Funderingar över foder

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Frågvis
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 jun 2012, 14:36
Började med grodor år: 2012
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Funderingar över foder

Inlägg av Frågvis » 29 jun 2012, 21:10

Hej!
Verkar som om de flesta kör på bananflugor som "grundföda" till sina grodor, hur kommer det sig? Tycker att det verkar vara en hel del jobb med dessa, plus att jag har för mig att det luktar ganska starkt från odlingarna av dessa.
Har själv använt mig av bönbaggar till mina jungfrugeckos när jag en gång i tiden hade sådana, det fungerade bra som foder, lättodlade och luktfria. Är bönbaggar inget bra foderalternativ till pilgiftare?

Kan någon vänlig själ, antingen skriva ner lite snabbt i en sifferskala vilka foderdjur som är bäst, och även ta med för och nackdelar? Alternativt länka till sidor där man kan läsa mer om de olika foderdjuren som används som dendrobatidfoder?

Exempel på hur jag önskar att sifferskalan skall se ut:

1. Bananflugor (Drosophila melanogaster)
Fördelar: Lättodlade, näringsrika....
Nackdelar: luktar illa, mycket pill...


Ja, ni för står säkert vad jag menar.
Jag är verkligen nybörjare på detta så det vore kul att ta del av er erfarnas kunskaper och åsikter kring detta.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Funderingar över foder

Inlägg av FrankD » 30 jun 2012, 13:15

Det står lite i FAQ i översta kategorin och i faktabladet under Nyttigheter. Pilgiftaren 48 var ett foderspecial.

Det "bästa" fodret finns inte, eftersom det finns så många kriterier som olika personer värderar olika och inte alla pilgiftsgrodor har samma behov. På sommaren är det säkert nyttigast för grodorna om du går ut och fångar foder i naturen. Jag knåpar ihop en snabb lista som säkert inte alla håller med om. Den är osorterad, eftersom det "bästa" fodret som sagt inte finns. Viktigt är i alla fall att man inte bara matar men en sorts foder (och särskilt inte bara med bananflugor). Jag skriver inte "lättodlat" någonstans, eftersom vart och ett av foderdjuren nedan på sitt sätt är lättodlat.
  1. Bananflugor (Drosophila melanogaster)
    Fördelar: Att odla tar inte mycket tid, produktiva, rätt storlek för nästan alla (vuxna) grodor, klarar sig ett tag utan skötsel (t.ex. under semestern)
    Nackdelar: Näringsfattiga (mineral- och vitaminpulver behövs), kan lukta illa
  2. Hoppstjärtar (olika arter)
    Fördelar: Mycket näringsrika, lämplig storlek även för små arter och unggrodor, klarar sig ett tag utan skötsel (t.ex. under semestern)
    Nackdelar: Många/stora kulturer krävs (särskilt till större grodarter), kvalsterangrepp kan förstöra kulturerna fort
  3. Ärtbladlöss (Acyrthosiphon pisum)
    Fördelar: Näringsrika, produktiva, lämplig storlek för nästan alla vuxna grodor, finns alltid små och stora stadier i en odling
    Nackdelar: Ärtplantorna måste skötas konstant (sätta nya, vattna)
  4. Små gråsuggor (olika arter)
    Fördelar: Mycket näringsrika, kräver väldigt lite skötsel, kan odlas i terrariet
    Nackdelar: Inte alla grodarter gillar dem, oproduktiva
  5. Bönbaggar
    Fördelar: Kräver nästan ingen skötsel, produktiva
    Nackdelar: Hårt skal, lämplig bara för större arter som komplement till annat foder lite då och då, inte allt för lätt att hantera (kan rymma)
Alla ni övriga, kom gärna med tillägg och synpunkter.

Frågvis
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 jun 2012, 14:36
Började med grodor år: 2012
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Funderingar över foder

Inlägg av Frågvis » 30 jun 2012, 16:05

Stort tack för ett otroligt utförligt svar! Detta var precis vad jag önskade!
Blir nog att prova på hoppstjärtar till en början, då det är en mindre art jag tänkt att börja med!
Hade tänkt mig någon ranitomeya eller O. Pumilio.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Funderingar över foder

Inlägg av FrankD » 30 jun 2012, 16:30

Jag kan nog lägga till att alla uppgifter om hur innehållsrika de olika foderarterna är enbart baseras på osäkra källor. Själv känner jag inte till någon vetenskapligt trovärdig undersökning av frågan. Vad man dock kan utgå ifrån är att bananflugorna klart är sämst (i just den punkten).

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Funderingar över foder

Inlägg av LarsH » 30 jun 2012, 23:50

drewes skrev:Jag kan nog lägga till att alla uppgifter om hur innehållsrika de olika foderarterna är enbart baseras på osäkra källor. Själv känner jag inte till någon vetenskapligt trovärdig undersökning av frågan. Vad man dock kan utgå ifrån är att bananflugorna klart är sämst (i just den punkten).
Så sant så sant ang flugorna, men om man kosekvent pudrar flugor före servering till grodorna, då får man hyggligt bra foder som grodorna mår bra av, och kan leva på. Då stiger näringsvärdet radikalt, samtidigt som flugorna blir mer lättfångade för grodorna.

Själv är jag dålig på att fixa vildfångat foder på ängar och i trädgårdar om sommare, men är övertygad om att det komplemntet till av oss nördar odlad mat, är mycket, mycket bra för grodorna.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Funderingar över foder

Inlägg av tummen » 10 jul 2012, 09:11

Negativt med bönbaggar är att de kan framkalla allergier....kanske gäller andra fodersorter också, men komer inte ihåg mer än så....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster