Recept på flugsubstrat

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Recept på flugsubstrat

Inlägg av Carlsson » 07 jun 2009, 10:45

Jag köpte ett torrsubstrat för flugodling av Janne på Södermalms Akvarieaffär i vintras. Han skrev då ner receptet på en lapp, en lapp som jag naturligtvis slarvat bort.
Är de någon annan som köpte samma och har receptet kvar?
Kan ni i så fall skicka det till mig, tack.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av tummen » 07 jun 2009, 23:09

Just det receptet vet jag inte hur det är, men jag undrar lite om du verkligen behöver bry dig om det, flugorna är ju lättodlade med vanlig fruktmix också... ;)

Jag mosar en banan med gaffel, det skall bli lite geggigt, sedan blandar jag i lite av varje; mjöl, mannagryn, havregryn, plus torrjäst. Ibland gör jag så att jag mixar ett äpple (utan skal) med stavmixer och häller ihop med bananen...receptet kan också göras på bara äppelmos, plus gryner och mjöl och torrjäst. Lycka till! :roll:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av LarsÖ » 07 jun 2009, 23:36

Jag har kommit fram till att man inte ska hoppa mellan olika recept. Den stam man odlar selekterar sig till att ge bäst utdelning på ett visst recept (vilket spelar mindre roll). Varje gång jag tvingas ändra mitt recept (pga brist i skafferiet, t ex) får jag sämre resultat.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av tummen » 07 jun 2009, 23:41

LarsÖ skrev:Jag har kommit fram till att man inte ska hoppa mellan olika recept. Den stam man odlar selekterar sig till att ge bäst utdelning på ett visst recept (vilket spelar mindre roll). Varje gång jag tvingas ändra mitt recept (pga brist i skafferiet, t ex) får jag sämre resultat.
DET var ju intressant! :shock: Tack för den upplysningen... :) Jag skall hålla det i minnet i fortsättningen, men samtidigt så har jag inte sett någon skillnad ännu, det fullkomligen kryllar av flugor oavsett vilken mix jag gör, men kanske det märks bättre/mer på längre sikt? Eller (kanske)att om man då och då ändrar på receptet lite så låser sig inte flugstammen så mycket på vilket substrat man använder? :?:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av Simon » 07 jun 2009, 23:57

Jag köpte pulver på södermalms akvarieaffär. Det är bekvämt men jag är inte nöjd med avkastningen. Jag har tänkt att göra en jämförande studie mellan ett par olika pulver och mitt eget recept när jag får tid någon gång. Det borde vara ganska enkelt att få tydliga statistiska resultat.
Här är vad han skrev på en lapp till mig:

4 msk pulver
7-7,5 msk vatten
ett rågat kryddmått torrjäst (blå)
en liten skvätt äppelcidervinäger
LarsÖ skrev:Jag har kommit fram till att man inte ska hoppa mellan olika recept. Den stam man odlar selekterar sig till att ge bäst utdelning på ett visst recept (vilket spelar mindre roll). Varje gång jag tvingas ändra mitt recept (pga brist i skafferiet, t ex) får jag sämre resultat.
De flugor vi odlar är helt inavlade. Annars skulle de t.ex flyga. Jag tvivlar på att det finns någon genetisk variation att selektera på alls. I alla fall måste den vara oerhört liten.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av osn » 08 jun 2009, 10:26

Ett gott råd är att man lägger lite mer energi på flugsmeten.
Det finns inga vetenskapliga bevis för att det gör nytta, men jag ser till att använda råvaror med lite mer näringsvärde och nyttigheter än bara torrvaror och jäst. Visst finns det lite nyttigheter i jäst men jag tror inte riktigt på bara ren jäst. Man ser resultat ganska fort med djuren, det tog bara någon månad för mig efter att jag började med en mer näringsrik smet innan jag började kunna se skillnad med mer aktiva djur, djur som tidigare inte fått helt OK ungar började helt plötsligt fungera.

I min flugsmet har jag bl.a äppelmos, tomatpure, calcium, magnesium och multivitaminer, olja för upptaget av vissa vitaminer och minskandet av kvalster. Ättika för att förhindra mögel.

Jästen skippar jag, den anser jag personligen att den är till mer problem än nytta. Jag märker ingen skillnad om jag hoppar över jästen förutom att smeten inte möglar lika lätt och kräver mindre ättika.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av LarsÖ » 08 jun 2009, 11:23

Simon skrev: De flugor vi odlar är helt inavlade. Annars skulle de t.ex flyga. Jag tvivlar på att det finns någon genetisk variation att selektera på alls. I alla fall måste den vara oerhört liten.
Så är det. Men det kanske inte är en genetisk effekt jag tyckt mig märka. Det kan ju vara så att flugor som kläcks ur ett visst substrat föredrar att lägga ägg i samma substrat. Hur detta skulle påverka utfallet vet jag inte; kanske honorna tvekar med att lägga ägg in i det sista, och äggen försämras av detta?? Knappast ett vetenskapligt resonemang. Men jag försöker i alla fall hålla mig till min standardgröt (med den hemliga indigriensen, naturligtvis)
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av Simon » 08 jun 2009, 20:31

Ja, att olika substrat fungerar olika bra är ju tydligt. Så man ska nog hålla sig till det som fungerar bäst. Jag tror att det beror på flera faktorer vad som fungerar bra, t.ex temperatur, luftfuktighet, hur många flugor man "sår" med, hur mycket gröt man häller i, vilken art man odlar m.m. Jag tycker det ofta är så att samma recept fungerar olika bra för olika personer. Detta skulle kunna bero på dessa yttre faktorer.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av tummen » 09 jun 2009, 07:56

Simon skrev:Ja, att olika substrat fungerar olika bra är ju tydligt. Så man ska nog hålla sig till det som fungerar bäst. Jag tror att det beror på flera faktorer vad som fungerar bra, t.ex temperatur, luftfuktighet, hur många flugor man "sår" med, hur mycket gröt man häller i, vilken art man odlar m.m. Jag tycker det ofta är så att samma recept fungerar olika bra för olika personer. Detta skulle kunna bero på dessa yttre faktorer.
Säkerligen är det så....men man kan ju också fundera över vilket som fungerar bäst och vilket som ger de näringsmässigt bästa flugorna.....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Recept på flugsubstrat

Inlägg av osn » 10 jun 2009, 12:31

Jag tror inte att ETT recept är det bästa för alla. Mycket handlar säkert som ni säger om de olika faktorerna där man förvarar kulturerna. Verkar vara väldigt känsligt.

Sen är jag känslig för lukten från kulturerna, så det förenklar mycket. Alla recept med mjölkpulver/välling försvinner direkt :)
Känner inte för att ha ett hus som luktar sura flugkulturer.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster