Musca domestica (husfluga), intresse?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av tony » 04 maj 2009, 16:31

Jag har börjat experimentera med att odla husflugor (Musca domestica) på ett (relativt) luktfritt och smidigt sätt. Jag har än så länge byggt en tämligen väl fungerande odlings-/förvaringskammare för att maximera överlevnaden för de vuxna flugorna samtidigt som den ska möjliggöra odling. Om det finns något intresse kan jag beskriva projektet i mer detalj.

REDIGERAT: Fördömt, jag var säker på att jag skrivit inlägget i "Föda och foder"-forumet. Kan någon admin vänligen flytta? Jag ber om ursäkt för besväret.
Senast redigerad av 1 tony, redigerad totalt 4 gånger.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av Simon » 04 maj 2009, 16:42

Ja tack.
Jag har odlat dem, men lyckades verkligen inte hålla det luktfritt.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av tony » 04 maj 2009, 17:07

Jag har precis börjat testa ett nytt odlingsmedium som förhoppningsvis inte ska stinka så fruktansvärt som de lätta medierna (ruttnande hund-/kattmat o dyl.) men det återstå att se hur det kommer att lukta om någon vecka. Jag tror inte att det är helt realistiskt att göra det totalt luktfritt men tanken är att det inte ska stinka lika mycket som "traditionella" kulturer. Exempelvis kan jag nämna kulturen jag fick mina beställda larver och puppor i, den luktade genom den förslutna kartongen och emballaget redan innan jag öppnat den. Hur den luktar nu ska vi inte ens tala om.

Så här långt har jag i alla fall lyckats få till en behållare som jag lätt kan förvara flugorna i för att maximera deras livstid samtidigt som det ska vara lätt att göra "uttag" för utfodring utan att de rymmer. Enligt min mening är detta betydligt svårare med Musca domestica än ex. D. hydei då åtminstone mina husflugor är betydligt snabbare än de D. hydei jag haft tidigare och dessutom kan flyga korta avstånd. Men, med min nya burkdesign har det som sagt fungerat väl.

Jag återkommer med en mer utförlig beskrivning.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av tummen » 05 maj 2009, 08:19

Bild?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av PittoresktMangel » 05 maj 2009, 08:41

Låter bra Tony. Jag kände själv att när jag hanterade husflugor (de krullvingade) och skulle mata mina grodor med dem, eller bara byta behållare, så var det stört omöjligt. De flugor som inte kunde flyga flög iväg upp och ner och terroriserade mig timmar efteråt och resten var otroligt snabba. Så jag gav upp rätt snabbt. Men om du kommer på ett fungerande system så skulle det vara guld.
Grodor och huggormar

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av tummen » 05 maj 2009, 08:43

Hantera dem utomhus kanske så man slipper rymlingar inne i alla fall? :roll:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av PittoresktMangel » 05 maj 2009, 08:45

Sant.
Annars kan man ju ha de i kylen en stund så de lugnar ner sig. Men det kom jag inte på förens efteråt. Men men, man lär sig av sina misstag.
Men jag gillar inte idéen på att kyla ner dem, så om Tony har en bra metod på lager så skulle det vara guld.
Grodor och huggormar

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av tony » 05 maj 2009, 11:10

Ok, här kommer en presentation. Först och främst så var tanken att samla alla tre utvecklingsstadierna (larv, puppa, vuxen) i en enda behållare. Detta efter att jag upptäckt att det kan vara irriterande och tidsödande att skilja puppor från fuktiga larvkulturer, överföra vuxna flugor till större behållare med vattentillgång och sen dessutom att få äggen till larvkulturen efter det. Alltså ville jag slippa allt extrajobb och bara plocka ut flugor när jag behöver dem. Detta innebär dock att man inte gärna sätter hela behållaren i kylen så flykt-/hanteringssäkerhet var nästa viktiga prioritet.

Efter alla år på universitet så har jag lagt mig med en förkärlek för överdetaljerad planering, så jag satte upp designkriterier:

- Modulär design för maximal flexibilitet
- Maximal säkerhet / minimalt antal flykttillfällen - alltså så liten exponering för så få flugor som möjligt i samband med utplockning
- Ett litet antal flugor ska kunna plockas ut vid varje tillfälle (d.v.s. inte ösa över 20 st när man vill ha 3)
- Delarna ska vara standardiserade så långt det går så att jag kan uppgradera och byta komponenter vid behov

Komponenter:
- 1 st Plastbehållare med lock
- 2 st Plastmugg 50 cl
- 1 st Crème Fraiche-burk
- 2 st bitar tunn akvarieslang, à c:a 10 cm per st
- 2 st korkar till PET-flaskor
- 1 st ny tvättsvamp
- lite silikon
- lite lim
- 2 st doseringsspruta (finns på apotek)
- 2 st små spännband/straps av plast
- Ev. lite insektsnät

Jag köpte en plastbehållare och plastmuggar på ICA. Det finns en 50 cl-sort av plastmuggar som passar perfekt med locken som hör till Crème Fraiche-/gräddfilsförpackningar, den kombinationen har fungerat väl för mig tidigare. Doseringssprutorna (för medicin till barn och djur) fick jag gratis på ett apotek. De passar perfekt i den tunna akvarieslangen. Resten hade jag hemma.

Konceptet är att plastmuggen är en permanent modulär insats som är kompatibel med dels olika lock (från Crème Fraiche-burkarna) och dels olika insatser (som är själva burkarna med toppen avskuren). Alltså kan man byta insatser och lock efter behov. Det är enkelt och minimerar flykttillfällena. Locket går att smälla på snabbt med en hand om så behövs.

Just nu testar jag en odlingsinsats, därför kombinerar jag med ett ganska tätt lock för att få upp luftfuktigheten och minska luktutsläppet. Insatsen går också att använda till att sätta in mat som inte är flytande, antingen i en separat insats eller genom att lyfta ut insatsen och sätta in mat under den. För detta ändamål har jag limmat fast ett annat Crème Fraiche-burkslock precis under plastmuggen för att hålla dylika saker på plats så att jag kan plocka ut dem igen.

Monteringen går till på följande vis:

Skär/borra/såga upp ett hål i den stora behållarens lock. Hålet ska motsvara den diameter plastmuggen har c:a 2-3 cm från toppen. Skär av botten på plastmuggen så att det är någon centimeter tillgodo till den stora behållarens botten. Skär sedan av toppen på Crème Fraiche-burken och limma fast ett lock med utskuren mitt på behållarens botten under plastmuggens tilltänkta plats. Testa sen att sätta in burken i plastmuggen, den ska helst komma ner en bit i muggen. När du vet hur långt ner den kommer kan du markera med en penna. Skär upp några ingångshål (ej för höga) precis ovanför markeringen. Skär sedan upp den andra plastmuggen så att du får en remsa som går att använda för att blockera dessa hål, genom att sätta den i plastmuggen.

Skär upp några hål i Crème Fraiche-burken, fäst spännbanden där så att du har något att lyfta burken i. Limma fast PET-flaskekorkarna i botten av behållaren. Borra hål för ventilation och slangar. Limma insektsnät över ventilationshålen om så behövs. Sätt slangarna genom hålen och anslut dem till PET-korkarna. Tryck ner en bit tvättsvamp i ena korken. Fäst till sist plastmuggen i behållarens lock med silikon eller lim (silikon kan vara lättare om man har svårt att få till en jämn yta att fästa vid).

Resultatet:

Bild
Slutprodukten

Bild
Vy från sidan, notera plastmuggen

Bild
De gröna akvarieslangarna för tillförsel av vatten och föda.

Bild
Avtagbart lock med odlingsinsats på plats

Bild
Odlingsinsats, notera spännbanden som används för att lyfta ur insatsen.

Bild
Remsan som är utskuren från den andra plastmuggen. Genom att sätta ner den i muggen kan jag hindra flugorna från att komma till eller från odlingsinsatsen. Perfekt för att begränsa antalet äggläggande flugor eller för att plocka upp några stycken utan att fler kommer dit och försöker rymma under tiden. Eftersom plastmuggen inte når hela vägen ner till botten kan jag också lyfta ur insatsen, sätta ner remsan och sen plocka flugor från behållarens botten. Det är svårt för dem att rymma då eftersom de inte kan springa upp längs sidorna.

Bild
Så här ser det ut utan insats. I botten har jag satt en kapsyl med honung. Crème Fraiche-locket hindrar kapsylen från att glida iväg utom räckhåll.

Bild
En annan modulär möjlighet; jag kan koppla fast andra muggar om jag vill låta ett antal flugor vandra in i den. Jag har gjort en fästanordning för plastmuggar också genom att limma ihop två lock och göra hål i mitten, ifall jag vill låta plastmuggen sitta kvar ett tag.

Bild
Ytterligare ett modulärt lock. Detta är till ifall det blir en populationsexplosion och burken blir överfull med flugor. Jag gör då ett snabbt lockbyte (går på mindre än en sekund) och låter flugorna vandra ut genom slangen ifall jag bara vill ha några stycken). Fler möjligheter finns såklart, fantasin sätter gränserna.

Efter en vecka är jag mycket nöjd med min burk. Inga rymlingar alls och jag har goda möjligheter att experimentera med olika odlingsinsatser. Konstruktionen är lätt att uppgradera med nya insatser och lock.

Det hela tog inte mer än en knapp timme att sätta ihop och då räknar jag c:a en halvtimme bara för att få upp hålet i locket. Det var lite onödigt svårt p.g.a. att jag köpt en behållare med väldigt hårt lock.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

gufimuse
Inlägg: 122
Blev medlem: 11 nov 2008, 17:08
Började med grodor år: 2008
Ort: Ludvika, Dalarna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av gufimuse » 05 maj 2009, 12:35

Vad säger man Tony.. Ord som mästerligt och fantastiskt räcker liksom inte till. Åt det hållet är det. Om du förstår vad jag menar :D

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Musca domestica (husfluga), intresse?

Inlägg av Simon » 05 maj 2009, 13:09

Ja, det verkar smart.
Vad har du för substrat till larverna?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster