osmos

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

osmos

Inlägg av binsweden » 07 feb 2019, 00:13

om jag nu har en egen brunn dvs inget klor i vattnet och inget hårt vatten .finns det då någon anledning att investera i en osmosapparat till mina framtida terrarier.
vilken anledning finns det att använda osmosvatten??
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

FreddeÖ
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 feb 2014, 10:17
Började med grodor år: 2009
Ort: Bromma
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: osmos

Inlägg av FreddeÖ » 07 feb 2019, 01:23

För mig fyller osmosvatten två syften. Båda kopplade till kalkhalten i vattnet. Slippa kalkavlagringar på glasrutorna och minimera risken att dysorna med tiden sätter igen :)

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: osmos

Inlägg av tropfrog » 07 feb 2019, 07:02

Kalkhalt finns det inte något som heter när det gäller vatten, men det är petimetrar i sammanhanget :)

Alla lösta joner i vattnet har potential att skapa avlagringar på rutorna, inte bara calcium/karbonat joner.

Sen om man har lite känsligare växter så kan man med tiden bygga upp ohälsosamma nivåer av mineraler i substrat och på växter.

Grodorna bryr sig nog inte.

MVH
magnus

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: osmos

Inlägg av TobiasB » 10 feb 2019, 12:52

binsweden skrev:
07 feb 2019, 00:13
om jag nu har en egen brunn dvs inget klor i vattnet och inget hårt vatten .finns det då någon anledning att investera i en osmosapparat till mina framtida terrarier.
vilken anledning finns det att använda osmosvatten??
Hej Crille!

Enligt mig finns det ingen anledning att köra osmos i ditt fall. Jag vet att @frogfarmer hade något liknande back in the days, och han har ju mycket grodor :D

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: osmos

Inlägg av RicardH » 14 feb 2019, 11:00

Det jag har lärt mig av de gamla i gemet är följande:

- regnvattnet över Amazonas innehåller inga mineraler eller kalker eller något annat heller för den delen. Kranvattnet, oavsett om det är från egen brunn, eller kommunalt, innehåller dels alla de mineraler och kalker som den färskvattenkälla du tar ditt vatten från karaktäriseras av, dels de kemikalier vattenverk tillsätter.
- dessa ämnen, som alltså finns i kranvattnet, kommer att lagras i terrariet. De avdunstar inte tillsammans med vattnet utan stannar kvar och bildar en depå av allt högre nivåer. Förr eller senare kommer det att visa sig.

Så långt gamla dendrobatisters råd till mig som nybörjare och nu till min slutsats:

Kalkfläckar på glaset och igensatta regndysor är ditt och mitt problem, inte grodornas.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 928
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 256 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: osmos

Inlägg av Jolo » 20 okt 2021, 20:35

Lyfter den här tråden för en teknisk fråga om hur osmosfilter fungerar eller rättare sagt hur jag får den att fungera optimalt.
Jag har precis investerat i ett nytt osmosfilter. Och funderar på om det går att optimera mängden osmosvatten man får ut / liter förbrukat vatten.
Om jag förstår det rätt så får jag ut störst mängd osmosvatten vid högre tryck och vid en vattentemperatur runt 25 grader per tidsenhet.
Då jag har uruselt tryck i kranarna här hemma så kopplade jag osmpsanläggningen till en av mina diafragmapumpar.
Jag fyllde en 25 liters dunk med vatten för att se hur mycket osmosvatten jag fick fram ur 25liter vatten. Jag fick ut ca 5 liter osmosvatten. Så tillbaka till min fråga.
Spelar det någon roll vilken temperatur på vattnet jag har eller vilket tryck jag kör osmosfilter på för att få ut så mycket osmosvatten /liter förbrukat vatten? Eller kommer det alltid vara förhållandet 5:1?
/ Johan

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster