tropfrog » 08 sep 2021, 15:01

Arduino är precis som rasberry en programmerbar microdator och kan i princip programmeras att göra exakt samma saker. Skillnaden är väl att arduino har mindre kapacitet och kan därmed inte göra lika många saker samtidigt. Att ta in en signal från en nivåvakt och skicka med e-post är ett väldigt litet program som alla idag förekommande microdatorer kan göra inklusive arduino.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster