Ventlation

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 17 apr 2019, 12:02

Just nu så har mitt terrarium en hel del imma efter regnet.
Går det att sätta dit en in sug eller ett ut sug på locket?

Ja det kommer komma fler växter. Några luftplantor och några klätter och mossa.


Bild

Bild

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av HåkanP » 17 apr 2019, 13:35

Hur länge låter du det 'regna' och har du skaffat någon fläkt?
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av tropfrog » 17 apr 2019, 15:05

Vad har du för ventilation i terrariet? Om det saknas ventilation i nederkant så kan det behövas fläktar som cirkulerar internt för att få bort Imman utan att torka ut terrariet.

Mvh
Magnus

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 20 apr 2019, 18:05

Ursäkta för ett sent svar.

Men hade så att det skulle regna 8 gånger per dag och 2min 4 gånger och 1min 4 gånger. Detta beror på två stycken T5 lysrör som "kokar" bort vattnet efter 30 min, sen blir det 28 grader i karet när de är igång. Så just nu håller jag på att leta efter lysrör som passar T5 fast mycket mildare. På natten blir det 14 +grader så ska införskaffa en till värmekabel och en värmematta.
Har en fläkt i terrariumet men skulle säga att nu så steker lysrören bort allt vatten.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ventlation

Inlägg av FrankD » 20 apr 2019, 18:50

Wow, vilka temperaturskillnader. Det behöver du nog jobba med ett tag. Men ett tips vore att inte ha terrariet på ett rum som blir så där kalt på natten den här årstiden. Det måste ju vara ännu värre mitt på vintern. Om du beroende på årstid vill värma upp det med något mellan 15 och 0 grader med värmekabel blir det alldeles för ojämnt och känsligt. Du behöver ju styrning i så fall och då är den ena frågan var i terrariet du ska mäta och den andra vad som händer när styrningen skulle paja. Det skulle kunna döda grodorna.

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 20 apr 2019, 20:10

Hur mycket kostar en styrning ?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ventlation

Inlägg av FrankD » 20 apr 2019, 20:36

T.ex. 380 spänn här: http://www.herperschoise.se/product.htm ... gory_id=76. Men som sagt betvivlar jag att det blir bra om du måste värma upp det med 10 grader. Om du har värmekabel i bottenmaterialet blir det alldeles för varmt (och torrt) där innan luften värms med 10 grader. Har du värme på något annat ställe blir det för varmt där och för kallt på andra ställen. Jag kan ha fel eftersom jag själv aldrig har varit i en sådan situation men det känns osannolikt att det kan bli bra på det viset.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av HåkanP » 21 apr 2019, 12:13

Frigolitskiva under terrariet låter som ett alternativ för att det inte ska bli för kallt längst ned men som Frank skrev om temperaturskillnaderna, du måste lösa det.

2 lysrör för att "koka" bort vatten och imma låter helt fel. Byt bort dem mot LED, skaffa fläkt i terrariet, minska tiden/antalet regn.
Skulle det mot förmodan bli för torrt sen så kanske det är fråga om du har för mycket ventilations öppning i taket på terrariet.
(Du får gärna försöka fixa dina bilder, för jag ser dem inte oavsett webbläsare eller dator)
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 21 apr 2019, 22:31

FrankD skrev:
20 apr 2019, 20:36
T.ex. 380 spänn här: http://www.herperschoise.se/product.htm ... gory_id=76. Men som sagt betvivlar jag att det blir bra om du måste värma upp det med 10 grader. Om du har värmekabel i bottenmaterialet blir det alldeles för varmt (och torrt) där innan luften värms med 10 grader. Har du värme på något annat ställe blir det för varmt där och för kallt på andra ställen. Jag kan ha fel eftersom jag själv aldrig har varit i en sådan situation men det känns osannolikt att det kan bli bra på det viset.
Ska införskaffa en värmematta och en till värmekabel.

Men just nu den värmekabeln som är i höjer bara marken till 17 grader.

Men det med styrningen, ska jag då bara koppla in värmemattan och värmekabeln i så håller den tempen på 23 grader tex i burken.
Senast redigerad av 1 Black&Yellow, redigerad totalt 21 gånger.

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 21 apr 2019, 22:36

HåkanP skrev:
21 apr 2019, 12:13
Frigolitskiva under terrariet låter som ett alternativ för att det inte ska bli för kallt längst ned men som Frank skrev om temperaturskillnaderna, du måste lösa det.

2 lysrör för att "koka" bort vatten och imma låter helt fel. Byt bort dem mot LED, skaffa fläkt i terrariet, minska tiden/antalet regn.
Skulle det mot förmodan bli för torrt sen så kanske det är fråga om du har för mycket ventilations öppning i taket på terrariet.
(Du får gärna försöka fixa dina bilder, för jag ser dem inte oavsett webbläsare eller dator)
Jag ska skaffa led ljus men behöver inte grodorna Uva strålning för sin kalcium upptagning eller kan man bara använda led ljus ?

Fläkt har jag i nu. Den ventilation som är i taket är bara två små hål som kanske är 1 dm i diametern.
Regntimmarna och jag sänkt till 4 per dag i 1 min varje gång.

Jag försökte få in bilderna men gick aldrig. Pilgift webbplatsen ville aldrig lägga in de. Försökte med mindre skärpa i bilden men fortfarande ville inte.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster