Ärtbladlöss

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
MattiasP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 03 aug 2012, 22:29
Började med grodor år: 2012
Ort: Furulund
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Ärtbladlöss

Inlägg av MattiasP » 20 dec 2014, 17:41

Jag har nu under några år odlat ärtbladlöss och till skillnad mot mina bananflugor och hoppstjärtar har odlingarna av ärtbladlöss aldrig kraschat för mig.
Jag odlar mina i vår källare vilket minimerar problem med frun, ärtbladlöss går endast på ärtplantor (med ett undantag som jag känner till) vilket också underlättar familjelivet.
Flera ggr när mina flugodlingar har kraschat för mig har bladlössen varit mina räddare i nöden.

Det som behövs är:
Hela torkade ärtor, jag föredrar gröna med gula funkar också,
Behållare att odla i, jag odlar i godislådor som jag fått gratis i en godisaffär
Jord som odlingssubstrat
Vatten
Belysning.

Jag börjar med att lägga ärtorna i blöt ca 24 h (behövs inte men snabbar upp processen), sedan fyller jag ca 1/3 av burken med jord och lägger de blötlagda ärtorna ovanpå jorden och täcker med jord tills att ca 1/2 till 2/3 av lådan är fylld med jord, sedan vattnar jan lite lagom mycket.
Jag vattnar 1-2 ggr i veckan

För att inte ärtbladlössen skall utveckla vingar (vissa kommer göra det ändå) och flyga iväg eller krypa iväg så bör man ha en stark belysning, jag har valt 2 st 120 W halogen "bygg lampor", dessa drar en del ström men i gengäld genererar de ett bra ljus för bladlössen att utvecklas under samt en rejäl dos värme vilket även krävs för att få dem att inte krypa iväg så mycket.

Sätter man en ny sats varje vecka så kommer det finnas fina plantor hela tiden till bladlössen.

Om man behöver åka bort kan man göra en sats för varje vecka man är borta med skillnaden att man inte lägger ärtorna i blöt först och att man använder helt torr jord, sedan ber man blomvakten att påbörja bevattning av en ny låda varje vecka ( glöm inte vattna den redan påbörjade), om lådorna står intill den de befintliga odlingarna kommer ärtbladlössen att själv krypa över till de nya odlingarna efterhand.

För att skörda tar jag bara burken och lutar den inne i terrariet och andas på lössen så släpper de taget och ramlar ner i terrariet.

Man bör tänka på att om man använder jord som stått utomhus kan man få in sorgmygga (blomflugor) vilka kan vara svåra att bli av med om de väl etablerar sig i odlingarna

Fördelar:
Tåliga mot kvalster
Lättodlade
Lätta att få hjälp med odling vid frånvaro eftersom allts som behövs göras är att vattna.
Hyfsat näringsrika, varierande storlekar
Kraschar sällan

Nackdelar:
Vissa av mina grodor behövde lite tid på sig att gilla dem(speciellt de med vingar)
De smutsar ner en del då de ömsar skal,( mina odlingar står på en stor glasskiva vilket gör det lätt att torka av)
Risk för sorgmygga(blomflugor)

Med vänlig hälsning Mattias

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av MarcusL » 20 dec 2014, 20:30

Nyfiken på undantaget? Jag lyckas aldrig någon längre tid med löss utan att det kraschar.

Användarvisningsbild
MattiasP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 03 aug 2012, 22:29
Började med grodor år: 2012
Ort: Furulund
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av MattiasP » 20 dec 2014, 20:56

MarcusL skrev:Nyfiken på undantaget? Jag lyckas aldrig någon längre tid med löss utan att det kraschar.
Se denna tråd forum/viewtopic.php?f=13&t=3749&p=30130#p30130
Med vänlig hälsning Mattias

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av MarcusL » 21 dec 2014, 21:03

Hur kunde jag missa den tråden? :D

Användarvisningsbild
Peter L
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2017, 14:13
Började med grodor år: 2017
Ort: ALUNDA
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av Peter L » 01 mar 2017, 11:30

använder du ärtbladlöss istället för flugor, jag är sugen på att slippa flugor helt till slut och köra med hoppstjärtar, gråsuggor och ärtbladlöss istället.
hur gör du?

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av MattiasS » 02 mar 2017, 01:27

Har dragit ner på flugorna eller rättare sagt gett grodorna en mer varierad kost med ärtbladlöss. Vissa grodor gillar inte den nya menyn medan andra av samma art/burk gillar dom. Så att sluta helt med flugor fungerar nog inte. Även mina R.sirensis verkar gilla löss då dom mest fått flugor och hoppstjärtar.
En stor fördel med lössen, dom som smiter ur burken knallar lydigt tillbaka till kulturen om den finns i närheten.

Användarvisningsbild
Peter L
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2017, 14:13
Började med grodor år: 2017
Ort: ALUNDA
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av Peter L » 08 mar 2017, 08:33

Jag har gjort som så att jag tagit en ärta och satt den i terrariet, då de som ej blir uppätna går snällt och sätter sig på den lilla plantan i terrariet, blir en miniodling på plats. sedan är det bara att skaka till den vid nästa matning så de trillar av igen. ärt växten är även lite jungel lik så den gör sig bra där den står. när min större burk är fixad så tänkte jag göra oorning en liten krukhållare i hörnet där man kan ha 5 plantor växa.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av RicardH » 08 mar 2017, 14:48

Peter L skrev:Jag har gjort som så att jag tagit en ärta och satt den i terrariet, då de som ej blir uppätna går snällt och sätter sig på den lilla plantan i terrariet, blir en miniodling på plats. sedan är det bara att skaka till den vid nästa matning så de trillar av igen. ärt växten är även lite jungel lik så den gör sig bra där den står. när min större burk är fixad så tänkte jag göra oorning en liten krukhållare i hörnet där man kan ha 5 plantor växa.
Smart idé! :D Enkelt men lysande! Lars, Frank, Simon, Bengt och andra uvar - har någon av er provat detta?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av FrankD » 08 mar 2017, 17:54

RicardH skrev:Lars, Frank, Simon, Bengt och andra uvar - har någon av er provat detta?
Ingen aning. ;)

AlexSakkeFolkmann
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2017, 10:14
Började med grodor år: 2008
Ort: København
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Ärtbladlöss

Inlägg av AlexSakkeFolkmann » 08 mar 2017, 19:48

Et spørgsmål:
Når man fodrer med bladlus i terra og dem der ikke bliver spist af frøerne- kan de (bladlus :)) finde på at angribe andre planter (ficus, begonia mm)?

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster