kvalster

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
lepida
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 jul 2010, 06:53
Började med grodor år: 2002
Ort: Älvsjö
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

kvalster

Inlägg av lepida » 24 jan 2012, 16:40

Hej!

Jag la in en burk flugor i mitt terrarium efter en dag märkte jag att terrariummet är fullt av kvalster ifrån flugodlingen! hur får jag bort detta eller dör det ut själva märkte krylla på rätt bra och utan för terrariumet! Vad gör man? Hur farligt är dessa kvalster för katter??
MVH//

Richard Sjögern

http://www.lepida.nu

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: kvalster

Inlägg av LarsÖ » 24 jan 2012, 17:49

Katterna tar nog ingen skada. Om du följer kvalster-trådar här på forumet kommer du att finna att jag ofta påpekat att folk som har katter nästan inte kan slippa få kvalster i sina flugodlingar. Varför? - Ingen vet.

Men du bör göra vad som göras kan för att bli av med kvalstren. Åtminstone för din egen och ev andra familjemedlemmars skull. Ty om kvalster-allergi uppstår hos någon blir det förfärligt svårt att hålla sig med grodor, eftersom det inte går att ha flugodlingar.

1. Rensa bort sådant som kvalsterna livnär sig på.
2. Tvätta alla ytor vid terrariet.
3. Använd paraffinolja (symaskinsolja) för att förhindra kvalstrens vandringar. (Streck med olja blir snart bruna av döda kvalster - inte så smakligt men effektivt)
4. Koka (i mikro-ugnen) alla flugburkar med substrat och, efter att flugor satts in, ställ burkarna på sanerat område.
5. Men starta med 'rena' flugor från någon som har sådana.

Det gäller att ha bra rutiner.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: kvalster

Inlägg av Simon » 26 jan 2012, 17:51

När jag åker på semester ställer jag in flugkulturer i burkarna. När jag kommer tillbaka så har det nästan alltid blivit en del kvalster i något av terrierna. Speciellt om flugkulturen har "tagit slut". Men kvalstren försvinner alltid inom ett par dagar när jag tar bort kulturerna så det har aldrig varit ett problem. Jag har inte märkt att grodorna har tagit skada (det är möjligt att de skulle det om de exponerades en längre tid). Tvärt om brukar de vara fetare när jag kommer hem. Gissningsvis för att de får äta en massa fluglarver när jag är borta.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster