Hur många lumen?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
andersto
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2019, 23:12
Började med grodor år: 2008
Ort: Örebro
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Hur många lumen?

Inlägg av andersto » 30 sep 2019, 13:19

Hej!

Har en T5-ramp på 4x24watt samt en ledlist på 10watt till mitt växtterrarium. Kelvin ligger på runt 6000-8000.
Ungefär hur många lumen tror ni att de producerar?

Förstår att det är omöjligt att ge någon exakt siffra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hur många lumen?

Inlägg av tropfrog » 30 sep 2019, 14:36

Hmm. Precis som du misstänker är det helt omöjligt att svara på. Du får titta på tillverkarens datablad, där brukar det framgå.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hur många lumen?

Inlägg av FrankD » 30 sep 2019, 16:52

Korrekt, men för att ändå indikera en ungefärlig riktning: Mellan tummen och pekfingret ger ett bra T5-rör 100 lumen per watt när det är nytt. Även med bra reflektor behöver förstås en del räknas bort eftersom det inte när dit man vill ha det, och sedan tappar röret kraft när det blir äldre och/eller nedsmutsat. Ledlister är väldigt olika, men de bästa, som t.ex. Dusks, ger mellan 130 och 145 lumen per watt (och lyser bara i en riktning, så det blir betydligt mindre förlust).

andersto
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2019, 23:12
Började med grodor år: 2008
Ort: Örebro
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur många lumen?

Inlägg av andersto » 30 sep 2019, 16:59

FrankD skrev:Korrekt, men för att ändå indikera en ungefärlig riktning: Mellan tummen och pekfingret ger ett bra T5-rör 100 lumen per watt när det är nytt. Även med bra reflektor behöver förstås en del räknas bort eftersom det inte när dit man vill ha det, och sedan tappar röret kraft när det blir äldre och/eller nedsmutsat. Ledlister är väldigt olika, men de bästa, som t.ex. Dusks, ger mellan 130 och 145 lumen per watt (och lyser bara i en riktning, så det blir betydligt mindre förlust).
Tack så mycket för den infon!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hur många lumen?

Inlägg av tropfrog » 30 sep 2019, 17:09

Nja. När man räknar lumen så handlar det om en ljuskällas totala ljusflöde. Man får räkna med att det avtar med tiden. Men problematik med att det belyses åt fel håll eller att ljuset filtreras bort på vägen går inte att räkna bort. En ljuskällas lumen förändras inte för det.

Vill du ha med problematiken med yttre förutsättningar så handlar diskussionen om lux. En lux är en lumen på en kvadratmeter. Men då ofiltrerat förstås. Enda sättet att veta vad som verkligen belyser en yta är att mäta. Går inte härleda varken från lumen eller watt.

Sen har vi det där med pur och par också om man vill veta hur effektivt ljuset är för växter.

Annars har frank rätt i det mesta. Moderna led belysningar är så mycket bättre än lysrör.

Mvh
Magnus

andersto
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2019, 23:12
Började med grodor år: 2008
Ort: Örebro
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur många lumen?

Inlägg av andersto » 30 sep 2019, 17:36

tropfrog skrev:Nja. När man räknar lumen så handlar det om en ljuskällas totala ljusflöde. Man får räkna med att det avtar med tiden. Men problematik med att det belyses åt fel håll eller att ljuset filtreras bort på vägen går inte att räkna bort. En ljuskällas lumen förändras inte för det.

Vill du ha med problematiken med yttre förutsättningar så handlar diskussionen om lux. En lux är en lumen på en kvadratmeter. Men då ofiltrerat förstås. Enda sättet att veta vad som verkligen belyser en yta är att mäta. Går inte härleda varken från lumen eller watt.

Sen har vi det där med pur och par också om man vill veta hur effektivt ljuset är för växter.

Annars har frank rätt i det mesta. Moderna led belysningar är så mycket bättre än lysrör.

Mvh
Magnus
Tack för infon!
Det är lite trassligt, med andra ord =D

Jag har sett att det finns en del appar till mobilen där man kan göra ljusmätningar. Men jag misstänker att dessa är rätt kassa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

andersto
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2019, 23:12
Började med grodor år: 2008
Ort: Örebro
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur många lumen?

Inlägg av andersto » 30 sep 2019, 17:41

Sidospår: kan man få bort mail-notifikationerna? Nu får jag både notifikationer från Tapatalk och på mailen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hur många lumen?

Inlägg av tropfrog » 30 sep 2019, 17:53

andersto skrev:
30 sep 2019, 17:36
tropfrog skrev:Nja. När man räknar lumen så handlar det om en ljuskällas totala ljusflöde. Man får räkna med att det avtar med tiden. Men problematik med att det belyses åt fel håll eller att ljuset filtreras bort på vägen går inte att räkna bort. En ljuskällas lumen förändras inte för det.

Vill du ha med problematiken med yttre förutsättningar så handlar diskussionen om lux. En lux är en lumen på en kvadratmeter. Men då ofiltrerat förstås. Enda sättet att veta vad som verkligen belyser en yta är att mäta. Går inte härleda varken från lumen eller watt.

Sen har vi det där med pur och par också om man vill veta hur effektivt ljuset är för växter.

Annars har frank rätt i det mesta. Moderna led belysningar är så mycket bättre än lysrör.

Mvh
Magnus
Tack för infon!
Det är lite trassligt, med andra ord =D

Jag har sett att det finns en del appar till mobilen där man kan göra ljusmätningar. Men jag misstänker att dessa är rätt kassa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Apparna ger kanske inte perfekt resultat och garanterat olika på olika mobiler. Men jag finner ändå ett visst värde i dem. När man har mätt och odlat ett tag så förstår man åt vilket håll den slår fel. Jag har justerat min 10% ner och den börjar stämma bra med de referenser som går att hitta. Inga perfekta mätvärden, men det behövs inte heller. Växter är inte digitala.

Mvh
Magnus

andersto
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2019, 23:12
Började med grodor år: 2008
Ort: Örebro
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur många lumen?

Inlägg av andersto » 30 sep 2019, 17:54

Vilken app? Till iPhone?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hur många lumen?

Inlägg av tropfrog » 30 sep 2019, 17:56

Lux Light meter på Android.

Men jag är säker på att alla appar som går att kalibrera är good enough.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster