Spindelben?

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 01 jun 2008, 19:55
Började med grodor år: 2003
Ort: Malmö
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Spindelben?

Inlägg av Von Seth » 03 jun 2008, 16:40

Hejsan jag har en liten fråga,
Spindel ben beror det på en genetisk sjukdom?
Dvs det är något som ärvs.
För jag funderade på detta då jag har en leucomelas som är ca 2 år och har som jag studerat lite nu spindel ben, en väldigt mild grad av spindelben men det klarar sig fint, frågan är om den's "ungar" har större chans att få spindelben med tanke på att hanen som är i fråga har det?

ps, Spindelben är samma sak som tändsticksben
Är Varnad Nybörjare

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Spindelben?

Inlägg av BengtO » 04 jun 2008, 13:54

Knappast genetiskt.
Det mesta tyder på att det handlar om brist av vitaminer/mineraler/aminosyror o.dyl hos avelsdjuren. Min erfarenhet är att fodret och vattenkvaliten hos ynglen inte påverkar förekomsten av spindelben. Har hittat fullt utvecklade yngel i halvfulla gamla filmburkar som till 90% bestått av gammal banansörja. Så,,,bättre foder till de vuxna djuren. Separera hanar och honor dvs vila från lek ger oxå ett bättre resultat.

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Spindelben?

Inlägg av osn » 14 dec 2009, 11:20

Enligt Dr Bretz blog och en tysk studie så handlar det nog om ett genetiskt problem, men det är vad jag förstår störning av en gen och tydligen inte säkert ett ärftiligt problem.

Jag förstår inte exakt hur det fungerar eftersom jag inte är så insatt i genuppbyggnad men det handlar om en störning i något som kallas "uttryck" av genen XLHBox1 av Homeobox. (fritt översatt från tyska)

De tyska forskarna lyckades generera SLS varje gång de tillsatte störämnen till genen. Dr Th Wöhrmann, universitetet i Aachen.

Mer info här:
http://bretz-blog.blogspot.com/search/l ... lzbeinchen

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Spindelben?

Inlägg av Simon » 14 dec 2009, 15:26

Det skulle vara intressant om det kan handla om en icke ärftlig, genetisk skada. Ett argument för att SLS inte skulle orsakas av genetiska problem har ju varit att ett par som bara får en massa avkomma där samtliga har SLS plötsligt kan börja få frisk avkomma och tvärt om.
Sannolikheten att det skulle bero på ärftliga faktorer är otroligt liten.
Men även om det ligger något i den tyska studien återstår ju frågan vad som i så fall orsakar skadan (som alltså måste uppkomma i varje enskild individ om den inte är ärftlig)? Då är man egentligen tillbaka där man började och måste leta i näringsbrister, Uv-ljus och annat som diskuterats tidigare.

Personligen ser jag än så länge problemet som MCSLS snarare än SLS, dvs Multi Caused Spindly Leg Syndrome snarare än Spindly Leg Syndrome.
Jag tycker det verkar som att den samlade erfarenheten av SLS stöder idén att det gömmer sig flera orsaker bakom det gemensamma symptomet.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Finnw
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 880
Blev medlem: 13 feb 2012, 04:40
Började med grodor år: 2012
Ort: Bollebygd
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Spindelben?

Inlägg av Finnw » 24 jun 2013, 20:08

Jag har fått yngel och grodor av:
D t citronella
D t alanis
D t nominat
D t patricia
D t brazil
D t powder blue
D a costa rica

Dom får samma vatten, ljus, mat & vitaminer och alla blir kanongrodor utom mina Alanis :evil:
Jag har fått 17st alanis ungar och alla förutom 1-2st får spindelben, det är ju 'djävligt' märkligt.
Här är 6st som ska avlivas :(
Bild
Fd Parachanna.

Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster