Bruna insekter bland en art gråsuggor

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av Black&Yellow » 14 maj 2019, 19:50

Vad är det bruna för något? Det är som bruna kulor som går runt.
Kan det vara kvalster? Är det något att vara orolig över eller är det bara en städare i terrarium också?
Bild

Skickat från min H8266 via Tapatalk

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av FrankD » 14 maj 2019, 20:34

Ingen insekt utan ett spindeldjur, närmare bestämt kvalster. :( Inget att oroa sig för i terrariet (grodorna äter dem), och gråsuggorna brukar inte bry sig. I alla fall jag känner till har gråsuggorna förr eller senare vunnit kampen. Men se ändå till att bli av med dem, eftersom hoppstjärtskulturer med kvalster bara kan slängas för att undvika att de breder ut sig och förstör samtliga kulturer. Dessutom kan man bli allergisk mot kvalster och då ligger man illa till och behöver i värsta fall ge upp hobbyn. Inte så vanligt, men varför riskera det? Tumregeln är alltså att kvalster bekämpas var man kan, dvs överallt förutom i terrariet där det alltid finns ett fåtal och där de pga grodorna inte blir så många att de börjar ställa till med besvär.

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av Black&Yellow » 14 maj 2019, 20:44

Så jag ska bara slänga odlingen med kvalster i så hos tropiska gråsuggor? Och hur blir jag av med de? Sen stod den burken nära flugodlingar Är de bara att slänga om de finns där i?:( Så om jag ser kvalster i hoppstjärtodlingen så är det bara att slängas?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av FrankD » 14 maj 2019, 20:56

Odlingar med gråsuggor behöver du inte slänga om det inte är förfärligt mycket kvalster. Vilka trop. gråsuggor handlar det sig om? De vita behöver bara väldigt lite foder, och får de svälta lite så tar de troligen hand om kvalstren. De bruna vill ha mer foder men förökar sig också snabbare, vanligen med samma resultat. Se bara till att inte ha kulturerna i närheten av flug- eller hoppstjärtskulturerna. Men det finns ju myriader med olika arter av kvalster, så vem kan med säkerhet säga hur det ser ut hos dig?

Det är inte sagt att samma kvalsterart också går på flugodlingarna. Om du hittar dem (eller andra) bland flugorna finns det trådar här som beskriver hur du kan göra för att få rena kulturer. Det är lite jobb men det funkar. Hoppstjärtar brukar vara en annan sak. Normalt är den enda säkra åtgärden att slänga infekterade kulturer för att förhindra det värsta.

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av Black&Yellow » 14 maj 2019, 21:05

Det gäller om de vita gråsuggorna. Och kollade i de två andra gråsugge kulturerna och där fanns det inga vid maten. Sen vid bananflugeodlingen såg jag inga heller än. Och i hoppstjärtkulturen såg jag ingen heller då det ligger en butternut i som de kan tugga i sig så kollade jag på den men inget fanns där på. Så just nu verkar det bara som kvalstern finns bara i tropiska kulturen.

Så De vita trop gråsuggorna kan svälta någon vecka eller två? Äter kvalstren bara färsk mat och inte löv är det därför man kan svälta ut kvalstren?

Hur ser jag om det dock kommer kvalster in i flugodlingarna ?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av FrankD » 14 maj 2019, 21:13

Black&Yellow skrev:
14 maj 2019, 21:05
Så De vita trop gråsuggorna kan svälta någon vecka eller två? Äter kvalstren bara färsk mat och inte löv är det därför man kan svälta ut kvalstren?
Mina vita matar jag ungefär varannan månad. Varje månad vore kanske bättre men jag brukar glömma dem, ibland också tre månader. Då förökar de sig inte längre men de klarar det. Vad kvalstren äter vet jag inte (beror nog på art) men jag antar att hungriga gråsuggor äter kvalsterägg och -larver.
Black&Yellow skrev:
14 maj 2019, 21:05
Hur ser jag om det dock kommer kvalster in i flugodlingarna ?
När odlingarna inte producerar som de ska kan du kolla med förstoringsglas. Eller så ser du kvalstren med blotta ögat. Dina verkar ju vara förhållandevis stora.

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av Black&Yellow » 14 maj 2019, 21:20

Så om jag har tur så kanske inte den sorten av kvalster är en kvalster som går på flugodlingar?
Och finns det inte något snabbare sätt att döda kvalster hos gråsuggorna ?

Och ja den kvalstern kan man se med blotta ögat. Men bara hos trop vita, tror dock de kan ha hängt med sen jag fick de.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av FrankD » 14 maj 2019, 22:05

Black&Yellow skrev:
14 maj 2019, 21:20
Så om jag har tur så kanske inte den sorten av kvalster är en kvalster som går på flugodlingar?
Japp.
Black&Yellow skrev:
14 maj 2019, 21:20
Och finns det inte något snabbare sätt att döda kvalster hos gråsuggorna ?
Jo, det finns oändligt många sätt, t.ex. 1 dl bensin och en tändare. Men vad skulle gråsuggorna tycka om sådana metoder? :?
Black&Yellow skrev:
14 maj 2019, 21:20
Och ja den kvalstern kan man se med blotta ögat. Men bara hos trop vita, tror dock de kan ha hängt med sen jag fick de.
Då skulle jag hålla dessa odlingar borta från flugor och hoppstjärtar, mata bara lite, och hoppas på att problemet löser sig.

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av Black&Yellow » 14 maj 2019, 22:12

Får väl testa den metoden med bensin då om gråsuggorna dör så blir det bara en väldigt dyr krispig mat

Skickat från min H8266 via Tapatalk


Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bruna insekter bland en art gråsuggor

Inlägg av Black&Yellow » 22 jul 2019, 19:16

Nu när jag har väntat ett tag som frank sa att svälta de. (gjorde det sen maj. Först såg jag inga men nu när jag matade med en annan föda för några dagar sedan så dök de upp igen...

Kan jag ta ner en skopa av jorden och lägga i terrariet så gråsuggorna kan föröka sig i terrariumet utan att skada grodorna?

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster