Är detta en nemertin?

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Är detta en nemertin?

Inlägg av tropfrog » 12 dec 2021, 17:29

Hej

Såg detta precis i unggrodornas burk. Kan det vara en nemertin eller något annat ofarligt? Ca 20-25 mm lång.

https://youtu.be/5C695wnN4Wg

Grodorna flyttar ut Om ca två veckor. Om det nu är nemertin, kommer de att dö ut Om det inte finns mat i burken. Hur lång tid tar det?

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Är detta en nemertin?

Inlägg av FrankD » 12 dec 2021, 17:58

Japp, fullträff. :(

Utan mat i burken kommer de att dö ut om några år om du har tur, men jag skulle inte satsa några större summor på det.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Är detta en nemertin?

Inlägg av tropfrog » 12 dec 2021, 18:11

Skit! Samtliga plantor kommer ifrån egen odling och där finns de garanterat inte. En del av substratet kommer ifrån stora burken. Med stor sannolikhet har jag alltså nemertiner i stora burken. Har dock aldrig sett några däri. Kan det vara så att jungfrugeckos ger sig på dem och håller nere populationen?

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Är detta en nemertin?

Inlägg av FrankD » 12 dec 2021, 18:38

Ingen aning om geckos hjälper, men eftersom hur många som helst i hobbyn har letat efter något sätt att hålla dem i schack och jungfrugeckos inte är ovanliga i hobbyn känns det mindre ssannolikt. Om du i burken har en population hoppisar som klarar sig utan att hela tiden kräva påfyllning (dvs det kryllar inte av dem men de dör inte heller ut) är det nästan säkert att det inte finns nemertiner i den. De tar nämligen otroligt effektivt kol på hoppisarna. Ju fler hoppisar desto fler nemertiner. (Det kan också vara ett test. Om du ett tag matar med hoppisar allt vad du kan borde populationen av nemertiner explodera. Ser du efter 2 månader fortfarande inga så har du troligen inga i den burken.)

Något som i viss utsträckning hjälper är de där snabba bruna gråsuggorna. Möjligen äter de upp äggen. Men man blir ändå inte riktigt av med dem.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Är detta en nemertin?

Inlägg av tropfrog » 12 dec 2021, 18:59

Tack för svar. I vilket fall så har jag inte tillfört något till terrariet på väldigt länge och karantänsburken i källaren är nog garanterat fri från dem. Om det finns nemertiner I stora burken så har de varit där länge utan att jag sett en enda.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Är detta en nemertin?

Inlägg av emanuelkarl » 12 dec 2021, 19:07

Har tolkat det som att det vi brukar kalla nemertiner i 90% av fallen är plattmaskar, Rhynchodemus, men båda fyller samma funktion, dvs att vara skitjobbiga.

Jag har valt att inte behandla de burkarna där jag har dem. Tro det eller ej, men efter ett år med dem i mitt stora terrarium verkar de vara helt borta, trots att jag matat på med melanogaster hela den tiden. För några veckor sedan planterade jag om botten och bytte allt substrat, inte en enda såg jag. Jag har två teorier. Antingen så är det (panama)gråsuggorna som utrotat dem, jag har läst lite här om vissa gråsuggor som kan ge sig på dem, eller så är det grodorna som käkat dem. Jag lyckades hitta en på dendroboard som hade grodor (imitator) som åt dem, och mina Phyllobates vittatus (som jag har i burken där jag hade nemertiner) är jädrigt glupska och äter allt, så känns inte helt omöjligt heller.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Gusaverhed
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Är detta en nemertin?

Inlägg av Gusaverhed » 12 dec 2021, 19:17

Otroligt jobbiga. Hade sånna innan jag hade fått mina grodor så jag tog ut allt och körde det mesta i ugn och klorinbad till alla växter. Nu är de borta, inte sett några sedan jag sanerade.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster