Bakgrund

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Bakgrund

Inlägg av emanuelkarl » 30 nov 2019, 22:30

Hej hej!

Tänkte kolla om lite råd.

Jag ska göra ett stort regnskogsterrarium, till pilgift och husgeckos, och tyvärr har hela projektet blivit försenat för att en beställning blivit försenad med massa material.

Tänkte använda kokosmatta och silikona fast (med lite frigolit bakom bara för att det inte ska vara platt). Jag är så trött på att sitta och pyssla med silikon och bottensubstrat (gjort det två gånger, inte värt det om jag ska vara ärlig). Eftersom att jag vill ha mycket grönska (ficus pumila, mossa, andra klätterväxter samt massa små epifyter över hela bakgrunden typ) så bakgrunden kommer inte synas. Läste dock att den kan ruttna typ. Skulle ni kunna säga att det är lämpligt egentligen? Får en känsla av att det kommer bli för torrt för mossmixen jag tänkte använda (dusks).

Epiweb har jag funderat på. Vad är skillnaden mellan epiweb och hygrolon? Hittar mer info om epiweb än om hygrolon och låter som vad jag är ute efter. Har kikat på en gammal föreläsning i 6 delar från en groddag, hitade på Ricard Hultekes youtubekanal, men det var ju trots allt av uppfinnaren som antagligen försöker marknadsföra sin produkt och inte någon som delar opartiska åsikter (även om han framställde produkten han tyckte var bra)

Xaxim verkar ju bra men det är 1. dyrt och 2. inte så snällt mot klimatet. Undviker det gärna, i så fall verkar det som att epiweb är bättre för mig ändå.

Vill helst inte ha massa jobbiga slangar, sladdar, vatten (mer än duschsystemet) osv alltså är hygrolon och epiweb IIS nästan uteslutet.


Vad finns det mer som ficus och mossmixen frodas på?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster