Hitta hygrolon och välja belysning

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Hitta hygrolon och välja belysning

Inlägg av emanuelkarl » 12 okt 2020, 21:41

Tjena tjena!

Jag ska börja med en ny burk som stått tom ett tag pga tidsbrist, blir en uppgradering till mina Guyana banded samt någon tumnagel, troligen typ variabilis eller någon tuff amazonica.

Burken är 60*45*60.

Har två problem:
1. Jag har redan bestämt mig för att ha hygrolon till bakgrunden. Men hört att dusk typ slutat svara på beställningar eller något? Tror ni jag ska försöka mig på att beställa från dem, var kan jag annars få tag på typ 1,5 m2 till ett vettigt pris (behöver till lite småburkar också).

2. Är lite kluven angående belysning. Jag har 15+ cm på höjden ovanpå terrariet, så ljuskällan måste inte vara platt. Jag vill inte ha monsterljus, både för att se mina grodor mer och för att det blir mycket philodendrons, som visserligen gillar ljus (vilket de kommer få), men inte ställer skyhöga krav. Lutar mot PAR-30, eller DIORB, så att jag kan reglera mycket själv för glänt-utseendet. Kravet är att ljuset ska vara ok för växterna (massa ovanliga Philodendron, Monstera, Marcgravia, mossa och någon orkidé, samt en och annan Microgramma och lite annat smått och gott för att ge struktur, typ små peperomias osv. Kommer även försöka få tag på en ung Anthurium veitchii, hur mycket stryk plånboken än tar. Jag ska bara ha den, och vet att den måste klippas ned i längden). Undrar även hur många UHOP-sticks som skulle vara lagom om jag går den vägen. Jag har ganska låg budget då jag är 13 bast, men jag är smart nog att förstå att det är billigare i längden att köpa kvalité istället för något som pajar direkt, men köper inget pissdyrt (lite pengar måste ju bli kvar till min veitchii, och några tuffa tumnaglar, och allt annat som man behöver i sitt liv). Skulle gärna hålla belysningen under 6-700 kr i denna burken. Hur skulle ni gjort och hur många av den sorten blir lagom?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hitta hygrolon och välja belysning

Inlägg av FrankD » 12 okt 2020, 21:59

Svaret på 1:an är alltid samma, nämligen världens bästa Lars (https://loeterrerietillbehr.wordpress.c ... tillbehor/).

Om du väljer UHOP-stickor räcker nog en lång (60 cm) eller två korta (2 x 30 cm). Själv skulle jag välja två korta vid den terrariestorleken. Men PAR30/DORB fungerar såklart också. Du borde kunna klara dig med din belysningsbudget.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Hitta hygrolon och välja belysning

Inlägg av emanuelkarl » 13 okt 2020, 06:46

FrankD skrev:
12 okt 2020, 21:59
Svaret på 1:an är alltid samma, nämligen världens bästa Lars (https://loeterrerietillbehr.wordpress.c ... tillbehor/).

Om du väljer UHOP-stickor räcker nog en lång (60 cm) eller två korta (2 x 30 cm). Själv skulle jag välja två korta vid den terrariestorleken. Men PAR30/DORB fungerar såklart också. Du borde kunna klara dig med din belysningsbudget.
Känner till honom, mitt regnsystem kommer t.ex från honom. Men hittar inte hygrolon på hans sida, han verkar bara sälja xaxim och bens jungles lerbakgrund.

Okej. Är det två som gäller om man kör PAR30, är det en dum idé ifall spridningsvinkeln är dålig men de lyser för starkt för korta avstånd (lät som att de var byggda för längre avstånd, så att marken precis under blir överexponerad?

Lutar mot att köpa 3 UHOP-sticks så kan jag testa mig fram, behövs inte alla (vilket jag tror) har jag ett växterrarium på 30*30*45 som kan få den sista.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hitta hygrolon och välja belysning

Inlägg av FrankD » 13 okt 2020, 07:14

Lars är ju återförsäljare för Dusks grejer, så jag är nästan säker på att han kan ordna hygrolon med. Får dock för säkerhets skull säga att han ev. inte kommer att kunna leverera lika fort som vanligt eftersom han alldeles snart ska ha en trevlig semester på lasarettet. :( Han kommer gissningsvis att svara relativt fort ändå, men bara så du vet att han inte "gör en Dusk" om det ändå skulle visa sig att det tar tid.

3 UHOP är troligen mer än vad du enligt din beskrivning vill ha, men om du kan använda den 3:e ändå är det ju ingen förlust. Tänk bara på att du kan köra alla tre med samma trafo om du har dem tillsammans men behöver två stycken om växtterrariet ska stå någon annanstans.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hitta hygrolon och välja belysning

Inlägg av tropfrog » 13 okt 2020, 14:22

Hmm. Emanuel: du använder ordet behöver på fel sätt :).

När jag påpekade samma sak för min dotter så uppfann hon ordet "villhöver". Används alltför ofta i detta hemmet numera.

Med tre uhop lister kan du lätt styra vacker soluppgång och nergång till en rimlig peng. En framtida uppdatering som inte måste komma omedelbart. En sak som jag numera villhöver till alla mina projekt.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster