Mager och kräsen groda

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Christin Persson
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Mager och kräsen groda

Inlägg av Christin Persson » 17 mar 2012, 17:52

Jag har en fråga;
En groda som jag har, har stora problem med att få i sig tillräckligt med mat. Den letar inte tillräckligt bra, är inte särskilt snabb och kan i bland spotta ut maten, titta på den och sen svälja igen. Om den hinner vill säga, innan någon annan tagit maten.
Detta innebär att grodan är mycket mager. Oavsett hur mycket flugor de får in i terrariet, tycks den inte klara av att äta tillräkligt.

Grodan är nervös oxå, och kanske är det pga att de övriga anser att den är lägst i rang.Ändå är den magra störst!
Flyttar jag den, är det inte säkert att Den får i sig något ändå. Jag har provat detta. Den gillar inga förändringar i miljön alls. Likaså är den minst tam.
De övriga två kommer fram och är nyfikna på om jag levererar något ätbart.

Den är ändå ganska pigg. Men inte lika aktiv som de övriga. De kläteae mera, hoppar längre, flyttar runt mer samt sitter högre i terrariet.

Det är för närvarande 2 lite mindre grodor i samma burk. Alla tre är mycket olika i karaktären. Speciella personligheter.
Hur tycker ni att Jag skall fara med Den magra? Grodsorten är tricolour.
Mvh Christin

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av FrankD » 18 mar 2012, 13:32

Såg att du inte hade fått något svar än. Tyvärr är orsaken nog att det är svårt att ge något råd. Det låter som om den kan vara mobbad men det verkar å andra sidan inte vara hela förklaringen. Hur gammal är grodorna? Terrariets storlek? Hur länge hade du flyttat den till en annan burk?

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av MattiasS » 18 mar 2012, 14:17

Vilken sorts flugor är det du matar med?

Christin Persson
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av Christin Persson » 19 mar 2012, 07:56

Huvudsakligen bananflugor. Flera nivåer att sitta på, i form av en stor rot och ormburkar. Terrariet är ett omgjort litet akvarie på 25 x 25 x 40. I det har Det bott 4 st unga godor. Nu bor det 3 st. Jag har flyttat några gånger fram och tillbaka, och ser att Den blir riktigt stressad. Den är annorlunda till sättet också. Målet är att få till ett par. Och just den här verkar inte trivas med de andra. Kanske finns det någon som vill byta groda med mig? Den är ju ganska stor, i förhållande till de andra två. Christin

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av MattiasS » 19 mar 2012, 12:27

Okej men vilken sort av bananflugor? D.melanogaster, d.hydei? vinglösa eller flygande?
Sen så är dit terrarium på tok för litet för att hålla E.tricolor(skrev fel art tack Frank), det hälften så stort som minsta tillåtna terrarium(volym) att hålla E.tricolor i. Vilket är för lite även det för att hålla fler än ett par. Så det är så inte konstigt att grodorna är stressade när dom är ihoptryckta i ett nanoakvarium. Så köp ett större lämpligare burk att ha dina unggrodor i så ska du se att dom lugnar ner sig och att du kanske kan få ihop ett par.
Senast redigerad av 1 MattiasS, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av FrankD » 19 mar 2012, 12:40

Håller med om det där med terrariets storlek. Tinc är ju alldeles otänkbart men även tricolor (eller handlar det om anthonyi?) vill ha mer utrymme. Jag skulle köpa ett större terrarium och dit skulle jag först flytta de två oproblematiska djuren för att mata upp den tredje i den omgivning den är van vid. Helst med mycket hoppstjärtar eller annat som är nyttigare än bananflugor.

Christin Persson
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av Christin Persson » 19 mar 2012, 18:15

Hej! Vad bra med ledning! Ja jag skall bygga ett större. Har en ritning. De små är strax över centimetern. Och den större kanske 1.5. Funderar på att hitta ett nytt hem till den på en gång.
Flugorna är från början"vildfångade" och uppodlade i flaskor. Och de flyger därför. Jag skakar dem i kalk. Sedan fångar jag allt övrigt som är i rätt storlek, som jag kan hitta. Försöker hitta någon att köpa foder av, men det är svårt. Verkar inte vara många i mitt område som har grodor och det är än så länge för kallt att skicka med posten. Till nästa år skall jag frysa foder. VAD är mest näringsrikast? Christin

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av LarsÖ » 19 mar 2012, 18:50

Christin Persson skrev:Hej! Vad bra med ledning! Ja jag skall bygga ett större. Har en ritning. De små är strax över centimetern. Och den större kanske 1.5. Funderar på att hitta ett nytt hem till den på en gång.
Flugorna är från början"vildfångade" och uppodlade i flaskor. Och de flyger därför. Jag skakar dem i kalk. Sedan fångar jag allt övrigt som är i rätt storlek, som jag kan hitta. Försöker hitta någon att köpa foder av, men det är svårt. Verkar inte vara många i mitt område som har grodor och det är än så länge för kallt att skicka med posten. Till nästa år skall jag frysa foder. VAD är mest näringsrikast? Christin
Hej Christin
Jag är lite konfunderad. Visst, din burk är inte särskilt stor. Men tricolor (anthonyi?) är inte särskilt kräsna, i varje fall inte när dom är juvenila. Och vad menar du med fruset foder? Man MÅSTE odla flugor (och hoppstjärtar) för att kunna hålla pilgiftsgrodor.
Går du med i föreningen så ska vi nog hjälpa dig igång! Var bor du?
/Lasse Ö

Thor L
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 nov 2008, 22:23
Började med grodor år: 2008
Ort: Västervik
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av Thor L » 19 mar 2012, 18:59

Hej.

Du har inte angivit någon bostadsort så det är svårt att veta hur nära du bor.
Grodorna äter nog bara levande foder så fryst fungerar nog inte så bra.
Mina grodor tar sällan flygande flugor utan de föredrar gående ( vinglösa ) flugor, jag tror att dom har svårt att fånga tillräckligt med mat.
Om man har mycket flygande flugor i terariet kan dom nog bli stressade av det också.

Hälsningar Thor

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Mager och kräsen groda

Inlägg av MattiasS » 19 mar 2012, 20:27

Du har pm Christin.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster