nybörjare på tropiska gråsuggor - tips på starta egen odling

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Miia
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 mar 2019, 20:20
Började med grodor år: 2019
Ort: swe
Har gillat: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

nybörjare på tropiska gråsuggor - tips på starta egen odling

Inlägg av Miia » 20 sep 2019, 12:56

Hej,

tänkte försökta mig på att odla egna tropiska gråsuggor
har kikat i olika trådar här men de blev lite dubbelt att försöka få skulle behöva lite tips på
bra odlingsburk och material de trivs i samt vad de vill ha att föröka sig i - startkulturen jag fick verkar innehålla jord med lite löv i
men vill inte lägga in dom i terrariet ännu utan få fram lite fler som jag sedan kan plantera in i de tre olika terrarierna vi har.

När man sedan ska ha in dom i terrariet hur många suggor ca är det bra att tillföra direkt så de etablerar sig skapligt bra, vet inte hur många det är i startkulturen som jag köpte..

foderdelen har jag fått grepp om

tack på förhand :)

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: nybörjare på tropiska gråsuggor - tips på starta egen odling

Inlägg av tropfrog » 20 sep 2019, 13:26

Jag odlar mina i plastlådor ifrån Ikea. Men det finns förstås andra säljare. Välj den som passar ditt utrymme bäst. Ju större den är desto lättare är de att sköta. Jag har ingen ventilation till mina, men lådorna är inte helt täta och jag öppnar för att mata 2-3 ggr i veckan.

Jag blandar eget substrat av grov och fin kokosfibrer, orkidebark, spagnum, torkade löv och vit ved. Detta är grävande djur, så det går bra att fylla lådan rejält med substrat. Substratet skall vara rejält fuktigt hela tiden. Med de oventillerade burkar och den substrat jag använder är det dock inga problem. Substratet hålls fuktigt hela tiden och ytterligare tillsats av vatten sker mycket sällan, typ 1-2 ggr om året.

Jag matar med vinterfoder för koi, helt enkelt för att jag köper det ändå. Jag har använt mer proteinrikt sommarfoder innan, men tyckte att det drog till sig kvalster lättare. Jag ser också till att det alltid finns ett lager torkade löv på botten. Om (när) jag slarvar med matningen så börjar de äta löv, så det är bra backup.

Dessa gråsuggor förökar sig relativt sakta, varför det tar minst ett år att få en stabilt producerande kultur. Innan dess är det bra att ta det lugnt med skattning av den. Men när man väl nått denna punkt så går det skatta rätt rejält. Och det bör man göra för substratet skall bytas periodvis. Det görs inte helt lätt utan att gråsuggor följer med. Lika bra att återanvända substratet.

Egentligen kan man tillsätta hur många eller få man vill till terrariet. De kommer ändå förr eller senare komma upp i det antal som krävs/terrariet tillåter. Men jag brukar rekommendera att köpa minst tre startkulturer. En att ympa in i terrariet direkt och två att odla backup i.

Detta är hur jag gör. Andra kan ha helt andra metoder och erfarenheter.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster