Myotonisk groda

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 52 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Myotonisk groda

Inlägg av JMild » 17 mar 2013, 12:02

Fick hjärtsnörp idag när jag tillfälligt skulle flytta mina Amazonica till en annan burk eftersom jag ska göra om deras nuvarande. När jag skulle få fatt på den sista av Amazonicarna får den helt raka ben och kramper (precis som de getter man kan se på youtube om man söker på myotonic eller fainting goats). :o Jag trodde grodan fick hjärtattack och dog av stress trots att jag inte ens behövde "jaga" för att få in den i min transportburk. Men eftersom den inte alls såg ut som andra döda grodor jag sett (eftersom den hade benen rakt ut och kramper) lade jag försiktigt in den i den andra burken med sina kompisar... och nästan direkt blev den som vanligt igen och hoppade iväg som om inget hänt... Jag själv är ju fortfarande ett nervvrak efter insidenten men undrar om någon annan har liknande erfarenheter.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Myotonisk groda

Inlägg av FrankD » 17 mar 2013, 16:08

Det finns en hel del liknande berättelser. Det verkar vara ett tecken på att djuret inte mår riktigt så bra som det borde. För lite mineralier eller vitaminer, ensidig kost, förtryck, illamående pga andra orsaker verkar leda till att de inte tål stress och reagerar med kramp. I alla fall är det min förklaring. Jag fick göra en liknande erfarenhet en gång när jag hade fått någon äcklig slemmig bakterie i vattenbehållaren för regnsystemet. Grodorna slutade lägga ägg och en som aldrig hade visat sådana tecken förut började reagera med kramp när den kände sig stressad. När jag hade åtgärdat problemet försvann detta beteende inom ett par veckor och grodorna blev normala igen.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster