Handmata grodor

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Christin
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 apr 2012, 23:37
Började med grodor år: 2011
Ort: Dala-Floda
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Handmata grodor

Inlägg av Christin » 02 maj 2012, 16:32

Ja, vi har ju bara 2 exemplar av tricolour. Och det är ju klart att man då lär känna varje individ. Det är ju nästan att de kommer när man ropar ;)
JUst dessa grodor äter vad som bjuds om det är i rätt storlek. Tar en fryst fluga, lägger den i ljummet vatten och pillar upp den på spetsen av en grillpinne. Den fastnar eftersom den är blöt. Doppar den i lite kalk. Sen gäller det att vara säker på handen. Sticker fram den försiktigt till grodan, några cm framför. DEn kommer få fram för att undersöka. Och den hugger. Ibland så fort, att Jag inte ser att den tog flugan av pinnen. Om maten har svårt att fastna trots att den är våt, brukar jag först doppa pinnens spets i lite honung. Kanske kan man lära andra nervösare grodor att äta från pinne, genom att sätta fast en levande insekt på en honungspinnen, som då sprattlar? Men det måste ju vara en hungrig groda. Kanske någon vill göra ett försök? Bara för att se om det går.
Christin

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Handmata grodor

Inlägg av LarsÖ » 02 maj 2012, 19:34

Kul att höra detta.

Ibland får man ju ta hand om en avmagrad groda. Jag har t ex fått överta en utmärglad azureus en gång, och provade då att handmata den med pincett. Det jag lockade den med var vaxmott-larver, och det tog den faktiskt. Men azureus är ju inte så skygga grodor, så bara man rör sig försiktigt så funkar det. Med små arter har jag inte provat...
/Lars

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster