Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av Dashivas » 11 maj 2019, 09:32

Akut! Hjälp och råd snälla! Sorry för fråga en fredagkväll men jag är ganska förtvivlad nu. En av de tre grodor jag skaffade nyligen var redan från start betydligt mindre än de andra två syskonen. Jag märkte rätt snart att den var mycket mera tillbakadragen än de övriga två. Och smalare. Gömde sig mest och var inaktiv.

Trots att det hela tiden finns ett överflöd av mat i terrariet har jag aldrig denna groda äta knappt. Den har varit smalare än de andra hela tiden. Nu hittade jag den död.

Jag tog bort den givetvis men är orolig att de har någon form av inälvsparasit. För nu har en groda till börjat bli lika smal på kort tid. Tyvärr hann hoppisarna äta på den döda innan jag hittade den.

Hällde i nya flugor igår och det finns mängder av hoppisar i terrariet konstant. Idag ser det ut som om en hel del flugor är borta. Men bara den ena grodan är rund om magen och ser kry ut. Den andra verkar inte ha ätit öht. Den är smal och blek i färgen samt ser lite torrare ut än de ska göra. Men är iaf framme.

Vad rekommenderar ni att jag gör nu? Jag vill såklart rädda den som nu också tycks ha blivit dålig. Ska jag avmaska och hur gör jag isf det? Bör jag flytta dem till ett annat terrarium? Allt verkar må bra i övrigt i burken. Bra fuktighet på runt 80 hela tiden. Är det jag som gör något fel och isf vad?? Jag har flytande maskmedel hemma. Dosering?

Tack på förhand! Hoppas ni kan hjälpa mig rädda mina små älsklingar.

Inte lyckats få några vettig bilder på båda än för att kunna visa upp hur den mår och skillnaden på dem två. Räcker min beskrivning av det hela så länge, för att ni ska kunna få en hum om vad som kan vara galet? Arten är R. variabilis ’Southern giant’.

Jag misstänker att det enbart är den välmående som äter flugor. Och de finns som sagt mängder av dem. Är det normalt att det är svårt att få unga smågrodor att ta flugor? Det är såklart de minsta flugorna jag ger dem.



Skriver åt Cecilia Lindh då hon inte fått igång forum i blogg än

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av Dashivas » 11 maj 2019, 09:33


Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av FrankD » 11 maj 2019, 11:32

Det händer ibland att parasiter e.dyl. som immunsystemet vanligen klarar av utan problem tar över när grodorna är stressade pga transport och ny omgivning. Då kan det också hända att tidigare fungerande gruppdynamik hamnar i otakt och grodor av samma kön börjar mobba varandra. Vad det är i ditt fall är förstås svårt att säga, troligen någon kombination.

Axilur som också nämndes på FB kan vara värt ett försök. Fick tipset av @jsl som i sin tur hade fått det av en veterinär. Tag en fin fil för att fila tabletten till ett fint pulver som du pudrar in flugorna med. Om grodan inte äter borde du kunna lösa upp det i vatten och bespruta grodan med det, men det står tyvärr illa till när det har gått så långt att grodan inte äter. Fördelen med Axilur lär vara att det näst intill är omöjligt att överdosera det. Om du (och grodan) har tur återhämtar den sig. Jag skulle nog i så fall upprepa behandlingen med allt större mellanrum tills du är säker på att faran är över.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1597
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av jsl » 11 maj 2019, 18:09

Jag fick på senaste groddagen veta att axilur nu också finns i flytande form så då kan man sätta en droppe direkt på ryggen på grodan så funkar det även on de inte äter

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av Dashivas » 11 maj 2019, 19:29

Kan du lägga in och

Tackar så väldigt mycket för snabba svar även här. Så bra! Jag ska göra iordning ett litet eget karantän till den som nu blivit svag och flytta den ikväll, så att den får gå ensam ett tag. Tyvärr lär ju det också stressa en hel del. Hoppas bara att det inte är för sent. Den är redan ännu magrare så äter gör den helt klart inte. La upp en bild på fb-gruppen. Bra råd och förklaringar här på forumet kring det hela.

Samt blir det avmaskning enligt rådet med Axilurdroppe på ryggen. Jag har även skaffat imunstärkande vitaminer i flytande form som man tydligen ska kunna blanda i vatten och spraya på dem. Vilket förhoppningsvis ska kunna få igång dem igen om de hunnit bli riktigt dåliga och slutat äta. Hoppas det hela går vägen.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av FrankD » 11 maj 2019, 20:33

Vi håller tummarna för lillan. Om det är mask kan den förresten magra av trots att den äter, men det är förstås värre om den inte äter. I alla fall borde den få hoppstjärtar, relativt gott om, men inte så många att de i sig blir en stressfaktor.

Nelum
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 okt 2017, 21:18
Började med grodor år: 2018
Ort: söderhamn
Har gillat: 88 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av Nelum » 11 maj 2019, 21:03

En följd fråga om Axilur.
Är det nån idé att använda detta i ett förebyggande syfte när man fått nya grodor?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av FrankD » 11 maj 2019, 22:47

När man får sina nya direkt från uppfödaren utan mycket stress för grodorna skulle jag låta bli, men får man dem t.ex. via någon försäljare utan att veta hur mycket stress och olika miljöer de har varit utsatta för tycker jag att det kan vara en idé.

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av Dashivas » 12 maj 2019, 12:28

Halloj igen, vore super om
någon där på forumet med erfarenhet av arten kunde ge en hint om hur ofta samt mkt /lite man bör mata en ensam ranitomeya i ett litet terrarium. Känns lite svårt att veta vad som anses lagom och icke stressande som samtidigt inte innebär att de svälter.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Råd och hjälp angående avsmalnande osv

Inlägg av FrankD » 12 maj 2019, 12:40

Tillräckligt mycket för att den inte ska behöva leta efter mat utan kan sitta och då och då äta en hoppstjärt som har vägarna förbi. Men inte så många att de hela tiden springer omkring på grodan.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster