Drunknad R. lamasi och små insekter

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
MartinH
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jul 2011, 20:55
Började med grodor år: 2010
Ort: Kisa, Östergötland
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Drunknad R. lamasi och små insekter

Inlägg av MartinH » 07 jul 2011, 21:47

Hej det här är mitt första inlägg (dock inte ett så muntert sådant). Jag har nu haft grodor (R. lamasi 1:2) ca ett halvår och har nu råkat ut för mitt 1:a dödsfall. För ca en vecka sedan såg jag till min fröjd att mina grodor lagt ägg i en filmburk (har lyckats dra upp 2 ungdjur tidigare) och jag beslöt att den skulle få ligga kvar i burken och grodorna skulle få dra upp den själva. Har tittat till burken lite titt som tätt sen dess och under de senaste dagarna har jag alltid funnit en av honorna sittandes i eller runt burken.

Men så idag när jag tittade till dem så fann jag honan drunknad i filmburken. Filmburken har stått lutad ca 45 grader mot vattenskålen och i burkan fans en liten vattensamling max 0,5-0,7 cm hög. Honan har sett pigg o frisk ut, har tyckt att hon sett lite trind ut och trott att det var att hon nog var full med ägg. När jag förde över innehållet i filmburken till en petriskål för att se om jag kunde rädda ägget såg att hon dött hållandes ägget i famnen :( det var lite gripande att se. Jag tror jag lyckats rädda ägget och håller nu tummarna.

Nu till min fråga: I vattensamlingen i filmburken och på den döda grodan såg jag att det "simmade" runt små "insekter" de var ca 2-3 mm långa och 0,5 mm breda med segment, massor ben och två antenner längst fram. De var grå de lite mindre vita och såg ungefär ut som mkt små väldigt utdragna gråsuggor eller som man korsat en tusenfoting med en Onychophora.
Är det någon som vet vad detta är?
Kan det var de som mulat min groda?
Bör jag vara orolig för de resterande 2?

Mvh

Martin

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Drunknad R. lamasi och små insekter

Inlägg av LarsÖ » 08 jul 2011, 13:20

Hej Martin.

Synd att du inte tog ett foto av dessa djur! Det hade varit mycket intressant att få dom bestämda, för jag har inte hört talas om något sådant tidigare.
Jag antar att vattnet i in filmburk var kranvatten (ursprungligen) och alltså inte taget utifrån. Då är det osannolikt att dessa små simmande varelser har kommit med vattnet. Och då blir det väldigt gåtfullt. Ledade djur med många ben tyder på kräftdjur. Såvida det inte var så att dom simmade uppe på vattenytan, för då var det nog snarare hoppstjärtar (men sådana känner du kanske igen??). Jag tror inte att dom har skadat grodan, men dom kanske tänkte äta upp den nu när den var död...

Så till grodans död: En så pass liten art kan ju inte ha fastnat i filmburken. Däremot kan den ha dränkts i ett envig med den andra honan (men du borde ha sett om det förekom kontroverser).

Remember 'Österdahls lag' :
Experience
is directly proportional to
frogs lost.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Drunknad R. lamasi och små insekter

Inlägg av RicardH » 08 jul 2011, 14:34

LarsÖ skrev: Remember 'Österdahls lag' :
Experience
is directly proportional to
frogs lost.
Den där var så bra så den åker in i min signatur!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

MartinH
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jul 2011, 20:55
Började med grodor år: 2010
Ort: Kisa, Östergötland
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Drunknad R. lamasi och små insekter

Inlägg av MartinH » 09 jul 2011, 18:59

Jo efter att nu ha närstuderat den lokala hoppstjärt-populationen så tror jag mig nog vara krypet lite närmare på spåren de var onekerligen väldigt lika, vilken skillnad lite förstorningsglas kan göra :) Men i så fall ska jag väl vara nöjd med att jag iallafall har en väl etablerad hoppstjärt-population i burken.

Jo visst är det kranvatten jag har, för övrigt består inredningen av vitmossa och den planteringsjord som var i krukorna på de växter jag har (tänkte ifall nått kommit in med dem).

Jag har inte sett minsta skymt av bråk, mobbing eller brottningsmatcher så det var därför jag blev lite fundersam. Dessutom var det den mer framträdande av honorna (eller den jag åtminstone var helt säker på var en hona) som strök med och hade i min enfaldhet räknat med som "dam på teppan".

Men men det är ju som ni poängterar motgångarna man lär sig något av.

Tack för era synpunkter
mvh Martin

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster