Sniglar

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Sniglar

Inlägg av emanuelkarl » 03 jun 2020, 17:21

Hejsan hejsan

Jag har tyvärr fått in sniglar i mitt stora terrarium. De har funnits där till och från i flera månader men de har inte lemlestat några växter, knappt ätit märkbart alls faktiskt. Har jag sett en så har jag tagit fram saxen men ingenting jag stört mig på. Men nu har de kraftigt angripit min Begonia prismantocarpa (som tur är delade jag plantan i två innan jag satte in halva i terrariet så du kan andas Magnus lol: ). Gissar på att kommande orkidéblommor också kan ligga risigt till, på botaniska trädgården i GBG hade de satt upp bomull på blomstjälkarna för att hålla sniglarna borta.

Terrariet är tomt och kommer vara det åtminstone tills höstens eventuella groddag, men har ruskigt bra etablerad microfauna som jag är rädd om i form av hoppstjärtar, panamagråsuggor och någon okänd gråsugga som kom dit på något sätt och verkar göra ett bättre jobb än panamagråsuggorna (som nästan inte syns till längre).

Nu kommer vi till frågan. Det verkar ju finnas flera olika sätt att bli av med sniglar. Att lägga in mat till dem varje kväll och plocka ut på kvällen hjälper ju för att hålla nere antalet men känns inte som att man blir av med dem helt om man inte hittar äggen (vilket skulle bli omöjligt). CO2 bomba är mardrömmen i ett terrarium med tusentals hoppstjärtar och gråsuggor, och inget som skulle vara aktuellt i dagsläget eftersom sniglarna inte är så farligt jobbiga. Men skulle sånna där vanliga korn man strör i trädgården fungera. Det står att de är skonsamma för katter, hundar, daggmaskar, bin och andra nyttodjur. Jag antar att hoppstjärtarna inte skulle fara så illa av det även om man aldrig vet om de är inkluderade inom "nyttodjur". Men grodor nämndes ju aldrig. Jag hade en padda som bodde i mitt växthus många år, tills han försvann. Han gick till en damm i närheten på vintrarna och kom tillbaka till växthuset på sommaren. Hjälpte man honom ut gick han bara in igen. Det var konstant massa snigelkorn i det växthuset, men man vet ju aldrig hur pilgiftsgrodor reagerar eller om han faktiskt tog skada av det, vi började trots allt strö några år innan han försvann vid okänd ålder.

Vad tror ni om att ha vanliga snigelkorn i terrariet? Mina ända krav är att växterna och microfaunan ska klara sig och att det ska vara beboeligt för grodor säg inom tre månader så jag har lite marginal (även om det förmodligen ändå blir långt efter det). De verkar ju trots allt vara designade för att skona typ allt utom sniglar.

//Emanuel
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Sniglar

Inlägg av FrankD » 05 jun 2020, 06:55

Jag tror under de här förutsättningarna bör snigelkorn funka, men det finns alternativ. Normalt funka det att lägga in ett med en gummisnudd ihoprullat salladsblad på kvällen. På morgonen har det samlats massvis med sniglar på och i den. Sedan upprepar man det, först varje natt och sedan i större intervaller tills man inte hittar några fler. Har funkat för mig i alla fall.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Sniglar

Inlägg av LarsÖ » 14 jun 2020, 18:00

Hej
Du har edan fått svar av Frank. Vill bara tillägga att ett annat sätt är att låna in en liten kopparödla ('kopparorm' för oss lite äldre). Den hette förut 'ormslå' vilket torde vara en förvansknning av det urgamla namnet 'wormslachtur' som ju betyder maskätare. Kopparödlor är fridlysta, så du ska släppa ut den igen når den gjort sin ytta i terrariet. Lycka till!
/LarsÖ

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Sniglar

Inlägg av emanuelkarl » 14 jun 2020, 23:06

LarsÖ skrev:
14 jun 2020, 18:00
Hej
Du har edan fått svar av Frank. Vill bara tillägga att ett annat sätt är att låna in en liten kopparödla ('kopparorm' för oss lite äldre). Den hette förut 'ormslå' vilket torde vara en förvansknning av det urgamla namnet 'wormslachtur' som ju betyder maskätare. Kopparödlor är fridlysta, så du ska släppa ut den igen når den gjort sin ytta i terrariet. Lycka till!
/LarsÖ
Tror nog inte jag vågar det. Alldeles för många ömtåliga microorkideer och andra små växter som inte rotat sig tillräckligt för att klara en kopparödla. Dessutom sitter ju hälften av de få sniglarna som finns uppe vid taket i mitt 90 cm höga terrarium.

Får nog bli till att ta Franks metod. De har dock nästan försvunnit nu. Jag satte in en Begonia prismantocarpa vilket var den enda växten som de nämnvärt gett sig på, den tog jag ut snabbt som ögat. Annars har de bara tagit minimala bett utav Ficus pumila och Monstera adansonii. Nu har jag inte sett dem på evigheter sedan jag tog ut Begonian, men vet att de finns där så ska testa Franks metod.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster