Banafluge guide

Frågor och diskussioner om föda och foder.
holy_hjalmar
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Banafluge guide

Inlägg av holy_hjalmar » 12 feb 2009, 13:32

Hej jag skulle vilja att ngn förklarade för mig hur det fungerar med bananflugor. Allt från odling till vitaminer till utfodring. Vore tacksam om ngn orkade beskriva GRUNDLIGT hur det går till. Om någon har lust får ni gärna berör andra foderdjur också t.ex Gråsuggor. Jag behöver foder till groda modell mindre. ca 2mm

MVH Simon

Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 okt 2008, 18:40
Började med grodor år: 2008
Ort: Landskrona
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Banafluge guide

Inlägg av andré » 12 feb 2009, 19:35

Här finns ett recept på en smet för odling av bananflugor. Har inte testat den själv tyvärr.

Har inga grodor just nu!

gufimuse
Inlägg: 122
Blev medlem: 11 nov 2008, 17:08
Började med grodor år: 2008
Ort: Ludvika, Dalarna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Banafluge guide

Inlägg av gufimuse » 12 feb 2009, 20:17

Den använder jag. Fast utan mjölkpulvret då jag inte hittar det i affären. Dessutom har jag läst att mjölkpulvret bidrar till att kulturerna luktar, så det tror jag att man klarar sig utan.

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Banafluge guide

Inlägg av Simon » 19 feb 2009, 18:22

Hm, en hel påse atamon låter starkt tycker jag.

Såhär gör jag (det finns tusentals recept och det går att ändra lite beroende på vad man har hemma och vad som fungerar bäst för en själv). Liksom alla andra fick jag ett recept när jag började och har sedan modifierat det till det ultimata :) Det finns helt enkelt få rätt och fel:

9 bananer
3 dl havregryn
3 dl Coca Cola (kan vara avslagen)
3-4 dl aprikoskräm
1 paket färsk jäst

Mosa bananer, blanda allt och koka upp under omrörning.

Tillsätt ca 2 msk potatismjöl.
Konsistensen ska bli krämig. Ta av från plattan och låt svalna.
Har jag nått för gammalt kalk-och-vitaminpulver blandar jag i kanske en msk av det också (även fast jag inte vet om det gör till eller från).
Möjligen lite (1/2 tsk flytande) atamon om jag har det hemma.

Det mesta lägger jag i portionspåsar och fryser in. Dessa tar jag ut kvällen innan användning så de hinner tina.

Jag odlar i plastölglas från ICA, med oimpregnerad disktrasa och gummisnodd som lock. Dessa fyller jag med ca 3,5cm banangröt, trycker ner en långsmal bit kartong i kanten som larverna kan förpuppa sig på och strör lite torrjäst på ytan (numera blandar jag ofta ner ett par msk jästlösning för att få igång jäsningen snabbt, jag tycker det blir mindre bakterie/mögelangrepp då). Sen tillsätter jag ca 40 flugor, gröten får inte vara varm eftersom flugorna då kan bli sterila.

Plastglasen sätts in i ett vinställ där de hänger i 45 graders vinkel så att koldioxiden från jäsningsprocessen rinner ut. Stående fungerar också men då sitter ofta flugorna bara längst upp, så jag tycker det fungerar bättre med lutning.

Drosophila melanogaster (små) tar ca 7 dagar från nystartad kultur till skörd i rumstemperatur och Drosophila hydei (stora) tar ca 12.

Jag sätter nya kulturer ca var 4:e dag. Då har jag alltid flugor.
Eftersom mina kulturer lutar lägger sig banangröten snett också. Det är jättepraktiskt eftersom jag använder dammsugaren och en flugsug när jag skördar ( http://hem.passagen.se/frogkeeping/ Klicka på "Gadjets" och sen på "Catching Flying Fruitflies". Titta på punkt 4 med bild till vänster). Jag skakar helt enkelt ner flugorna i den grötfria delen, suger upp dom och sätter en kork på röret. Sen skakar jag ner flugorna i en filmburk med kalk/vitaminpulver, skakar och matar. Jag använder "dendrocare" för tillfället.

Glasen och trasorna diskar jag och återanvänder tills de går sönder.

Kvalstertips:
Om jag fått kvalster i odlingarna suger jag upp flugor som ska användas till att sätta nya kulturer och låter dem gå i flugsugen över natten. Det klarar de flesta flugor, men kvalstren verkar torka ihjäl. Sen sätter jag kulturer med grundligt rengjorda glas och trasor (trasorna steriliserar jag i micron).

Det blev långt det här, men du ville ju ha det GRUNDLIGT.

Mvh /Simon
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Banafluge guide

Inlägg av Pny » 19 feb 2009, 18:52

Kanonbra Simon! 8-)

Tips: Det finns en tråd som heter framgångsrecept för flugodling som innehåller en massa bra tips och recept.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Banafluge guide

Inlägg av PittoresktMangel » 20 feb 2009, 12:27

Simon, när jag körde ditt recept så luktade det så pass mycket att jag inte stod ut och blev tvungen att slänga två kulturer. Jag använde dock torrjäst istället för färskt. Sen så använde jag hallonkräm. Kan det ha påverkat smeten så pass mycket tro?
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Banafluge guide

Inlägg av Simon » 20 feb 2009, 13:16

Att enstaka kulturer "slår fel" och luktar händer nog med alla recept, särskilt vid bakterieangrepp. I vanliga fall luktar inte mina kulturer nämnvärt.
Så länge man ger flugorna och jästen gynnsamma omständigheter hinner inte bakterier ta över. Är det kyligt i odlingsrummet är risken större att det slår fel. Vissa använder ättika för att motverka lukt.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Banafluge guide

Inlägg av PittoresktMangel » 20 feb 2009, 13:20

Simon skrev:Att enstaka kulturer "slår fel" och luktar händer nog med alla recept, särskilt vid bakterieangrepp. I vanliga fall luktar inte mina kulturer nämnvärt.
Så länge man ger flugorna och jästen gynnsamma omständigheter hinner inte bakterier ta över. Är det kyligt i odlingsrummet är risken större att det slår fel. Vissa använder ättika för att motverka lukt.
Okej, för båda luktade riktigt illa. Jag har dem i vanlig rumstemperatur. Men nu kör jag ett annat recept som verkar funka fin fint. Luktar i princip ingenting.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Banafluge guide

Inlägg av Simon » 20 feb 2009, 13:20

Jag har aldrig använt hallonkräm så kan inte uttala mig om det har betydelse. Prova med aprikoskrämen.
Färsk jäst ger helt klart en snabbare jäsning och mindre utrymme för bakterier.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Banafluge guide

Inlägg av PittoresktMangel » 20 feb 2009, 13:23

Simon skrev:Jag har aldrig använt hallonkräm så kan inte uttala mig om det har betydelse. Prova med aprikoskrämen.
Färsk jäst ger helt klart en snabbare jäsning och mindre utrymme för bakterier.
Okej, jag kan testa det. Men det luktade typ "jäsning", alltså sprit. Riktigt äckligt. Hela rummet luktade och man blev illamående. Av två kulturer. Men när jag var hemma hos dig och köpte grodorna så vet jag ju att dina knappt luktade alls. Så det är ju lite konstigt måste jag säga.
Grodor och huggormar

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster