Lämpliga metoder mot nemertiner.

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av MattiasS » 29 jun 2011, 19:43

Har funnit orsaken att min hoppstjärtkultur i terrariet försvann. Har fått ner antalet nemertiner så det finns lite hoppstjärtar som springer omkring iallafall 2-3dagar. Men har läst att det finns lite större gråsuggor som kan hjälpa till och äta små maskar/ägg. Helt av med dom blir man väl aldrig förrän man börjar om igen. Men hade ju varit bra om man kunde hålla dom vid liv ett par dagar ifall man reserbort.
Men ska köpa ett par högre(80cm) burkar till mina tumnaglar som bor i det smittade. Eftersom jag tycker att hoppstjärtar är lämpligt basfoder till tumnaglar så vill jag gärna slippa dessa maskar.
Hur ska man göra med nya växter och substrat för att slippa dessa oönskade djur?

//Mattias

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av FrankD » 29 jun 2011, 22:32

Ja, hur ska man göra? Gör helt enkelt allt du kan, för det är värt det. ;) I mina nya terrarier har jag hittills lyckats undvika dem, och det är så otroligt skönt. Det har blivit så många hoppstjärtar i terrarierna att jag inte behöver mata alls. Jag gör det ändå ibland för att grodorna ska få lite varierande kost och framför allt ängsplankton nu på sommaren, men att åka på semester skulle inte kräva några som helst förberedelser.

Men för att komma tillbaka till din fråga: Generellt använde jag bara växter där där sannolikheten var hög att de inte var smittade. Resten beror på vilka växter det handlade om.

Bromelior: Jag tog bort all jord, spolade av dem noggrant och ställde de sedan på ett torrt ställe med låg luftfuktighet ett antal dagar. Bromelior klarar det men nemertinerna inte (verkar det som).
Orkidéer: Ungefär samma sak här. De behöver inte jord, kan spolas av och tål torka under en begränsad period.
Ormbunkar och andra växter som kan odlas från skott: Här använde jag bara skott från de växterna jag hade köpt, istället för att plantera hela växten. Det tar lite längre tills de kommer igång men det är värt det om man slipper nemertinerna. Resten (alltså moderplantan) använde jag i de gamla terrarierna som ändå var smittade.

En sak till: Se även till att minska risken att de finns i bottensubstratet. Om du använder material som de i princip skulle kunna finnas i (i mitt fall orkidéjord), koka av det ordentligt innan.

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av MattiasS » 30 jun 2011, 10:11

Ja nu får dom mest viltfångat och lite bananflugor nån gång men det verkar som hoppstjärtar är mest intressant för dom blir aldrig så aktiva som när jag blåser in dom i burken. Det var exakt den tanken jag hade, att det skulle finnas mycket mat i terrariet så man kunde åka iväg ett par dagar utan att behöva oroa sig över grodorna.

Undrar om ett klorinbad tar död dessa maskar? För det vet jag fungerar på "smittade" akvarieväxter. Ja jag tänker använda ET plantation soil och orkidébark, lite spagnum,eklöv.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av FrankD » 02 jul 2011, 09:43

Ingen aning om klorin hjälper men jag skulle gissa att de inte gillar det. Sedan måste man förstås se till att inte grodorna kan komma i kontakt med eventuella rester när de flyttar in men det är nog onödigt att påpeka. Jag önskar dig i alla fall lycka till!

Vi kanske borde upprätta en SDS-tioårsplan med målet att skapa ett nemertidfritt Sverige i terrarierna. Eller kanske 100 år vore rimligare? ;)

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av Simon » 02 jul 2011, 21:22

Jag gjorde ungefär som Drewes. Från smittade terrarier tog jag bara växter som tålde att ligga och torka i några dagar. Övriga växter togs från "rena" terrarier. Jag gjorde detta systematiskt, rev ur ett terrarie i taget och torkade ut det helt. Jag har fin leca i botten och den kokades innan den lades tillbaka. Nu är jag nemertinfri. Alla nya växter genomgår torkbehandlingen utom små skott som är lätta att söka igenom.
Jag har märkt att man måste vara väldigt försiktig när man köper grodor också. Normalt ställer jag in grodburken i terrariet när jag köper grodor så de kan hoppa ut själva. Nyligen köpte jag några grodor vars burkar var ganska fyllda med växter och ställde som vanligt in dem. Precis efteråt tittade en nemertin upp över burkkanten. Det var tur att jag hann se det.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av MattiasS » 02 jul 2011, 23:16

Ska prova det sättet med, man måste ju ha en plan B om det skiter sig.
Trots allt är det bättre jag fick det i "test" terrariet än att jag hade fått det i 900l burken vilket hade varit mindre skoj. Köper kanske ett par burkar på h80Xb60Xd40 till veckan så ska nalla växter från "test" burken, då blir det ett klorbad så får se om mitt sätt fungerar.
Blir 1-2minuter i klorbadet, 10% klor resten vatten. Sen ner i en tvätt balja. Sen blir det att koka allt bottensubstrat.
Får väl se om jag kan hålla kräken borta från mina hoppstjärtar.

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av LarsH » 03 jul 2011, 00:53

Ni som är duktiga med kameror. Skulle man kunna få se en nemertin på bild, om inte annat när den tittar upp över "kanten"?
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av MattiasS » 03 jul 2011, 09:26

Har ingen kamera som duger till något. Hittade denna på photobucket. den lite mörkare delen är huvudet med taggar eller vad dom nu har där, hoppstjärtarna flyr när dom springer in i masken. Såg det idag och dom hade god fart därifrån:D
Bild

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av Simon » 03 jul 2011, 18:49

LarsH skrev:Ni som är duktiga med kameror. Skulle man kunna få se en nemertin på bild, om inte annat när den tittar upp över "kanten"?
:) Den blev inte långvarig gäst hos mig så jag kan inte ta någon bild. Är iofs inte i kategorin "duktig med kamera" heller.
Men här är en liten film:
http://homepage.ntlworld.com/alan.cann/ ... teans.html
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lämpliga metoder mot nemertiner.

Inlägg av LarsH » 03 jul 2011, 23:47

Tack för den video-länken Simon!
Nu behöver jag inte tveka när jag ser en nemertiner nästa gång.
I videon säger "rösten" att den är ganska oförarglig. Är det inte så att den ger sig på ägg också, inte bara hoppstjärtar?
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster