En månads semester funkade fint - så här gjorde jag

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 52 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

En månads semester funkade fint - så här gjorde jag

Inlägg av JMild » 24 jun 2014, 07:44

En månads semester hemifrån funkade med bara ett kort besök av grannen efter 2 av 4 veckors bortavaro. Så här gjorde jag:

1. Jag fyllde vattenreserven till regnsystemet till max. Jag drog ner till bara ett regn om dagen mot vanliga två. Jag hade en extra dunk med osmosvatten som grannen kunde använda att fylla på med efter två veckor.

2. Jag drog ner fläktarna till att gå hälften så lång sammanlagd tid för att dra ut mindre luftfuktighet ur burken.

3. Jag fyllde mina luftfuktare till max med vatten. Jag drog ner dem till att bara gå två ggr per dag så att vattnet skulle räcka hela resan då de är lite bökiga att fylla på som jag inte ville att grannen skulle behöva slabba med.

4. Jag hade fyllt på med så mycket hoppstjärtar jag kunde innan jag åkte och jag har redan en stark koloni av små tropiska gråsuggor i respektive burk.

5. Jag lade in en kultur med bananflugeodling (stort ölglas i plast med de första flugorna redan utvecklade) i respektive burk, skyddat från regnet. Jag hade satt ytterligare kulturer som skulle vara i samma stadium om två veckor så att grannen bara skulle kunna ta ut de gamla kulturerna och lägga in de nya på samma plats.

Tjoho, det funkade! Jag förlorade en Auratus (hittad drunknad i vattendelen) men det hade troligen inte med min frånvaro att göra. När jag kom hem fick jag dock köpa nya flugkulturer (bra att bo i Sthlm med flera butiker som säljer bananflugor) eftersom jag inte krävde av min granne att sätta några nya som skulle vara klara när jag kom hem, det kändes rimligt att hon inte skulle behöva slabba med det heller. Totalt sett var nog grannen inne ca 5-10 min, en endast gång under min bortavaro och det kan man nog få de flesta blomvakter att ställa upp på.

Jag vet inte om detta funkar för alla eller vad grodorna tyckt (svårt att fråga :-) men jag lyckades iallafall vara borta en månad med lika lite hjälp som blomvattningen krävde.

En sista skön anekdot är att en av mina Benedicta tydligen hoppade ut när grannen bytte flugkulturerna men efter lite jakt på golvet var den infångad och tillbaka i burken igen :-)



Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster