Bananflugor
-
- Började med grodor år: 2021
- Har gillat: 3 gånger
Bananflugor
Jag har en burk bananflugor som nu har stått ganska länge, men det finns fortfarande gott om flugor kvar i den. Dock börjar den se ordentligt grisigt ut inuti och luktar inte jättegott. Vågar man fortsätta mata med dessa flugor eller skall man vara rädd för att de medför några läskiga bakterier till terrariet? Eller skall man försöka flytta över flugorna till en annan, ren burk? Fast jag misstänker starkt att ett sådant försök skulle innebära flugor precis överallt... Hur gör ni?
-
- SDS-medlem
- Började med grodor år: 1997
- Har gillat: 79 gånger
- Blivit gillad: 139 gånger
Re: Bananflugor
Jag matar med mina flugor tills frugan tvingar mig att kasta stinkande kulturer och har så gjort framgångsrikt i 8 år utan att ens fundera på elaka bakterier.
Att flytta flugorna från en kultur till en annan gör jag varje gång jag gör nya kulturer. Det brukar bli 4-8 i månaden. Det kan verka läskigt de första gångerna och tar ett par gånger för att bli bra på det. Men fortfarande nödvändigt för att ha konstant tillgång på flugor.
Mvh
Magnus
Att flytta flugorna från en kultur till en annan gör jag varje gång jag gör nya kulturer. Det brukar bli 4-8 i månaden. Det kan verka läskigt de första gångerna och tar ett par gånger för att bli bra på det. Men fortfarande nödvändigt för att ha konstant tillgång på flugor.
Mvh
Magnus
-
- Började med grodor år: 2021
- Har gillat: 3 gånger
Re: Bananflugor
Tack för svar! Har det fungerat för dig så länge så lär det fungera för mig med! Att flytta över ett 20-tal flugor till en ny kultur har jag en metod för som fungerar. Värre skulle nog vara om man skulle flytta över ett 100-tal!