Kategori för budgetlösningar?

Frågor om sidan eller föreningen
Christin
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 apr 2012, 23:37
Började med grodor år: 2011
Ort: Dala-Floda
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av Christin » 05 maj 2012, 23:10

tony skrev:....på Dendroboard att vissa verkar använda en blandning av bentonit (kattsand) och torv. Detta lät tilltalande så jag blandade ihop bentonit och finfördelad torv, tillsatte vatten och knådade. Det blir snabbt en lättformad lera som är väldigt enkel att hantera. Nu har jag byggt upp en hel vägg och även "murat in" en bit kork (för att fästa små epifyter). Materialet känns stabilt men jag vet inte hur det blir när det börjar torka (så torrt som det nu blir i ett regnskogsterrarium).
Hej! Jag har ett önskemål. Skulle ni inte kunna öppna upp en särskild avdelning i denna del av forumet som just behandlar tips på "budget" förslag. Vi är nog många som kan behöva tips på inovationer som kanske tar tid att tillverka Men inte kostar något. En sida som ger tips till den "fattige entusiasten" eller så kan man få ännu mera grodor för samma summa :) (som en fin färdigtillverkad sak från butik). Christin

EDIT: Flyttat från forum/viewtopic.php?f=16&t=783

admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av admin Frank » 06 maj 2012, 11:45

Intressant förslag. Problemet jag ser är dock att en sådan kategori i forumet skulle skära tvärs igenom ett antal andra kategorier. Om jag har något bra och billigt flygsmetsrecept och ett billigt sätt att bygga bakgrunder, postar jag det första under "Föda och foder" och det andra under "Terrarium och teknik" eller båda två under "Budgetlösningar"? Indelningen i kategorier är ju tematisk just nu.

Ett annat problem är att man kan ha olika uppfattningar om vad som är billigt. Är Confessors sätt att modifiera Exoterras terrier billigt? Eller är det billigare att skära gamla fönster och bygga själv? Som admin måste jag se till att saker hamnar på någorlunda rätt ställe. Det är förhållandevis enkelt när indelningen är tematisk, men när ska jag flytta en tråd från "Föda och foder" till "Budgetlösningar"? Det kan både vara jobbigt för mig och irriterande för andra.

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av HåkanP » 06 maj 2012, 16:15

Kan faktiskt hålla med Christin om att det saknas något. Till skillnad med andra forum så insåg jag att vi inte har en egen del alternativt en länksamling för DIY, vi har Nyttigheter... Men det är mer fakta samling än Egna lösningar och smarta tipps.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av binsweden » 06 maj 2012, 18:25

kanske vi kan ha en kategori som kallas tips o tricks :?
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av FrankD » 06 maj 2012, 19:46

Även om jag upprepar mig och låter negativ... En betydande del av inläggen här på forumet består av DIY och Tips&Tricks. Om alla dessa, från att tillaga flugsmet över att bygga egna sekundtimers till att göra bakgrunder av kattsand och torv hamnar i samma kategori blir det fullständig oordning och därmed näst intill omöjligt att hitta igen just det man vill komma åt. Om jag i nuläget vill kolla hur det där med sekundtimern gick letar jag i Terrarium och teknik. Vill jag veta hur folk bygger sina terrarier så gäller främst "Medlemmarnas djur och terrarium" och om jag vill veta hur andra gör sin flugsmet letar jag i Föda och foder. Vem går in och säger "Nu behöver jag ett bra trick, vad det än handlar om"?

Jag kan tänka mig att det snarare vore bra att ha en "spikad" tråd längst upp i vissa kategorier. I den tråden skulle man kunna samla länkar till kategorins intressanta "Tips och tricks" trådar. På så sätt skulle det bli lättare att hitta igen sådana trådar. Problemet är bara att någon/några måste hålla förteckningarna aktuella, vilket realistiskt sett inte kommer att ske. :(

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av LarsÖ » 06 maj 2012, 20:08

Håller med Admin. Erfarenheten visar att folk inte läser gamla trådar. Nybörjare säger sig läsa allt som finns, men ställer ändå sådana frågor som behandlats till uttjatning. Vi har ju Pilgiftaren, och om någon sköter om Nyttigheter så borde det vara möjligt att ha koncentrerad erfarenhet och beprövad teknik tillgänglig på ett bra sätt för nytillkomna medlemmar.

Sen bör vi försöka ha vettiga rubriker i trådarna, så att man förstår vad som avhandlas.
Dessvärre så har vi ju en tendens att flyta iväg från trådens ursprungliga innehåll (och rubrik)

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Christin
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 apr 2012, 23:37
Började med grodor år: 2011
Ort: Dala-Floda
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av Christin » 07 maj 2012, 17:15

Hej! Jag håller med om allt som skrivs om detta. Men det är ett faktum att det är svårt att hitta i alla inlägg efter just det som man behöver veta som nybörjare. Ert forum är STORT, vilket är jättebra, men det tar tid att hitta. Därför får ni "idiot frågor" hela tiden. Att leta på forumet efter den där lilla specifika frågan/svaret tar ibland mycket lång tid. Man tittar på när någon skriver om ett ämne. Sedan kommer man på en fråga. Då är det lättare att få ett vinklat svar på ens egen tvist på ämnet, än att leta i den enorma mängd av kunskap som finns som tips. Det är ju bra att ni då, om ni inte vill svara på frågan direkt, hänvisar var man hittar svaret. Det hjälper ju en att hitta oxå. Ofta kan många resonemang vara för avancerade för oss nybörjare.
Jag tycker om förslaget, att lägga en fast tråd överst för varje tema. Och sedan ska det inte vara upp till admin att hela tiden övervaka och lägga till nya billiga tips i tråden. Den som vill dela med sig, för oxå in den. Det är ju härligt att när man funnit något på egen hand och kan dela med sig. Då blir det inte mer att göra för admin. Det är min åsikt ;) Christin

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av MickeK » 07 maj 2012, 18:44

Admin skrev:Är Confessors sätt att modifiera Exoterras terrier billigt?
För att börja där så är svaret NEJ ! ;)
Sedan:
Christin skrev:Ert forum är STORT, vilket är jättebra, men det tar tid att hitta. Därför får ni "idiot frågor" hela tiden.
Jag håller med om att det har blivit stort, MEN det flesta "idiotfrågor" kommer från folk som helt enkelt är för lata för att gå in på nybörjartrådar. Visst man hittar inte allt där men det är en bra början! För det finns massor med trådar som börjar typ "Hej jag heter Olle och jag ska börja föda upp pilgiftsgrodor. Hur ska jag göra ?" Och sedan efter ca 10 andra frågor kommer naturligtvis "Jag vill köpa äkta par av den och den grodan."
Och det är något som stör mig väldigt mycket. Dels är dessa personer borta efter max 2 månader och dels är det att börja i helt fel ända. Jag tycker att man ska börja med att försöka hålla grodorna vid liv.....kanske till och med få dom att må riktigt bra. Och lyckas man med det och dessutom har en hane och en hona av nån art så kommer valparna av sig självt.

Och för att sedan komma in på ursprunget av tråden, budgetlösningar. Samma sak här, fel ända. Har man inte riktigt råd med att starta upp ett terrarium och sedan köpa grodor då ska man inte heller börja med dom.
Detta är fortfarande en väldigt liten hobby, och bor man lite knepigt till så kanske man måste åka hyfsat långt för en skitgrej, ex.vis foder. Det är inte alltid saker kan lösas via posten.
Pilgiftsgrodor ska vara en lyxhobby, så att seriöst folk som verkligen bryr sig om djuren finns här. Visst man kan vara fattig och bry sig, men då kan man köpa vandrande pinnar.
Sammanfattningsvis, har du råd och bryr dig. Då är det bara att köra igång. Och när du sedan har koll på läget (erfarenhet), då kan man testa olika saker.

Detta låter nog väldigt snobbigt, men ju fler grodor som finns inom hobbyn desto säkrare blir arterna inom hobbyn.

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av MattiasS » 07 maj 2012, 19:39

Får hålla med Confessor folk börjar i fel ände, vissa köper grodorna före man har fått till det med att odla eget foder och får det att fungera (visst det kan gå åt h-vete för dom flesta nångång). Och ja har man inte råd så ska man inte hålla på med grodor då kan man få sig en leopard gecko eller dylikt som kräver mindre. Höll på med lite dyrare räkor förut men sen blev det "mode" med Nano akvarium och ingen nybörjare läste/sökte gamla inlägg på forumet utan startade egna trådar med samma innehåll vilket blir jäkligt drygt i längden både för admin och användare.
Så jag tröttnade totalt och hamnade tillslut här så jag hoppas att denna hobby håller sig "liten" och inte blir mode även av denna. :D
Ang tips och tricks så röstar jag nej på en sån kategori, argumenten har redan Frank framfört och det stämmer.

småkrypet
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 mar 2012, 20:41
Började med grodor år: 2010
Ort: Jönköping
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Kategori för budgetlösningar?

Inlägg av småkrypet » 07 maj 2012, 22:05

Jag tror precis som flera andra att det är svårare att hitta om det finns en speciell "budgetlösningskategori" - detta är ett stort forum, och jag har bara börjat läsa lite i ena änden än... men jag tycker det är logiskt uppbyggt och går bra att hitta information.

Jag tycker också att det är viktigt att man har råd med sina djur, även om det inte är därför jag har vandrande pinnar :D

Men... det är väl inget självändamål att lägga ut mycket pengar? Om det går att hitta bra budgetlösningar, för att man vill lägga pengar på annat med, eller helt enkelt för att det är kul att komma på en egen smart lösning och den råkar vara billig... är inte det bra? Mina kloka morföräldrar har alltid sagt att det inte är de stora inkomsterna man blir rik på, utan de små utgifterna. Smarta budgetlösningar kan ju vara det som gör att man har råd med fler grodor, utan att ge avkall på vare sig intresse, kunnande eller något annat! Man måste alltid ha en buffert för oförutsedda utgifter när man sysslar med djur, men kluriga billiga lösningar gör ju att bufferten blir större, eller hur?

Var finns de som förmodligen är bäst i Sverige på att komma på kluriga lösningar när det gäller grodor och deras bostäder? Här gissar jag! Då tycker jag att det är viktigt att alla bra budgetidéer finns här. Om man skriver in ord som "billig" eller "budget" i sina inlägg borde det väl gå att få fram dem med sökfunktionen - problemet löst (ända tills det finns 100 inlägg med dessa sökord). Nu ska jag testa det!
Bombina orientalis
Cirka 60 arter ryggradslösa kryp

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster