Bli av med kvalster i flugkulturer inom två generationer

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Bli av med kvalster i flugkulturer inom två generationer

Inlägg av FrankD » 26 jul 2015, 19:07

För ett tag sedan upptäckte jag att jag hade fått kvalster i flugkulturerna. Just den här arten är så liten att man även med förstoringsglas har svårt att se djuren men efter ett tag bildas ett brunt damm runt flugkulturerna (som hos mig står på en hylla med parafinolja för att kvalstren inte ska kunna springa mellan kulturerna).

Jag funderade ett tag på hur jag skulle kunna bli av med pestilensen och nu har jag hittat ett sätt som jag tror är optimalt. Redan på första försöket verkar inga kvalster finnas kvar alls. Metoden är en vidareutveckling av ett tips som kom upp här på pilgift.se för ett tag sedan (om jag minns rätt).

Du behöver: En tesil, parafinolja, en tesked, en infekterad flugkultur och de vanliga ingredienserna för att göra din favoritflugsmet.

Steg 1: Sätt igång en ny kultur, nedan kallad A. Bry dig inte om kvalstren. (Om du har en kultur som är någon vecka gammal kan du hoppa över det här steget.)

Steg 2: Vänta tills kultur A innehåller en hel del larver, dvs ungefär en vecka. Gör en ny burk B med flugsmet som vanligt, men se till att du inte kontaminerar smeten med kvalster. T.ex. kan du göra smeten när du har duschat på morgonen och innan du pysslar med terrarierna, matar grodorna e.dyl.

Steg 3: Stryk en hyfsat mängd parafinolja på händerna så att inga kvalster kan transporteras till burk B via dina händer i steg 5 nedan. Tag nu en tesked med smet och larver från kultur A. Fyll smeten i tesilen och spola under rinnande vatten tills det allra mesta av smeten är borta och det bara finns larver kvar. (Att ha kvar lite smetrester, t.ex. större delar som inte passerar silen, gör inget.) Redan det här steget borde döda eller spola bort nästan alla kvalster, men vi vill vara helt säkra och fortsätter därför så här:

Steg 4: Häll en ordentlig mängd parafinolja över larverna. Låt dem bada i oljan upp till en minut (säg minst 30 sek). Spola sedan bort det mesta av oljan mha rinnande vatten. Vitsen är att parafinoljan kväver kvalster, flugor och andra insekter, men larverna klarar sig galant enligt mina försök.

Steg 5: Häll larverna över till burk B. Den är nu kvalsterfri. Vänta tills flugorna kläcks och sätt nya kulturer med dem. Det kommer inte att bli allt för många flugor i burk B (om du inte inväntar andra generationen) men de räcker till för att sätta minst en ny kultur, och då blir det fart på din flugodling igen.

Självklart borde du se till att inte infektera kulturerna igen, t.ex. genom att ta i burk B för att kolla hur det går med den efter att du har hanterat gamla infekterade kulturer eller rotat i terrarierna.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Bli av med kvalster i flugkulturer inom två generationer

Inlägg av Simon » 27 jul 2015, 10:30

Bra ide att sila larverna!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JohannesF
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2015, 17:11
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bli av med kvalster i flugkulturer inom två generationer

Inlägg av JohannesF » 14 jan 2017, 12:39

Verkar som en massa jobb... jag kör med en klassisk gammal teknik torka ut de små assen med calcium / multivitamin pulver. Tar en burk och häller multivitamin i den (gammalt multivitamin pulver) och sen i med flugorna i den, ser till att skaka ordentligt och låter det sitta i cirka 5min innan jag häller i dem i en ny batch. Svårt å få bort dem helt och hållet men kan inte see några av de små kvalstrerna i någon av de 4 burkarna
Senast redigerad av 1 JohannesF, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Bli av med kvalster i flugkulturer inom två generationer

Inlägg av Bosse P » 14 jan 2017, 15:26

JohannesF skrev:Verkar som en massa jobb... jag kör med en klassisk gammal teknik torka ut de små assen med calcium / multivitamin pulver. Tar en burk och häller multivitamin i den (gammalt multivitamin pulver) och häller flugor i den, ser till att skaka ordentligt och låter det sitta i cirka 5min innan jag häller i dem i en ny batch. Svårt å få bort dem helt och hållet men kan inte see några av de små kvalstrerna i någon av de 4 burkarna

Har du ett namn på pulvret i fråga du använder ?

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JohannesF
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2015, 17:11
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Bli av med kvalster i flugkulturer inom två generationer

Inlägg av JohannesF » 14 jan 2017, 20:22

Bosse P skrev:
JohannesF skrev:Verkar som en massa jobb... jag kör med en klassisk gammal teknik torka ut de små assen med calcium / multivitamin pulver. Tar en burk och häller multivitamin i den (gammalt multivitamin pulver) och häller flugor i den, ser till att skaka ordentligt och låter det sitta i cirka 5min innan jag häller i dem i en ny batch. Svårt å få bort dem helt och hållet men kan inte see några av de små kvalstrerna i någon av de 4 burkarna

Har du ett namn på pulvret i fråga du använder ?

Mvh Bosse
Spelar nog ingen roll, hade ett över 1 år gammalt multivitamin pulver bara (reptivite multivitamin), man ska vad jag har hört inte använda 1+ år gammla vitamin till grodor(djur generellt antar jag) pulver pga oxidation osv. Spelar dock ingen roll hur gammalt pulvret är, men jag använder hellre gammalt "oanvändbart" pulver än det nyinköpta. Se bara till att separera de nya kulturerna från de gamla!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster