Ointresserade grodor

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Ointresserade grodor

Inlägg av Carlsson » 28 feb 2012, 21:03

Jag är lite bekymrad över mina A.galactonotus, P.vittatus och R.variabilis. Alla tre arterna har blivit alltmer skygga och allmänt slöa/ointresserade. Det jag oroar mig för är att det kan vara något generellt fel med temperatur/fuktighet/mathållning etc.

Bottentemperaturen i terrarierna är 23-24 grader, duschsystemet kör 3*20 sekunder per dag vilket ger 80-90 % RF. Jag stänger av värmen under natten så det sjunker till 20-21 grader.

Maten består uteslutande av flugor, såväl små som stora. Flugorna pudras vid varje matning som normalt sker tre gånger i veckan. Matlusten har dock gått ner rejält senaste månaden, ibland får jag för mig att P.vittatus inte äter alls under flera dagar.

Sången har tystnad till största delen. Någon eller några gånger i veckan hör jag ynkliga pip från vittatus och variabilis (galactonotushanen är alltför ung ännu). För bara en dryg månad sedan var det ljud varje gång jag kom in i rummet.

Det hela känns olustigt men jag kan inte förstå vad som ändrats sedan tidigare. Är det kanske helt normalt att det svänger så här?

Någon som har ideér om vad som kan göras?

/Thomas/

PS Det kanske är fel att stoppa in detta bland hälsa och sjukdomar (jag kan inte se några direkta sjukdomstecken) men jag kan inte hitta någon bättre avdelning. Admin kan väl flytta om det behövs.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Ointresserade grodor

Inlägg av RogerL » 28 feb 2012, 21:29

Jag har inga ideer. Dock vill jag bara berätta att mina variabilis och vittatus går på alla vis under exakt samma förhållanden och det funkar bra. Dock är vittatus mycket skygga (ungdjur ännu). Roger

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ointresserade grodor

Inlägg av HåkanP » 28 feb 2012, 22:03

Hur länge har det bott i sinna terarier och hur ser de ut?

Vad jag tänker på är;
Har konstaterat att de mantellor jag har betér sig precis som alla geckos jag haft under 25 år.
Alltid framme och nyfikna i ett nytt terrarie men om det är "fel" inrett så blir de sen alltid skyggare och passivare.
Det brukar innebära att det jag tycker är snyggt och som jag hoppas skall ge mig många glimtar av invånarna oftast ger mig färre glimtar av dem än ett riktigt vildvuxet/välplanterat terrarie ger i slutändan då de istället är aktiva.
Det skrivs en del här på forumet om insynskydda terariet i form av bakgrund på 3 sidor... Vet inte om jag riktigt delar den uppfattningen annat än att det är 3 gånger så mycket bakgrund och 3 gånger mer möjlig klätter yta/planteringsbar yta. Tror mer på större/mer växter mitt i då det alltid verkar ge aktivare invånare som känner sig tryggare.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ointresserade grodor

Inlägg av Carlsson » 29 feb 2012, 08:46

Håkan skrev:Hur länge har det bott i sinna terarier och hur ser de ut?

Vad jag tänker på är;
Har konstaterat att de mantellor jag har betér sig precis som alla geckos jag haft under 25 år.
Alltid framme och nyfikna i ett nytt terrarie men om det är "fel" inrett så blir de sen alltid skyggare och passivare.
Det brukar innebära att det jag tycker är snyggt och som jag hoppas skall ge mig många glimtar av invånarna oftast ger mig färre glimtar av dem än ett riktigt vildvuxet/välplanterat terrarie ger i slutändan då de istället är aktiva.
Det skrivs en del här på forumet om insynskydda terariet i form av bakgrund på 3 sidor... Vet inte om jag riktigt delar den uppfattningen annat än att det är 3 gånger så mycket bakgrund och 3 gånger mer möjlig klätter yta/planteringsbar yta. Tror mer på större/mer växter mitt i då det alltid verkar ge aktivare invånare som känner sig tryggare.

/Håkan
Djuren har bott i terrarierna runt ett år (förutom galactonotus-hanen som är nyare). Alla tre terrarierna har insynskydd från tre håll i form av torv/xaxim. Inredningen i terrariet med variabilis är ganska tät med en stor Fireball med ett antal utlöpare samt lianer. Det är gott om gömställen.
De andra två terrarierna är mer öppna med ekbladsfikus och ett fåtal mindre växter, men det finns kokosskal och ett antal bamburör att gömma sig i. Min tanke med att ha det mer öppet var just att kunna se djuren mer, men det kanske var feltänkt. Dessa terrarier är ganska låga så det får inte plats några höga växter.

Kan man tänka sig att ett tjockt, frikostigt, lager med ekblad på botten kan hjälpa?

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ointresserade grodor

Inlägg av Carlsson » 29 feb 2012, 08:48

Ytterligare funderingar.

Kan den ensidiga kosten vara orsak?

Kan ett byte av mineral-puder göra skillnad?

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ointresserade grodor

Inlägg av LarsÖ » 29 feb 2012, 11:12

Carlsson skrev:Kan den ensidiga kosten vara orsak?
Kan ett byte av mineral-puder göra skillnad?
Eftersom jag är en av dom som sällan pudrar, kan jag inte uttala mig om den frågan.

Men, rent allmänt är det väl så att vintern innebär vissa små klimatförändringar i våra burkar.
Någon grad temp-skillnad, kanske?
Solljus är ju normalt uppiggande, och det beror då på hur terrarierna står i förhållande till fönster osv.

I mitt fall är det så att vissa terrarier får mer sol på vintern, eftersom solen då står lägre och når längre in i rummet.

/Lars

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ointresserade grodor

Inlägg av HåkanP » 29 feb 2012, 11:17

Carlsson skrev:Ytterligare funderingar.

Kan den ensidiga kosten vara orsak?

Kan ett byte av mineral-puder göra skillnad?

/Thomas/

Mycket möjligt.

Beror på vad du använder i dag. Varvar själv med 2 olika pulver som båda ska var bra.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ointresserade grodor

Inlägg av HåkanP » 29 feb 2012, 11:41

Carlsson skrev: Djuren har bott i terrarierna runt ett år (förutom galactonotus-hanen som är nyare). Alla tre terrarierna har insynskydd från tre håll i form av torv/xaxim. Inredningen i terrariet med variabilis är ganska tät med en stor Fireball med ett antal utlöpare samt lianer. Det är gott om gömställen.
De andra två terrarierna är mer öppna med ekbladsfikus och ett fåtal mindre växter, men det finns kokosskal och ett antal bamburör att gömma sig i. Min tanke med att ha det mer öppet var just att kunna se djuren mer, men det kanske var feltänkt. Dessa terrarier är ganska låga så det får inte plats några höga växter.

Kan man tänka sig att ett tjockt, frikostigt, lager med ekblad på botten kan hjälpa?

/Thomas/
Det låter som du har har både och vad det gäller inredning. De 2 öppnare kanske du skulle ta dig en fundering på.

Hade ett väl fungerande terrarie och ville se mer av mantellorna... Tog ur en stor bamse växt som vuxit enormt mitt i 45x45x60 terrariet, som jag tyckte skymde allt och ersatte den med fler låga. Sen började mantellorna gömma sig allt mer precis som du beskriver dinna grodor. Trotts välplanterat och noga utvalda växter. Innan var alla 3 framme vid front glaset flera gånger på några timmar, efteråt kanske 1 eller 2 gör promenaden fram per dag från sina gömslen...

Blad på botten hör till ett regnskogs terrarie men stoppar du ett tjockt lager så ger du dem mer gömställen, vilket de kommer nyttja om de tycker att övervegitationen är för otrygg.

Hur är det med torra platser i dinna terrarium, finns de och var? Om platserna det är torrare på är lika med gömslen så finns det ännu en möjlig anledning till att man ser mindre av dem. Och sitter de i ett gömsle finns det kanske inte intresse av att göra sig hörd?

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ointresserade grodor

Inlägg av Simon » 01 mar 2012, 09:08

Jag tycker det låter som ett vinteruppehåll som Lasse är inne på. Vid dygnstemperaturer mellan 20-23 är dom ju inte på högvarv. Jag har normalt ingen extravärme så på vintern blir det ofta dom temperaturerna i mina burkar och då händer det inte så mycket. Någon extra grad gör stor skillnad på aktivitet tycker jag. Som nu när plusgraderna kom så piggnade dom till. Testa att ha värmen på hela dygnet så det inte dippar till 20 på natten och se om det gör en skillnad. Men som sagt, om det är temperaturen så är det ju ingen fara heller.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ointresserade grodor

Inlägg av Carlsson » 01 mar 2012, 13:17

Tack för hjälpen.
Det verkar inte vara någon fara med djuren, bara lite vintertrötthet.

Jag ska nu plantera in lite mer grönska i de två öppna terrarierna samt höja temperaturen även på natten och byta puder.
Får se hur det går.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster