Grodyngel upp-och-ner

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Grodyngel upp-och-ner

Inlägg av huckerby » 05 dec 2020, 19:52

Idag började på eftermiddagen mitt ena grodyngel på 4veckor simma upp-och-ner.
Gjorde ett 50%_igt vattenbyte.
Det nya vattnet är 1 dag gammalt men har bara haft alkottar i sig några timmar. Hann inte bli riktigt klar men kände att jag måste göra ngt.

Har inte gjort några förändringar det sista
Endast gjort väldigt små vattenbyten varannan var 3-e dag. I princip sugit upp bajs.
Nu gjorde jag alltså första större.
De har regnvatten som haft alkottar i sig. Ett litet löv ek & ett litet magnolia. Magnolia äter de upp först.

23-24 grader dag. 21-22 natt

Men är det ngn sjukdom el fel?

Azureus

huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Grodyngel upp-och-ner

Inlägg av huckerby » 06 dec 2020, 08:45

Uppdatering
Sent igår kväll så såg det ut som att han kunde enklare hålla sig nere på botten igen, ibland rättvänd. Flöt upp ibland & svajade lite åt sidorna. Sista jag såg låg han under ett löv. Idag är det som vanligt igen.
Vad hände igår under ca 6-8 timmar?
Var det mitt vattenbyte som hjälpte eller svalde han för mkt luft eller vad hände?

Problemet var att han simmade uppochner men det berodde på att han flöt upp & inte kunde hålla sig nere.
Fick ett tips från en person att använda kranvatten hellre än regnvatten. Kranvatten som även det stått några dagar innan användning så som jag gjort med regnvattnet.
Vill gärna höra mer vad folk tror?

Jag har försökt,efter tips, att inte göra för många & för stora vattenbyten så har försökt göra väldigt små, typ 5-10% varannan dag

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Grodyngel upp-och-ner

Inlägg av FrankD » 06 dec 2020, 09:27

Tror att det bara var gaser. Jag byter aldrig vattnet så länge det inte uppenbart blir dåligt. Hur bra kranvattnet är beror ju på region, men det kan knappast vara bättre än regnvatten, förutsatt att du fångar upp det på ett sätt som inte förorenar det. Tror inte att ynglen i naturen har tillgång till bra kranvatten. Med det sagt är det dock vanligtvis inga problem alls att använda sig av kranvatten, och ännu mindre om man förbättrar det med alkottar. Jag har svårt att tänka mig att det någonstans i Sverige finns så dåligt kranvatten att det inte fungerar.

Men man behöver också räkna med att ett eller annat yngel inte klarar sig. Det är inte alltid ditt fel.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Grodyngel upp-och-ner

Inlägg av tropfrog » 06 dec 2020, 09:59

Hmm. Jag är ganska så säker på att det fortfarande finns platser med mycket hårt kranvatten i Sverige. Jag har svårt att tro att några alkottar skulle kunna åtgärda det.

Kranvatten är inte bara olika från plats till plats. Det kan också skilja mycket från tid till annan. När jag var akvarist i Växjö var jag med i en maillista som rapporterade vattenkvaliten i ledningsnätet varje lördag så att man visste om det var ok att byta vatten på söndagen. Speciellt under tjällossningen var det mycket problem med vattnet och massdöd var inte ovanligt i samband med vattenbyte.

Osmos vatten kanske inte är det absolut mest optimala. Men det är ett vatten som funkar och som har en jämn och förutsägbar kvalitet. Det ser jag som viktigare.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster