Belysning

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av PatrikNo » 22 jan 2017, 12:42

RicardH skrev:
PatrikNo skrev:Det jag skulle vilja veta är värmen på den. Som kanske kan vara ett problem i ett rack.
Så sant som det är sagt. Sen är väl 60W sextio watt så att säga. Alltså, panel 20x50 (60W) måste ju också ge ifrån sig värmeenergi. Sen förstår jag också att det är mer utspritt över en större yta men som sagt - här behövs nog mätningar!
Ja när leddarna sitter så nära så blir det väldigt varmt. Så i rack så tror jag man ska satsa på led-lister eller paneler, så det blir utspritt. Och man vill ju ha det direkt mot glaset också. Mycket svårare med den typen av led. Fungerar nog bra till din chili-odling.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av RicardH » 22 jan 2017, 12:47

PatrikNo skrev:
RicardH skrev:
PatrikNo skrev:Det jag skulle vilja veta är värmen på den. Som kanske kan vara ett problem i ett rack.
Så sant som det är sagt. Sen är väl 60W sextio watt så att säga. Alltså, panel 20x50 (60W) måste ju också ge ifrån sig värmeenergi. Sen förstår jag också att det är mer utspritt över en större yta men som sagt - här behövs nog mätningar!
Ja när leddarna sitter så nära så blir det väldigt varmt. Så i rack så tror jag man ska satsa på led-lister eller paneler, så det blir utspritt. Och man vill ju ha det direkt mot glaset också. Mycket svårare med den typen av led. Fungerar nog bra till din chili-odling.
Goda tankar som jag behöver få bekräftade. Har 18W PAR-lampa (se bifogad bild) och den blir varm men inte "för varm" så att säga. Får undersöka detta som sagt.

Lars - har du MEGALUMEN hemma? Kan du ta med på Groddag?
LED PAR38.jpg
LED PAR38 (PAR38 anger hur stor lampans diameter är)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av PatrikNo » 23 jan 2017, 16:27

/Patrik

Har inga grodor just nu!

Christian77
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 dec 2016, 13:47
Började med grodor år: 2016
Ort: LANDSKRONA
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Belysning

Inlägg av Christian77 » 23 jan 2017, 19:04

PatrikNo skrev:Intressant läsning.

http://www.naturochtradgard.se/vaxtljus ... ampor.html

Belysning är väldigt intressant om man går in på djupet. Och ska man få växter att växa och frodas av rätt ljus så är det viktigt att det uppfyller alla parametrar. Jag har alltid mätt i uMol. Lumen är oftast bara ett överskattat sätt att mäta det. Vill man bara uppnå lumen kan man investera i en LED arbetslampa. Rekommenderar också sidan hemmodlat.se.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av RicardH » 24 jan 2017, 00:23

Sen skiljer det sig lite åt vad man vill ha för tillväxt. En del ljus stimulerar bladmassa. Annat fruktsättning. Som grodman :) 'är det relativt ointressant. Så länge orkidéer och bromelior funkar, är det funkis.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 888
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 32 gånger
Blivit gillad: 75 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Belysning

Inlägg av MarcusL » 24 jan 2017, 08:33

Måste fråga. Är det växtskåp eller grodburkar ni ska ha så här mycket ljus i? Enligt min erfarenhet trivs grodorna bättre under svag belysning och är inte lika skygga och dom flesta växter jag har behöver inte mer ljus än 1-2 t5or. Nu har jag köpt led stickor från Lars/Dusk till min nya hylla men det blir 10w över småburkarna (35x50x50) och 20w över dom stora (50x50x60). Är rädd att de blir för mycket men de får framtiden utvisa. Om de är skåp för ljuskrävande växter ni ska ha ljus till så är de väl bara att ösa på men är de grodburkar tror jag man vinner på att ha måttlig mängd ljus.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av PatrikNo » 24 jan 2017, 08:35

MarcusL skrev:Måste fråga. Är det växtskåp eller grodburkar ni ska ha så här mycket ljus i? Enligt min erfarenhet trivs grodorna bättre under svag belysning och är inte lika skygga och dom flesta växter jag har behöver inte mer ljus än 1-2 t5or. Nu har jag köpt led stickor från Lars/Dusk till min nya hylla men det blir 10w över småburkarna (35x50x50) och 20w över dom stora (50x50x60). Är rädd att de blir för mycket men de får framtiden utvisa. Om de är skåp för ljuskrävande växter ni ska ha ljus till så är de väl bara att ösa på men är de grodburkar tror jag man vinner på att ha måttlig mängd ljus.
Väldigt bra synpunkt! Det är lätt att optimera varje sak för sig och inte helheten.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av FrankD » 24 jan 2017, 17:31

MarcusL skrev:Måste fråga. Är det växtskåp eller grodburkar ni ska ha så här mycket ljus i? Enligt min erfarenhet trivs grodorna bättre under svag belysning och är inte lika skygga och dom flesta växter jag har behöver inte mer ljus än 1-2 t5or. Nu har jag köpt led stickor från Lars/Dusk till min nya hylla men det blir 10w över småburkarna (35x50x50) och 20w över dom stora (50x50x60). Är rädd att de blir för mycket men de får framtiden utvisa. Om de är skåp för ljuskrävande växter ni ska ha ljus till så är de väl bara att ösa på men är de grodburkar tror jag man vinner på att ha måttlig mängd ljus.
På mig lyssnar ju ingen. :(

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 888
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 32 gånger
Blivit gillad: 75 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: RE: Re: Belysning

Inlägg av MarcusL » 24 jan 2017, 21:00

FrankD skrev:
MarcusL skrev:Måste fråga. Är det växtskåp eller grodburkar ni ska ha så här mycket ljus i? Enligt min erfarenhet trivs grodorna bättre under svag belysning och är inte lika skygga och dom flesta växter jag har behöver inte mer ljus än 1-2 t5or. Nu har jag köpt led stickor från Lars/Dusk till min nya hylla men det blir 10w över småburkarna (35x50x50) och 20w över dom stora (50x50x60). Är rädd att de blir för mycket men de får framtiden utvisa. Om de är skåp för ljuskrävande växter ni ska ha ljus till så är de väl bara att ösa på men är de grodburkar tror jag man vinner på att ha måttlig mängd ljus.
På mig lyssnar ju ingen. :(
Oj hade inte läst ditt inlägg men då är vi ju överens Frank :)

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: RE: Re: Belysning

Inlägg av FrankD » 25 jan 2017, 17:20

MarcusL skrev:Oj hade inte läst ditt inlägg men då är vi ju överens Frank :)
Great minds think alike. :D

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster