Tusenfotingar i burkarna?

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Tusenfotingar i burkarna?

Inlägg av HåkanP » 06 mar 2013, 11:58

Roger skrev:Ställ ut tusen skor, så är de sysselsatta ett tag. Roger
Då har du att göra för jag beställer ett par tusen skor av dig nu! :P

//Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Tusenfotingar i burkarna?

Inlägg av HåkanP » 06 mar 2013, 12:10

LarsÖ skrev:
L051046c.jpg
Småkrypet har rätt.
Scolopendrar är inte tusenfotingar, utan mångfotingar på svenska. Dom är platta (benen ut åt sidorna) och snabba. Samt rovdjur.

Det som brukar dyka upp i terrarierna, och som förökar sig i mängd, är en liten brun-svart tusenfoting som äter döda växtdelar o dyl. Den är sävlig till humöret. Den är mycket riktigt giftig. Den brukar vara svår att bli av med, men i en gammal Pilgiftare finns en episod beskriven med CO2-behandling. (Man lägger in kolsyreis i terrariet. Detta dödar djur, men är ofarligt för växterna. Man tar förståss ut grodorna först)

/Lars

Exakt så som de 2 större ser de ut! Förutom färgen då. De jag hittat är blekt roströda eller blekvita. Stämmer bra med kosten också då jag finner alla på just samma bromelia sort och dess döende blad. Är kanske favorit födan men troligen även orsak till att jag har fått de i 2 burkar av 6 där just samma bromelia delats upp och planterats.

Är detta in inhemsk eller importerad art?

//Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Tusenfotingar i burkarna?

Inlägg av porcelain » 06 mar 2013, 12:42

Hmm... det här med kolsyreis, fungerar det mot allt annat levande fast är ofarligt för växterna? Är trött på alla små sniglar jag har i två av mina terrarier, dom äter upp alla mina växter :evil:

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1597
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Tusenfotingar i burkarna?

Inlägg av jsl » 06 mar 2013, 13:23

Ja men äggen dör inte så man måste köra i omgångar. Jag testade en gång och hade inga sniglar i ca 1 månad sen var det lika mycket igen

småkrypet
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 mar 2012, 20:41
Började med grodor år: 2010
Ort: Jönköping
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Tusenfotingar i burkarna?

Inlägg av småkrypet » 06 mar 2013, 20:12

Håkan skrev:
LarsÖ skrev:
L051046c.jpg
Småkrypet har rätt.
Scolopendrar är inte tusenfotingar, utan mångfotingar på svenska. Dom är platta (benen ut åt sidorna) och snabba. Samt rovdjur.

Det som brukar dyka upp i terrarierna, och som förökar sig i mängd, är en liten brun-svart tusenfoting som äter döda växtdelar o dyl. Den är sävlig till humöret. Den är mycket riktigt giftig. Den brukar vara svår att bli av med, men i en gammal Pilgiftare finns en episod beskriven med CO2-behandling. (Man lägger in kolsyreis i terrariet. Detta dödar djur, men är ofarligt för växterna. Man tar förståss ut grodorna först)

/Lars

Exakt så som de 2 större ser de ut! Förutom färgen då. De jag hittat är blekt roströda eller blekvita. Stämmer bra med kosten också då jag finner alla på just samma bromelia sort och dess döende blad. Är kanske favorit födan men troligen även orsak till att jag har fått de i 2 burkar av 6 där just samma bromelia delats upp och planterats.

Är detta in inhemsk eller importerad art?

//Håkan
Det finns cirka tio svenska arter enligt Nationalnyckelns band om mångfotingar. Många av dem är små, den som blir störst blir knappt 3 cm. Det är väl en inte alltför vågad gissning att dina inte är svenska från början. Har du inte boken så kanske den finns på närmaste bibliotek. I den står mycket som är värt att veta om dessa kryp.
Bombina orientalis
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster