Bladlössstation

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Bladlössstation

Inlägg av FrankD » 10 aug 2019, 00:45

Tänkte bara visa hur jag sedan ett tag tillbaka odlar mina ärtbladlöss i garaget. Jag har hängt upp en melaminskiva (lätt att rengöra) med en LED-armatur ovanpå. Armaturen förtjänar inte namnet, det är en trälist med Dusks LED-moduler under (köpta av LarsH), men någon annan ljuskälla skulle funka lika bra. Den lyser 12 timmar om dagen.
IMG_1410.jpg
IMG_1408.jpg
Jag brukar ha 3 generationer ärtplantor på gång. Varje helg sätter jag nya. Tors kväll (om jag kommer ihåg) blötlägger jag ärtorna. Ett dygn senare lägger jag dem på en mattallrik med 2-3 lager blött kökspapper på. Ungefär en gång per dygn behöver det återfuktas. Efter 2-3 dygn har ärtorna fått 1-2 cm långa rötter. Då petar jag ner dem i plastburkar med några cm såjord, vattnar och ställer dem undan. Ett par tre dagar senare är plantorna ca. 2 cm stora och ställs till de övriga. Gamla kulturer slängs när plantorna börjar ge upp. Innehållet hamnar på komposten, plastburkarna spolas ut och används till nästa generation. På så sätt produceras nästan inget skräp.

Jorden jag använder är Blomsterlandets så- och kaktusjord. Den är rätt fin utan större klumpar. Klumpar gör det svårt att sticka ner ärtornas rötter utan att skada dem. Det gäller dessutom att få tag på ärtor som gror bra. Det varierar tyvärr lite; råkar man ut för sämre ärtor blir det fler som inte får riktiga rötter och plantorna växer lite sämre, vilket i sin tur gör att lössen inte mår lika bra. Just nu har jag bra ärtor och skulle i grunden kunna mata med endast den mängd ärtbladlöss som 6-7 burkar per vecka ger.

När jag går på resa ser jag till att fördela nya kulturer med få bladlöss i i terrarierna. För att sprida risken ännu mer försöker jag göra en större kruka med någon sorts bevattningssystem, även den med få bladlöss, som jag ställer någonstans med bra ljus (t.ex. under armaturen ovan). Hittills (dvs under 12 år) har det alltid funkat så långt att åtminstone några plantor med ett fåtal löss överlevde och nya kulturer kunde startas. Då tar det lite tid tills det rullar på igen men några veckor senare är man tillbaka i rytmen.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Bladlössstation

Inlägg av Jolo » 13 aug 2019, 12:38

Inspirerande! Imponerad över att du hållit igång samma löss under så lång tid. Jag måste ge dem ett nytt försök. Men som vanligt i denna hobby så är bra rutiner för att hålla kulturerna igång A&O för att det ska fungera.
/ Johan

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster