Mögel i bananlfugeodlning

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Mögel i bananlfugeodlning

Inlägg av Black&Yellow » 20 aug 2019, 17:56

Snabb fråga. Är det bara att slänga en odling av bananflugor om det har kommit mögel i där? Ja jag har haft ättika i.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Mögel i bananlfugeodlning

Inlägg av tropfrog » 20 aug 2019, 21:13

Jag tror att kategorin odling och uppfödning är menat för diskussioner om odling av grodor och att kategorin föda och foder är till för frågor om just föda och foder.

Ursäkta rättningsreflexen.

Jag har satt nya kulturer och matat ut vad som går innan jag slängt mögliga kulturer. Vet inte om det innebär en onödig risk.

Mögel brukar komma i kulturer med papper, när jag bytte till träull försvann problemet helt.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mögel i bananlfugeodlning

Inlägg av FrankD » 20 aug 2019, 21:51

Har flyttat tråden. Mögel är inte lika med mögel. I början brukar det komma lite vitt mögel i mina kulturer som snabbt försvinner när larverna börjar röra om. Ett tag hade jag ibland problem med tjockt mörkgrönt mögel som dök upp senare och var ihärdigare än larverna. Då funkar inte kulturerna och jag brukade göra som Magnus skriver. Men om man konsekvent slänger dåliga kulturer och ser till att man bara ympar nya kulturer med relativt unga och mögelfria äldre kulturer försvinner problemet så småningom. I alla fall var det så det funkade hos mig. Sedan är det bra att inte ympa med för få flugor, för att inte lämna utrymme för möglet att etablera sig innan larverna tar över.

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster