Fjärilslarver

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Fjärilslarver

Inlägg av FrankD » 11 aug 2009, 17:59

Växterna i två av våra balkonlådor förstördes helt av någon sorts liten fjärilslarv som tydligen bara blir någon centimeter lång. Det går ganska lätt att samla in dem med ett glas, så jag kom ihåg vaxmottstråden och försökte mata mina azureus med dem idag. De blev fullständigt galna. Grodan som såg dem först vräkte i sig 20-30 st på 10 sekunder. Så om någon råkar ha dem i trädgården, köp fler av de växter de sitter på. ;) Så här ser de ut:
IMGP0728-zoom.jpg
Den färdigutvecklade fjärilen kan ev. vara den här (hittade den iaf i dessa växter):
IMGP0725-zoom.jpg

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Fjärilslarver

Inlägg av tummen » 12 aug 2009, 04:44

När vi ändå snackar "ohyra"; är det någon som vet om så kallade "vita flygare" funkar som grodfoder? :roll:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Fjärilslarver

Inlägg av FrankD » 12 aug 2009, 08:40

tummen skrev:När vi ändå snackar "ohyra"; är det någon som vet om så kallade "vita flygare" funkar som grodfoder? :roll:
Jag kan inte hävda att jag vet men de brukar ju sitta alldeles stilla tills de blir störda, och då flyger de omkring tills de igen sitter blickstilla. Risken är alltså stor att grodorna inte ser dem när de sitter och inte får tag i dem när de flyger. Dessutom känns det näst intill omöjligt att fånga in dem.

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Fjärilslarver

Inlägg av tummen » 12 aug 2009, 12:30

drewes skrev:
tummen skrev:När vi ändå snackar "ohyra"; är det någon som vet om så kallade "vita flygare" funkar som grodfoder? :roll:
Jag kan inte hävda att jag vet men de brukar ju sitta alldeles stilla tills de blir störda, och då flyger de omkring tills de igen sitter blickstilla. Risken är alltså stor att grodorna inte ser dem när de sitter och inte får tag i dem när de flyger. Dessutom känns det näst intill omöjligt att fånga in dem.
Så kan det säkert vara, men jag ville mest veta om det skulle kunna vara värt besväret. :D De brukar ju bli rätt så talrika när de dyker upp, och svåra att bli av med dessutom.... :geek:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster